دانلود و خرید کتاب معماری مجتمع های تفریحی - تجاری با نگرشی بر نیازهای انسانی شیرین حاتمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معماری مجتمع های تفریحی - تجاری با نگرشی بر نیازهای انسانی اثر شیرین حاتمی

کتاب معماری مجتمع های تفریحی - تجاری با نگرشی بر نیازهای انسانی

نویسنده:شیرین حاتمی
انتشارات:انتشارات گیوا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۳از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب معماری مجتمع های تفریحی - تجاری با نگرشی بر نیازهای انسانی

معماری مجتمع های تفریحی - تجاری با نگرشی بر نیازهای انسانی کتابی نوشته شیرین حاتمی است که در انتشارات گیوا به چاپ رسیده است.

معماری اجتماعی‌ترین هنر بشری است. به غیر از دوران گردآوری خوراک، حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظه‌ای از زندگی روزمره انسان غایب نبوده و نخواهد بود. 

بشر نیازمند فضایی است که او را در مقابل تأثیرات محیط محافظت نماید. این نیاز از ابتدای زندگی تا به امروز تغییر چندانی نداشته است. این فضای محافظ یا همان فضای معماری، مرکزی است که بر مبنای آن تمامی ارتباطات فضایی شکل یافته و سنجیده می‌شوند.

ارتباطات فضایی بین افراد، سیستمی است پیچیده از تمایل به نزدیکی، فرار، نادیده گرفتن، توجه نکردن و... به این دلیل فضای معماری نمی‌تواند تنها با توجه به فضایی ریاضی طرح شده باشد، بلکه لازم است طرح فضا به ترتیبی باشد که تمامی ارتباطات اجتماعی ـ روانی انسانها تقویت شوند یا اینکه لااقل برای آنها مزاحمتی ایجاد نشود.

معماران برای طراحی ساختمان‌ها با توجه به تعاریفی که از معماری ارایه می‌کنند در راستای تامین نیازهای انسان گام برمی‌دارند و هدف طراحان ایجاد محیط‌هایی است که نیازهای انسان را رفع می‌نماید. 

در این خصوص، طرحی از مجتمع تجاری تفریحی با توجه به نیازهای انسانی در نظر گرفته شده است.

مراکز تجاری تفریحی به منظور رفع نیاز خریداران و بهبود اقتصاد چند صنف ایجاد میگردند.در این رابطه توجه به مسایل اقتصادی، اجتماعی، مهندسی، مالی، حقوقی، انسانی، فرهنگی و گرافیکی... حایز اهمیت می‌باشد.

تغییر ماهیت تجاری فضاهای مراکز خرید و پاساژها از کارکرد صرف تجاری به مراکز تجاری تفریحی و ایجاد فضاهایی برای اوقات فراغت و تفریح در اینگونه مراکز از سالیان گذشته در کشورهای توسعه یافته رواج یافته است.

در چند سال اخیر نیز در کشور ما رایج شده است. بسیاری از مراکز تجاری به ویژه انهایی که از نظر موقعییت دسترسی در مجاورت محلات مسکونی و پر ازدحام واقع نشده اند با ایجاد فضاها و مکانهایی برای اوقات فراغت و استراحت مراجعه کنندگان، نیازهای یک جامعه مدرن شهر را مد نظر قرار داده اند.

موضوع کتاب طراحی مجتمع تجاری – تاریخی است . ساختمان‌های تجاری – تفریحی به عنوان محلی برای داد و ستد و عرضه و تقاضا و تفریح و گذراندن اوقات فراغت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مراکز تجاری – تفریحی به مفهوم کلی به محلی سرپوشیده و یا روباز اطلاق می‌گردد که تعدادی فروشگاه را شامل گردیده که این فروشگاه‌ها می‌توانند از یک یا چند صنف مختلف تشکیل گردند. این محل کانون داد و ستد بوده و ارتباط مستقیم بین عرضه و تقاضا را برقرار می‌نماید. مراکز تجاری تفریحی ساختمان‌های نوینی هستند که به منظور رفع نیاز خریداران و بهبود اقتصاد مشترک بین چند سنف ایجاد می‌گردد. در این رابطه توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی، مهندسی مالی، حقوقی، انسانی، فرهنگی و... حائز اهمیت می‌گردد. توجه همه جانبه به این امور باعث می‌شود تا مراکز تجاری پس از ساخت از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و بهره بیشتری نصیب استفاده کنندگان از آن گردد.

نیاز به مراکزی که عرضه کالا را بصورتی منسجم و تعریف شده از لحاظ نوع و کیفیت در اختیار مردم قرار دهد و در واقع یک نیاز عمومی و فراگیر جهت همه مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک با گرایش‌های مختلف شغلی، فکری، تحصیلی و فرهنگی می‌باشد. با توجه به تیپولوژی واحدهای تجاری منطقه از لحاظ معماری، نوع خدمات دهی، قسمت تکنولوژی ساخت و... در بافت قدیمی مورد مطالعه، کلیه ساکنین این بخش از کمبود فضاهای تجاری همگام با پیشرفت و توسعه تکنولوژی‌های مختلف عصر ارتباطات و خرید، متناسب با نیازهای امروز اظهار ناراضی می‌نمایند.

با توجه به شکل ظاهری، نحوه طراحی و نوع خدمات دهی واحدهای تجاری منطقه مورد مطالعه دیده می‌شود که تک تک واحدهای پراکنده تجاری در مجاورت سایت با اندک تغییری از فرم مسکونی به فرم تجاری تبدیل شده اند و بدون طراحی خاص فضای تجاری توانسته اند، پاسخگوی نیازهای مخاطبین امروز خود باشند. با توجه به مکان قرارگیری پروژه موردنظر که در بخش‌های بافت قدیم تبریز خواهد بود، فقدان مجموعه‌هایی با عملکردهای مختلف نظیر مراکز تجاری تفریحی که موجب ایجاد رفاه در بین ساکنان منطقه و جلوگیری از هجوم مردم به بازار و مراکز شهر بری خرید و گذران اوقات فراغت می‌شود، به شدت احساس می‌شود. لذا طراحی مجتمع تجاری در سایت ضمن پاسخگویی به نیاز مردم منطقه، سبب ارتقاء کارکرد محدوده و نیز ارتقای هویت شهری خواهد بود.

خواندن کتاب معماری مجتمع های تفریحی - تجاری با نگرشی بر نیازهای انسانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 دانشجویان و متخصصان رشته معماری مخاطبان این کتاب‌اند.

نظرات کاربران

کاربر 7648920
۱۴۰۲/۰۹/۱۹

مطالب اموزنده بود ...ممنون

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

قیمت:
۲۹,۹۰۰
تومان