دانلود و خرید کتاب پرسش های بنیادین جی مک تای ترجمه ساحل رمضانی‌تبار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب پرسش های بنیادین

جی مک‌تای، گرنت ویگنز در کتاب پرسش‌ های بنیادین، شیوه‌ای چالش برانگیز برای یادگیری را به شما پیشنهاد می‌کنند. ساحل رمضانی‌تبار این اثر را به فارسی برگردانده است. این کتاب بیشتر برای معلمان نوشته شده تا با استفاده از شیوه‌های آن در کلاس دانش‌آموزان را به تفکر و پرسش بیشتر درباره مسائل بنیادین در زمینه‌های گوناگون وادارند.

 درباره کتاب پرسش‌ های بنیادین

انسان موجودی پرسشگر است و به‌صورت ذاتی در طلب آگاهی و دانستن. نحوهٔ پرسشگری معلمان، می‌تواند آیندهٔ دانش‌آموزان‌مان را رقم بزند. پرورش افراد متفکر و اندیشمند در گرو برخورداری از معلمانی است که با طرح پرسش‌های بنیادین به دانش‌آموزان‌شان کمک کنند درک عمیق و همه جانبه‌ای از مفاهیم علمی پیدا کنند. تنها در این صورت است که فرزندان ما خواهند توانست آیندهٔ جامعه را بسازند؛ نه آن‌که ناظرانی منفعل باشند بر بنای آینده‌ای که دیگران می‌سازند.

معمولاً همهٔ معلم‌ها پرسش‌هایی برای دانش‌آموزان‌شان مطرح می‌کنند. اما ممکن است هدف و شکل این پرسش‌ها با هم متفاوت باشند. این کتاب در مورد شکل خاصی از این پرسش‌هاست که به آن پرسش‌های بنیادین می‌گویند. در این کتاب ویژگی پرسش‌های بنیادین و تفاوتشان با سایر پرسش‌ها بیان شده و نمونه‌های متعددی برای آنها آورده شده است. به چرایی این که باید پرسش بنیادین داشته باشیم پرداخته شده است و شیوه‌های طراحی این گونه پرسش‌ها تشریح شده است.

شیوه به کارگیری پرسش‌های بنیادین، چالش‌های عملی و موارد خاص درباره این پرسش‌ها و چه‌طور در کلاس درس فضای پرس‌وجو ایجاد کنیم؟ از مباحث دیگری هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

 خواندن کتاب پرسش های بنیادین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

معلمان و مربیان آموزشی مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب پرسش های بنیادین

در آموزش طرح -محور و سایر چارچوب‌های برنامه‌ریزی آموزشی، پرسش‌های بنیادین به عنوان یکی از عناصر مهم مورد توجه قرار می‌گیرند. چرا این پرسش‌ها باید بخشی لازم، و نه اختیاری، از برنامه‌ریزی آموزشی باشند؟ برنامه‌های آموزشی‌ای که در بردارندهٔ پرسش‌های بنیادین هستند چه ویژگی‌های مثبتی نسبت به دیگر شیوه‌های آموزشی دارند؟ پاسخ کوتاه این است که پرسش‌های بنیادین باعث می‌شوند طراحی مباحث کتاب منجر به آموزش عمیق و پرورش دانش‌آموزان متفکّر شود. پرسش‌های بنیادین به دانش‌آموزان نشان می‌دهند که در کلاسِ ما، یادگیری منفعلانه به‌شدت مردود است و تفکر و تعمق امری ضروری است، نه اختیاری.

البته طراحی مباحث کتاب، براساس محور تحقیق و جست‌وجو، فواید دیگری هم دارد:

به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که پرس‌وجو هدف اصلی آموزش است.

باعث می‌شود آن مبحث درسی دانش‌آموزان را از نظر فکری درگیر کند.

معیارهای آموزشی را برای معلمان مشخص و اولویت‌بندی می‌کند.

درس را برای دانش‌آموزان واضح و شفاف می‌کند.

توانایی‌های فراشناختی را افزایش می‌دهد.

به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد تا به ارتباطات فرارشته‌ای پی ببرند.

به شکل مفهومی دانش‌آموزان را سطح‌بندی می‌کند.

در ادامه، هر یک از این اهداف را به طور مجزا بررسی خواهیم‌کرد.

پرسش‌های بنیادین به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که پرس‌وجو هدف اصلی آموزش است

جست‌وجوی صحیح باعث می‌شود چیزهایی را که ابتدا عجیب، پیچیده و پراکنده به نظر می‌رسند، بهتر متوجه شویم. با وجود این،‌ فهم اولیه‌ای که حاصل شده است اغلب قاطع نیست بلکه نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر و بیشتری است. می‌توان گفت یکی از اهداف اساسی طولانی مدت در تعلیم و تربیت این است که دانش‌آموزان، پرسشگران بهتری شوند. این نکته به‌خصوص در دنیای مدرن کنونی که دانش به سرعت منسوخ می‌شود و اطلاعات جدیدی به‌دست می‌آید، از اهمیت زیادی برخوردار است. حال اگر چنین هدفی مورد نظر باشد، پرسیدن چه نوع سؤالاتی ما را به این هدف می‌رساند؟ چه نوع پرسش‌هایی، صرف نظر از موضوع بحث، می‌توانند اندیشه‌ها را به چالش بکشند و مفهوم و معنا به وجود بیاورند؟ به‌نظر می‌رسد تنها پرسش‌های بنیادین هستند که می‌توانند، فراتر از هر موضوع و عنوانی، تکیه‌گاه و محوری برای ایجاد دانش شوند.

نظارت آموزشی کلاس‌درس‌محور؛ نظارت بالینی
بیژن عبدالهی
درس‌پژوهی
محمدرضا سرکارآرانی
آینده نگاری شرکتی
آلبرتو تونی
رهبری اثربخش؛ چرا مدارس بدون آن نمی‌توانند بهبود یابند
حیدر تورانی
اجرای ارزشیابی توصیفی به زبان ساده
ایرج خوش‌خلق
درس‌کاوی؛ ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری
محمدرضا سرکارآرانی
نگاهی به مد لندن از خیابان تا صحنه نمایش
پریناز فرخی هنزکی
شاخص های جهانی منزلت معلم
پیتر دالتون
چشم های حافظ
پدرام حکیم زاده
راهنمای کاربردی نگارش واحد یادگیری
گرنت ویگنز
آئینه زار
سیدمهدی شجاعی
بازی های آموزشی برای پرورش تفکر انتقادی (۷ تا ۱۲ سال)
منیره عابدی
آینده را رنگی نو بزن
اندرس نالتینگ میگلاند
راهکارهای مقابله با افسردگی
مهناز حسینی
کلاس یادگیرنده
پیتر سنگه
هوش مصنوعی در کلاس
استن اسکرابات
فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی
سید محمدتقی خبازی
درک آباد
امین یزدی زاده
رساله غنا
حمیدرضا ارباب سلیمانی
دیپلماسی شرکتی
وحید ناصحی‌فر

نظرات کاربران

وَزِش
۱۴۰۰/۰۶/۲۴

این کتاب درباره‌ی موارد زیر هست *مفهوم و چیستی خودِ پرسش‌های بنیادی *تفاوت پرسش‌های بنیادی با پرسش‌های دیگر *چند مثال از این نوع پرسش‌ها برای دروس مختلف ریاضی ، تاریخ و... *نحوه‌ی به کارگیری آن در کلاس و... نظر شخصیم اینه که اگر معلم

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
اگر هیچ‌وقت خطر اشتباه کردن را نپذیرید، نمی‌توانید آموخته‌های‌تان را گسترش دهید
کاربر ۵۷۲۸۶۸۶
پرسش بنیادین خوب پرسشی است که: ۱) پایان باز داشته باشد؛ یعنی یک جواب مشخص و واحد نداشته باشد. ۲) ذهن را درگیر و انسان را وادار به تفکر کند و بیشتر مواقع بحث و اختلاف برانگیزد. ۳) سطوح بالایی از مهارت‌های فکری مانند قدرت تحلیل، استنتاج، ارزیابی و پیش‌بینی را به کار گیرد. ۴) به اندیشه‌های مهم و قابل انتقال رشته‌های مختلف علمی (وحتی گاه فراتر از آن‌ها) اشاره کند. ۵) سؤالات دیگری را برانگیزد و باعث جست‌وجوی بیشتری شود. ۶) قابل دفاع و استدلال باشد، نه پاسخ دادن.  ۷) مدام پرسیده شود؛ یعنی قابلیت این را داشته باشد که بارها و بارها مطرح شود.
امیر امانی پور

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان