دانلود و خرید کتاب جمهوری السالوادور احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری السالوادور اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری السالوادور

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جمهوری السالوادور

کتاب جمهوری السالوادور اثری از احمد علامه فلسفی است که به بررسی ویژگی‌های طبیعی، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جاذبه‌های گردشگری الساوادور می‌پردازد.

درباره کتاب جمهوری السالوادور

کشور السالوادور کوچکترین و پرتراکم‌ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی است که با  هندوراس، گواتمالا و همچنین خلیج فونسکا و اقیانوس آرام همسایه است. پایتخت آن سان سالوادور است. اکثر مردم این کشور دورگه‌های سرخپوست و اسپانیایی هستند و به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. آن‌ها برنج و لوبیا را غذای اصلی خود می‌دانند و دلار آمریکا و همچنین بیتکوین را به عنوان پول رسمی می‌شناسند. 

احمد علامه فلسفی در کتاب جمهوری السالوادور ویژگیه‌های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این کشور را بررسی کرده است. از تاریخ این کشور و درگیری‌های مختلف آن سخن گفته و از مناظر، مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های توریستی آن هم صحبت کرده است. 

کتاب جمهوری السالوادور را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به مباحث کشورشناسی را به خواندن کتاب جمهوری السالوادور دعوت می‌کنیم. 

بخشی از کتاب کتاب جمهوری السالوادور

جمهوری السالوادور (República de El Salvador) کوچکترین و پرتراکم‌ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی است. پایتخت آن سان سالوادور است. این کشور در جنوب آمریکای شمالی قرار دارد و به دریا هم راه دارد. السالوادور توسط کشورهای هندوراس، گواتمالا و همچنین خلیج فونسکا و اقیانوس آرام دربرگرفته شده‌است.

جمعیت این کشور ۷ میلیون نفر است که اکثریت آنان از تبار مستیزو (دورگه سرخ‌پوست و اسپانیایی) هستند. بیشتر مردم السالوادور مسیحی هستند که بیش از نیمی از آن‌ها از پیروان شاخه کاتولیک رومی از مسیحیت هستند. برنج و لوبیا از مهم‌ترین مواد غذایی مردم این کشور است. مساحت آن ۲۱۰۴۱ کیلومترمربع است. زبان اصلی آن اسپانیایی و واحد پول آن دلار آمریکا است (تا سال ۲۰۰۱ کولون السالوادور بود).

السالوادور در تاریخ خود شاهد زمین‌لرزه‌های ویرانگر و فوران‌های آتشفشانی بوده‌است. سان سالوادور در سال ۱۷۵۶ و پس از آن در سال ۱۸۵۴ توسط زمین‌لرزه نابود شد و لرزه‌های ۱۹۱۹، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ نیز آسیب زیادی به این شهر زد. این کشور بیش از بیست آتشفشان دارد که دوتای آن‌ها یعنی سان میگوئل و ایزالکو در سال‌های اخیر فعال بوده‌اند.

تاریخچه - در قدیم در منطقه کنونی السالوادور سرخ‌پوستان پیپیل در قسمت غربی و سرخ‌پوستان لنکا در قسمت شرقی سکونت داشتند. پیپیل‌ها در حدود سال ۹۰۰ میلادی به این مناطق آمده بودند و با سوزاندن شهرهای ساکنان پیشین، شهرهای خود را بنا کرده و یک پادشاهی به نام «کوزکاتلان» را بنیاد نهادند. کوزکاتلان در زبان پیپیل به معنای «مکان جواهرات الماس» بود و هم‌اینک نیز برای اشاره به فردی از السالوادور که تبار و فرهنگش با آن تمدن مرتبط است از عبارت کوزکاتلانی (Cuzcatleco) استفاده می‌شود. از تمدن مایاها در السالوادور نیز مکان‌های باستانی چندی به‌جا مانده که از آن‌جمله می‌توان به تازومال، خویا دکرن، کاسا بلانکا و چالچوپا اشاره کرد.

منطقه السالوادور در سال ۱۵۲۵ میلادی توسط « پدرو د آلواردو » برای اسپانیای استثمارگر تصرف شد. در ۱۸۲۱ میلادی السالوادور از حکومت اسپانیا آزاد شد و بخشی از مکزیک شد. در سال ۱۸۲۳ میلادی اتحادیه‌ای به نام «ایالات متحده آمریکا مرکزی» از مکزیک جدا شد که السالوادور نیز یکی از این ایالات بود.

«ایالات متحده آمریکا مرکزی» تا سال ۱۸۳۸ میلادی دوام آورد اما در آن تجزیه شد و السالوادور نیز در آن تاریخ از اتحادیه جدا شده و تبدیل به یک جمهوری مستقل شد. پس از استقلال، ال سالوادور به‌طور رسمی دموکراسی به‌شمار می‌آمد اما در واقع این کشور توسط «چهارده خانواده» اداره می‌شد.

در سال ۱۹۳۱ میلادی دیکتاتور «ماکسی میلیانو هرناندز مارتینز» به قدرت رسید و در ۱۹۳۲ میلادی خیزشی روستایی به رهبری آگوستین فارابوندو مارتی را با خشونت سرکوب کرد. پس از سقوط هرناندز، السالوادور به‌طور متناوب دولت‌های دموکراتیک و دیکتاتوری به خود دیده‌است، اما به نُدرت یک دولت غیرنظامی در این کشور بر سر کار بوده‌است.

در ۱۹۶۹ به بهانه یک مسابقه فوتبال بین تیمهای السالوادور و هندوراس ، در پشت پرده و به تحریک دولت وقت آمریکا ، جنگ درگرفت. قدرت سیاسی و اقتصادی در دست چند خانواده متمرکز است و این منجر به تنش اجتماعی شده‌است.

جنگ‌های داخلی دوازده ساله (۱۹۷۹–۱۹۹۱) السالوادور زیان‌های فراوانی به نهادها و سازمان‌های این کشور وارد آورد. در این جنگ داخلی که طی سال‌های یادشده بین گروه‌های چریکی چپگرا و نیروهای دولتی السالوادور جریان داشت حدود ۷۵ هزار تن کشته و بیش از هفت هزار تن ناپدید شدند.

در خلال جنگ داخلی ۱۲ ساله این کشور واقعه کشتار غیر نظامیان موسوم به 'قتل‌عام ال‌موزوته'، در حد فاصل ۱۱ تا ۱۳ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی (۱۳۶۰ خورشیدی) اتفاق افتاد. در این رویداد حدود یک هزار نفر ازمردم در عملیات سرکوب معترضان این کشور توسط نظامیان مزدور تحت تحریک و حمایت آمریکا در شهر 'ال موزوته' السالوادور قتل عام شدند.

سالوادور سانچز ، Salvador Sánchez Cerén رییس جمهور کنونی السالوادور از تاریخ ژانویه ۲۰۱۴ تا کنون می باشد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان