دانلود و خرید کتاب سورن کی یر کگارد احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سورن کی یر کگارد اثر احمد علامه فلسفی

کتاب سورن کی یر کگارد

معرفی کتاب سورن کی یر کگارد

کتاب سورن کی یر کگارد نوشته احمد علامه فلسفی است که به زندگی زمانه و اندیشه سورن کی یر کگارد فیلسوف دانمارکی قرن نوزدهم می‌پردازد.

درباره سورن کی یر کگارد

سورن کی‌یِرکِگارد ‌(۱۸۱۳–۱۸۵۵ ) فیلسوف مسیحی دانمارکی، کسی که با وجود، انتخاب، و تعهد یا سرسپردگی فرد سروکار داشت و اساساً بر الهیات جدید و فلسفه، به خصوص فلسفه وجودی (اگزیستانسیالیسم) تأثیر گذاشت. به او لقب پدر اگزیستانسیالیسم را داده‌اند. بیشتر آثار او اصلاً تحت نام مستعار منتشر شدند. او اصطلاح وجودی (اگزیستانس) را برای فلسفه‌اش برگزید زیرا او فلسفه را به عنوان بیانی از یک زندگی فردی شدیداً آزمون شده ملاحظه کرده بود، نه به عنوان ساختاری از یک نظام یک‌پارچه در روش فیلسوف آلمانی قرن نوزدهمی یعنی گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، که کی‌یرکگور در اثر پی‌نوشت ناعلمی پایانی (۱۸۴۶: ترجمه ۱۹۴۱) به او تاخته‌است. هگل ادعا کرده بود که به یک فهم کامل عقلانی از زندگی آدمی و تاریخ نائل شده‌است: کی‌یرکگور، از طرف دیگر، به طبیعت مبهم و متناقض موقعیت آدمی اشاره کرده‌است. او با بیان برون ذهنی و عقلانی از مسائل اساسی زندگی به مبارزه برخاسته‌است: در نظر او عالیترین حقیقت، حقیقتی درون‌ذهنی یا فردی است.

سال دوهزار و سیزده میلادی در جامعه علمی دنیا به عنوان دویستمین سال تولد سورن کی‌یِرکِگارد « سورن کی‌یِرکِگارد » نام‌گذاری شده است. کی‌یِرکِگارد هم پدر فلسفۀ اگزیستانسیالیستیاست و هم به تعبیر خودش (که آن را دربارۀ ابراهیم (ع) به کار برد) شهسوار ایمان است؛ چرا¬که رسماً آغازگر رویکرد ایمان¬گرایی در الاهیات مسیحی است. بیشتر دپارتمان¬های فلسفی، دین¬پژوهی و یا الاهیاتی دنیا در این سال به نوعی به موضوع کی‌یِرکِگارد پرداخته¬اند. سورن کی‌یِرکِگارد از ایمان‌گرایان افراطی قلمداد می‌شود. وی برترین ارزش و فضیلت را برای ایمان قائل است و با استدلال عقلی در عرصة ایمان به شدت مخالف است. از منظر او ایمان امری انفسی و درونی است که اگر بر پایة عقل بنا شود، دگرگون خواهد شد؛ ایمان، حیطه ای است که باید در آن جهش کرد؛ جهش به ورطه ای که انسان نسبت به آن یقین عینی ندارد و همچنین امری پارادوکسیکال است. وی در این خصوص تلاش می کند تا با ارائه سه برهان عقلی، بی اعتباری استدلال آفاقی را در خصوص ایمان اثبات نماید. اما باید دانست که این دیدگاه سورن کی‌یِرکِگارد متأثر از دیدگاه رسمی کلیساست و لذا با اصول عقلی کاملا ناسازگار است.

خواندن کتاب سورن کی یر کگارد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

دانشجویان و علاقه مندان به رشته فلسفه.

بخشی از کتاب سورن کی یر کگارد

۲۳ نکته از «سورن کی‌یِرکِگارد» درباره عشق، زندگی، ایمان، فلسفه:

۱- مردم خواستار آزادی بیان به عنوان جبران آزادی اندیشه ای که بندرت از آن استفاده می کنند.

۲- دو راه برای فریب دادن وجود دارد. یکی این است که باور کنید که درست نیست؛ دیگر این است که از اعتقاد به حقیقت امتناع ورزید.

۳- مردم آنقدر ضعف مرا درک می کنند که حتی شکایت من را درباره آنها متوجه نمی شوند که مرا درک نمی کنند.

۴- ظالم می میرد و حکومتش تمام می شود، شهید می میرد و حکومتش شروع می شود.

۵- همه چیز را کاملاً می بینم؛ دو حالت ممکن وجود دارد - یکی می تواند این یا آن را انجام دهد. نظر صادقانه و توصیه دوستانه من این است: این کار را انجام دهید یا انجام ندهید - شما هر دو را پشیمان خواهید کرد.

۶-مهمتر از همه، تمایل به پیاده روی را از دست ندهید. هر روز، خودم را به وضعیت بهزیستی می برم و از هر بیماری دور می شوم. من خودم را به بهترین فکرها پیاده کرده ام.

۷- شخص مغرور همیشه می خواهد کار درست را انجام دهد، چیز عالی. اما از آنجا که او می خواهد این کار را با قدرت خود انجام دهد، او نه با انسان بلکه با خدا می جنگد.

۸- جرات این است که پای خود را لحظه ای از دست دهید. جرات نکردن این نیست که خود را گم کنیم.

۹- اگر همه چیز در جهان سوء تفاهم بود، اگر خنده واقعاً اشک باشد، چه می شود؟

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
سورن کی‌یِرکِگارد به طور کلی به عنوان بنیانگذار اگزیستانسیالیسم قلمداد می شود. وی در سال ۱۸۳۰ در دانشگاه کپنهاگ ثبت نام کرد اما تحصیلات خود را تا سال ۱۸۴۱ تمام نکرد. وی در زمانی تحصیل می کرد که فیلسوف غالب عصر هگل بود. هگل گفت، سورن کی‌یِرکِگارد همه چیز را از لحاظ جابجایی عظیمی از ایده ها توضیح داد که در آن چیزهای واقعی، موجودات فردی، بدون توجه به این واقعیت است که فقط چیزهای فردی هستند وجود ندارند. انتزاعات، کلیات، به یک معنا وجود ندارند: آنها اختراعات خود ما هستند که درک را تسهیل می کنند. اما برای درک چیزی که وجود ندارد، باید بررسی کنیم که با موجودات منحصر بفرد فردی به گفت و گو بپردازیم، زیرا همه این موارد وجود دارد. این به ویژه در مورد انسان ها صادق است.
esrafil aslani

حجم

۱۱۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۵ صفحه

حجم

۱۱۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۵ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان