دانلود کتاب صوتی دوست باهوش من با صدای شبنم فرشادجو + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی دوست باهوش من اثر النا فرانته

دانلود و خرید کتاب صوتی دوست باهوش من

نویسنده:النا فرانته
انتشارات:رادیو گوشه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۳از ۲۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی دوست باهوش من

کتاب صوتی دوست باهوش من که در ایران با نام دوست نابغه من هم شناخته می‌شود، شاهکاری مدرن از یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان ایتالیا، النا فرانته است. دوست نابغه‌ی من، داستانی غنی، عمیق و سخاوتمندانه درباره‌ی دو دوست به نام‌های النا و لیلا است. سبک تکرارنشدنی فرانته به ساختن پرتره‌ای دقیق از این دو زن کمک می‌کند تا داستان یک ملت و مراقبه‌ای تاثیرگذار در باب ماهیت دوستی را بیافریند.

این اثر اولین کتاب از مجموعه چهارگانه ناپلی النا فرانته است. فرانته در این چهار کتاب از ناپل و تغییرات و حال و هوای آن در کنار ماجراها و روابط انسانی سخن می‌گوید. 

درباره‌ی کتاب صوتی دوست باهوش من (دوست نابغه من)

النا فرانته، نویسنده‌ی کتاب صوتی دوست باهوش من از طریق زندگی دو دوست حاضر در داستان یعنی النا و لیلا، داستان یک محله، یک شهر و یک کشور را روایت می‌کند. فضای حاکم در داستان، به گونه‌ای در طول کتاب تغییر شکل می‌دهد که به نوبه‌ی خود، باعث تغییر رابطه‌ی میان دو قهرمان داستان نیز می‌گردد.

داستان کتاب صوتی دوست باهوش من (دوست نابغه من) در دهه‌ی ۱۹۵۰، در محله‌ای فقیر اما پرجنب‌وجوش در حومه‌ی شهر ناپل آغاز می‌شود. با بزرگ شدن در خیابان‌های این محله، دو دختر داستان، النا و لیلا، یاد می‌گیرند که پیش از هر کس یا هر چیز دیگری باید به یکدیگر تکیه کنند و اعتماد داشته باشند. همانطور که این دو دختر رشد می‌کنند، با این که مسیرهای آن‌ها به طور مکرر از هم جدا شده و دوباره با هم یکی می‌شود، النا و لیلا در نهایت بهترین دوستانی هستند که سرنوشت هر یک از آن‌ها در دیگری منعکس می‌شود. این دو دوست، علاوه بر هویت‌هایی که خود به صورت مجزا و در کنار یکدیگر دارند، تجسم ملتی نیز هستند که دستخوش تغییرات مهمی می‌شود.

فرانته که پیش از کتاب صوتی دوست باهوش من ‌سه اثر تحسین‌شده‌ی دیگر (روزهای رها شدن، عشق دردسرساز و دختر گمشده) را نوشته است، با نوشتن این رمان، ثابت می‌کند که چرا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین داستان‌نویسان ایتالیا شناخته می‌شود. او در این کتاب به خوانندگان خود، داستانی خواندنی ارائه داده که در جزئیات روایی و شخصیت‌پردازی‌هایش بی‌نظیر و شایسته‌ی توجه است. دوست باهوش من همچنین اثری به‌یادماندنی از داستان‌های ادبی است که نه تنها طرفداران پیشین فرانته را شاد می‌کند، بلکه بدون تردید نظر خوانندگان جدید را نیز به خواندن سایر داستان‌های او جلب می‌کند.

شنیدن کتاب صوتی دوست باهوش من را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب صوتی دوست باهوش من (دوست نابغه من) تمام اجزای یک رمان خوب را دارد: احساسات اولیه‌ی انسانی، روابط پیچیده و فضاسازی جذاب. خواننده در طول رمان عشق، نفرت، ترس، جاه‌طلبی و گناهان در دنیای کوچک جامعه‌ی ایتالیا را در دهه ۱۹۵۰ احساس می‌کند. در محله‌ای بسیار فقیر در حومه‌ی ناپل، ما به روابط میان والدین و فرزندان، خواهر و برادر، همسایه‌ها و عاشقان کشیده می‌شویم. گاهی توصیفات زندگی روزمره در زمان مشابه رمان‌های دیکنز پیش می‌رود؛ در رمان دوست نابغه‌ی من با توصیف رویاها، امیدها و اغلب ناامیدی ساکنان این دنیای منزوی روبه‌رو می‌شویم و ریسمان پیوند تمام این روابط، بر پایه‌ی دوستی پایدار دو دختر جوان به نام لیلا و النا بنا شده است. بنابراین اگر شما هم به خواندن رمانی خوب و پر از توصیفات پرجزئیات، روابط انسانی و همچنین به فرهنگ ایتالیا علاقه‌مند هستید، خواندن این رمان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با توجه به این که کتاب دوست باهوش من کتابی نسبتا طولانی است، ممکن است ترجیح دهید آن را در قالب کتاب صوتی بشنوید. کتاب صوتی دوست باهوش من توسط سودابه قیصری ترجمه و توسط انتشارات رادیو گوشه منتشر شده و گویندگی آن نیز توسط شبنم فرشادجو انجام شده است. این کتاب همچنین تحت عنوان کتاب صوتی دوست نابغه من با ترجمه‌ی سارا عصاره و گویندگی ملیحه رحمانی نیز در قالب کتاب صوتی دسترس است و توسط انتشارات شنیدار منتشر شده است.

درباره النا فرانته

النا فرانته (متولد سال ۱۹۴۳) نام مستعار یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان ایتالیایی است. کتاب‌های فرانته که در اصل به زبان ایتالیایی منتشر شده‌اند، در سراسر جهان به زبان‌های انگلیسی، هلندی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و همچنین سایر زبان‌ها ترجمه شده‌اند. رمان‌های ناپلی فرانته از شناخته‌شده‌ترین آثار او به شمار می‌رود. فرانته در سال ۲۰۱۶ توسط مجله‌ی تایم، به‌ عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تاثیرگذار در جهان انتخاب شد.

النا فرانته نویسنده‌ی کتاب‌هایی از جمله روزهای رها شدن (۲۰۰۵)، عشق دردسرساز (۲۰۰۶) و دختر گمشده (۲۰۰۸) است. او همچنین نویسنده‌ی کتاب اختراعات اتفاقی (۲۰۱۹) است که توسط آندریا اوچینی تصویرسازی شده است. فرانته همچنین کتاب‌های دیگری از جمله فرانتوماگلیا: سفر یک نویسنده (۲۰۱۶) و یک کتاب تصویری کودکانه به تصویرسازی مارا سری به نام ساحل در شب (۲۰۱۶) را نوشته است. مجموعه‌ی چهار جلدی معروف او به نام رمان‌های ناپولی (شامل دوست باهوش من، داستان یک نام جدید، آن‌هایی که می‌روند و آن‌هایی که می‌مانند و داستان فرزند گمشده) توسط انتشارات اروپا میان سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به زبان انگلیسی منتشر شدند.

کتاب دوست باهوش من -یا دوست نابغه من- در سریال شبکه‌ی HBO با همین نام به کارگردانی ساوریو کوستانزو که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ پخش شد، مورد اقتباس قرار گرفته است. جدیدترین رمان فرانته که مدت کوتاهی پس از انتشار به یکی از رمان‌های پرفروش نیویورک تایمز تبدیل شد، زندگی دروغین بزرگسالان نام دارد و در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. کتاب در حاشیه نیز مجموعه‌ای از مقالات به نویسندگی فرانته در باب خواندن و نوشتن است که در سال ۲۰۲۲ به انتشار رسیده است. فرانته همچنین در کتاب غیرداستانی تکه‌ها که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده، از تجربیات خود به عنوان یک نویسنده صحبت می‌کند.

از میان رمان‌های النا فرانته رمان عشق دردسرساز به فیلمی به کارگردانی ماریو مارتونه (با نام عشق زننده) و رمان روزهای رهاسازی به فیلمی با همین عنوان به کارگردانی روبرتو فانزا تبدیل شده‌اند.

از مجموعه‌ی ۴ جلدی رمان‌های ناپلی نیز که مشهورترین اثر فرانته محسوب می‌شود، مجموعه‌ای ۳۲ قسمتی توسط تهیه‌کننده‌ای ایتالیایی در دست ساخت است و فیلمنامه‌نویسی آن توسط فرانچسکو پیکولوی نویسنده انجام می‌شود.

النا فرانته تاکنون برنده‌ی عناوین و جوایز متعددی شده است، از جمله جایزه‌ی بهترین ترجمه‌ی کتاب برای کتاب داستان یک اسم جدید با ترجمه‌ی ایتالیایی توسط آن گلداشتاین در سال ۲۰۱۴، قرار گرفتن در لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار تایم در سال ۲۰۱۶، جایزه‌ی جهانی من بوک برای کتاب داستان بچه‌ی گم‌شده در سال ۲۰۱۶ و مدال طلایی جوایز انتشارات مستقل در ژانر ادبیات داستانی برای کتاب داستان بچه‌ی گم‌شده در سال ۲۰۱۶.

درباره‌ی رمان‌های ناپلی

رمان‌های ناپلی مجموعه‌ا‌ی چهار جلدی از النا فرانته است که در اصل توسط کمپانی Edizioni e/o منتشر شده، توسط آن گلدشتاین به انگلیسی ترجمه شده و نسخه‌های انگلیسی آن توسط انتشارات اروپا در نیویورک منتشر شده است. نام‌های این چهار رمان به ترتیب دوست باهوش من -که با نام دوست نابغه من هم شناخته می‌شود- (۲۰۱۲)، داستان یک نام جدید (۲۰۱۳)، آن‌هایی که می‌روند و آن‌هایی که می‌مانند (۲۰۱۴) و داستان کودک گم‌شده (۲۰۱۵) است. در نسخه‌ی ایتالیایی رمان‌ها، کل مجموعه، عنوان اولین رمان یعنی همان دوست باهوش من را دارد.

النا فرانته در پس‌زمینه‌ی ناپل و جهانی که دستخوش تغییراتی تاریخی و مهم می‌شود که به همان اندازه که فریبنده و دلرباست، خطرناک نیز هست، داستان دوستی شصت ساله‌ای میان النای نابغه و کتاب‌خوان و لیلای آتشی‌مزاج و سرکش را با صداقت و درخششی بی‌بدیل روایت می‌کند.

این مجموعه به ‌عنوان مجموعه‌ای بیلدونگسرمان (رمان تربیتی) شناخته می‌شود، یعنی رمان‌هایی که تمرکز داستان‌هایشان بر بلوغ و شکل‌گیری جهان عاطفی و ذهنی شخصیت‌های اصلی داستان از دوره‌ی نوجوانی تا بزرگسالی و همچنین در تقابل با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه است.

النا فرانته در مصاحبه‌ای در مجله‌ی هارپر اظهار کرده است که خود او این چهار کتاب را به یک رمان واحد می‌داند که به دلیل طولانی بودنشان در چهار کتاب منتشر شده‌اند. این مجموعه موفق به فروش بیش از ۱۰ میلیون نسخه در ۴۰ کشور جهان شده است.

 بخشی از کتاب دوست باهوش من (دوست نابغه من)

دوستی من و لی‌لا از روزی شروع شد که تصمیم گرفتیم از پله‌های تاریک، پله به پله، طبقه به طبقه، تا در آپارتمان دن‌آکیله بالا برویم. نور آبی حیاط و بوی بهار گرمِ آن غروب را به خوبی به یاد دارم. مادرها شام می‌پختند، زمان رفتن به خانه بود، اما ما دیر کرده بودیم و بدون گفتن حتا یک کلمه، همدیگر را به چالش می‌کشیدیم، می‌خواستیم ببینیم کداممان جرئتش بیش‌تر است. مدتی بود چه درون مدرسه و چه بیرون آن، این کاری بود که انجام می‌دادیم. لی‌لا ابتدا دستش و سپس تمام بازویش را در دهانۀ تاریک دریچۀ فاضلاب فرو می‌کرد و من، بلافاصله همان کار را می‌کردم. قلبم به شدت می‌زد و فقط امیدوار بودم که سوسک‌ها روی پوستم ندوند یا موش‌ها گازم نگیرند. لی‌لا خود را از پنجرۀ آپارتمان طبقۀ اول، منزل سینیورا اسپانولو بالا می‌کشید و از نرده‌های فلزی که بند لباس به آن‌ها وصل بود، آویزان می‌شد و به سمت جلو و عقب حرکت می‌کرد، سپس روی سطح پیاده‌رو می‌پرید و من فوراً همان کار را می‌کردم، هر چند از افتادن و آسیب دیدن می‌ترسیدم.

لی‌لا یک قلاب کوهنوردی در خیابان پیدا کرده بود و آن را مثل هدیه‌ای از طرف مادرخوانده‌ای جادویی در جیبش نگه می‌داشت و هر وقت لازم بود، از آن استفاده می‌کرد. وقتی با نوک فلزی قلاب تونلی سفید کف دستش ایجاد می‌کرد، نگاهش می‌کردم و سپس، وقتی آن را بیرون می‌آورد و به من می‌داد، دقیقاً همان کار را می‌کردم.

