دانلود و خرید کتاب آداب و اصطلاحات صوفیه در غزلیات شمس مهناز بهروزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آداب و اصطلاحات صوفیه در غزلیات شمس اثر مهناز بهروزی

کتاب آداب و اصطلاحات صوفیه در غزلیات شمس

انتشارات:نشر تیرگان
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب آداب و اصطلاحات صوفیه در غزلیات شمس

آداب و اصطلاحات صوفیه در غزلیات شمس پژوهشی در ادبیات عرفانی به قلم مهناز بهروزی است که در انتشارات تیرگان به چاپ رسیده است.

انسان از همان لحظـات آغـازین خلقـت در پـی یـافتن حقیقـت و آرامـش بخشیدن به روح بی قرار و ناشکیبای خود بـود کـه از عـالم ملکـوت در حیطـه زمین، در کالبد تن به بند کشیده شده بود، تلاش او براي بازگشـت بـه جایگـاه اصیل خویش با ریاضت، تزهد، تزکیه و تصفیه نفس همراه شد، گریـز از دنیـا و رها کردن همه لذت‌های موهوم نفسانی، سر لوحه کار او قرار گرفـت و خلـوت گزینی‌ها و جدایی از خلـق را بـرای پیوسـتن بـه حـق و صـفای درونـی خـود برگزید. پس برای رسیدن به هدف والای خود که رهایی از تقیدات نفس و گذر از مقام انسانی و رسیدن به مقام الهی است. با سفر معنـوی کـه همـان سـلوک است آغاز نمود و آنچه انگیزه و تمایل این سلوک را در وجود آدمـی برانگیخـت همان شیوه خاص تفکر و جهانی بینی او در رسیدن به کمال اسـت کـه عرفـان شخص را شکل می دهد.

عرفان زمینه اصلی این سیر و سلوک باطن یعنی، دشواری بازگشت روح بـه عالم معنا را هموار کرد و مراحل و مقامات و منازل مشـخص و معینـی را بـرای گذر از نفس و رسیدن به درجه اعلی معنویت که همان واصـل شـدن بـه حـق است تدارک دید. 

آنانی که چشم بصیرت نداشتند و در هیاهوی نفـس خـویش همچنان گرفتار بودند در تنگنای عالم طبیعت باقی ماندند اما چه بسیار کسانی که با تلاش و تصفیه باطن و تزکیه درون از مقامات و منازلی عبور کرده و آفاق و مناظر جدید به رویشان گشوده شد و قدرت بازگشت بـه عـالم معنـا و عـروج روح برایشان میسر گردید.

از اینجاست که جذاب‌ترین و زیباترین و دلنشین‌ترین آثار ادب با چاشـنی عشق به حق تولد می‌یابد و گستره ادب نمـودی عـالی بـه خـود مـی گیـرد و واژگان در خدمت مفاهیم باطن در می‌آید.

از میان آثار برجسته عرفانی آثار مولانا نمودي بیشتر و بهتر در ذهن و زبان خواننده دارد غزلیات مولانا شیوه‌ای نـوین و منحصـر بـه فـرد در سـرایش دل سرودهای شاعر است که می توان آن را حقیقتاً عشـقنامه‌ای سراسـر سـماع و وجد عارفانه دانست که سروده، بیـان لحظـات ناهوشـیاری و ناآگـاهی طبیعـی شاعر است.

 مهناز بهروزی در این پژوهش غزلیات مولانا در دیوان شمس را کاویده تا اصطلاحات و آداب صوفیان را در آنها پیدا کند. 

در این پژوهش پس از خواندن مقدمه‌ای در باب عرفان و تصوف ایرانی و عوامل پیدایش آن وارد حوزه ادبیات عرفانی می‌شوید و اصطلاحات مخصوص این حوزه را در دیوان شمس پی می‌گیرید.

خواندن کتاب آداب و اصطلاحات صوفیه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران و دانشجویان رشته ادبیات فارسی و دوست‌داران ادبیات عرفانی مخاطبان این کتاب‌اند.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۴۸ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۴۸ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
تومان