گاهی با چشم‌های باریک‌شده، نگاهی مصمم به من می‌کرد و به سمت ساختمانی که دن‌آکیله در آن زندگی می‌کرد، سر تکان می‌داد. از ترس منجمد می‌شدم. دن‌آکیله غول داستان‌های خیالی بود، کاملاً از نزدیک شدن به او، از صحبت کردن با او، نگاه کردن به او،‌ یواشکی او را پاییدن، منع شده بودم. باید وانمود می‌کردم که او و خانواده اش وجود خارجی ندارند. در خانۀ من، نه تنها من بلکه کل خوانواده‌ام، از او می‌ترسیدند و نفرتی از او داشتند که نمی‌دانستم از کجا سرچشمه می‌گیرد. پدرم طوری از او حرف می‌زد که من، او را مردی غول‌پیکر فرض می‌کردم که تمام تنش با بخاری بنفش پوشانده شده، درست بر خلاف کلمۀ «دن» که به نظرم، مرد قدرتمند و آرامی می‌آمد. او مردی بود ساخته‌شده از عنصری ناشناخته، آهن، شیشه، گزنه، اما زندۀ زنده بود و نفس داغی از دهان و دماغش جاری می‌شد.

فکر می‌کردم حتا اگر از راه دور هم او را ببینم، چیزی تیز و سوزاننده را به چشمانم فرو می‌کند. پس اگر این قدر دیوانه بودم که به در خانه‌اش نزدیک شوم، حتماً مرا می‌کشت. منتظر ماندم شاید فکر لی‌لا عوض شود و برگردد. می‌دانستم می‌خواهد چه کند، امیدوار بودم که فراموش کند و بی‌خیال شود اما خیالم باطل بود. چراغ‌های خیابان هنوز روشن نشده بود، چراغ راه‌پلۀ آن‌ها هم خاموش بود. از درون آپارتمان‌ها، صداهای خشنی به گوش می‌رسید. برای دنبال کردن لی‌لا مجبور بودم از رنگ آبی حیاط دل بکنم و وارد سیاهی راهرو شوم. وقتی بالاخره تصمیمم را گرفتم، ابتدا هیچ چیز ندیدم، فقط بوی آشغال مانده و دِدِتِ به مشام می‌رسید.

چشم‌هایم به سیاهی عادت کرد و لی‌لا را نشسته روی اولین پلۀ طبقۀ اول دیدم. بلند شد و از پله‌ها بالا رفت.

معرفی نویسنده
النا فرانته

اولین چیزی که باید در مورد النا فرانته دانست این است که او وجود خارجی ندارد. بله، این اسم مستعار است. اسم مستعار نویسنده‌ای ایتالیایی که دوست دارد در سایه بماند؛ نویسنده‌ای که در سال‌های اخیر آثار پرطرفدار و خواندنی‌اش به سرتاسر جهان سفر کرده‌اند و طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

نظرات کاربران

کاربر 7212795
۱۴۰۲/۰۹/۱۱

کتاب فوق العاده ای هستش. اونقدر ظرافتهای ضد و نقیض وجودی آدمها را واقعی بیان می کنه ، بدخواهیها و بدجنسیهایی که آدم در قبال بهترین دوستانش اون عقبای قلبش داره و روش نمیشه حتی به خودش بازگو کنه. پیشنهاد

- بیشتر
کاربر 7637833
۱۴۰۲/۱۲/۰۱

چرا کتاب ناتمام هست این خیلی بده ادم کتابی رو شروع کنه که نا تمام باشه

ژاله غلامی
۱۴۰۲/۱۱/۲۲

کتاب خیلی خوبیه چرا نا تمامه؟!

صادفی
۱۴۰۰/۰۹/۰۷

کتاب خوبی بود البته یه کم یه جاهایی روند کتاب کند هست و شاید اذیت کننده باشه داستان چرا ناتمام موند؟

علی صالحی
۱۴۰۳/۰۱/۰۵

چرا کتاب ناتمام بود؟

farnoosh
۱۴۰۲/۱۲/۰۶

کتابخوان روند داستان را جذاب تر کرده👌🏻

کاربر ۳۹۹۳۴۳۲
۱۴۰۲/۱۰/۰۳

کتاب جالبی بود دوست داشتم البته هنوز تمومش نکردم فقط صدای گوینده خیلی چرته و رو مخ و بعضی کلماتو اشتباه ادا میکنه خیلیم بیروح و ساده میخونه

وحید
۱۴۰۱/۰۶/۲۳

ای کاش می‌تونستم بفهمم که چه چیز این کتاب انقدر جذابه که جزو رمان‌های برتره؟! من اگه زندگی‌نامه‌مو بنویسم از این رمان قشنگتره! حیف حالشو ندارم!!

زمان

۱۲ ساعت و ۵۳ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۳۷٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۲ ساعت و ۵۳ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۳۷٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۸۷,۰۰۰
تومان