دانلود و خرید کتاب زیبائی خط فارسی علی حصوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زیبائی خط فارسی اثر علی حصوری

کتاب زیبائی خط فارسی

نویسنده:علی حصوری
انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۳.۶از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زیبائی خط فارسی

کتاب زیبائی خط فارسی نوشته علی حصوری است. او در این کتاب به بررسی سرگذشت تاریخ خط فارسی از دیدگاه زیبایی شناسانه آن می‌پردازد.

درباره کتاب زیبائی خط فارسی

خط فارسی هم مانند زبان فارسی سرگذشت عجیبی را پشت سر گذاشته است. در دوره‌های مختلف دچار تحول‌های گوناگون شده است و امروزه نیز در اوج زیبایی خود به جا مانده است. از خط به عنوان وسیله‌ای برای پیام رسانی و ارتباط دیداری استفاده می‌شده است، علاوه بر این، به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرهای تزئینی نیز به کار رفته است و تا دوران قاجار و حتی امروزه نیز شاهد آثار هنری هستیم که با خط فارسی به زیبایی تزئین شده‌اند و یا خود یک اثر هنری هستند. 

زیبائی خط فارسی، کتابی است که سرگذشت این خط و این هنر زیبا را بررسی می‌کند و یک تحلیل تاریخی از آنچه که خط پشت سر گذاشته است، ارائه می‌کند. 

کتاب زیبائی خط فارسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 زیبائی خط فارسی برای تمام کسانی است که به زبان و ادبیات و خط فارسی علاقه دارند. 

درباره علی حصوری 

علی حصوری در سال ۱۳۱۶ در زنجان متولد شد. او زبان‌شناس، مدرس، پژوهشگر و نویسنده ایرانی است که در حال حاضر در سوئد زندگی می‌کند. از جمله آثار او می‌توان به تصحیح نوروزنامه اثر عمر خیام، فرش سیستان، نقش‌های قالی ترکمن و اقوام همسایه، فرش بر مینیاتور و حافظ از نگاهی دیگر اشاره کرد.

علی حصوری استاد موسسه آسیایی دانشگاه شیراز و پنج سال سردبیر پژوهشنامه موسسه آسیایی بود و در زمینه‌های تاریخ، زبان‌شناسی، ادبیات، تصحیح، نقد ادبی، تاریخ فرش و طراحی سنتی آثاری را به چاپ رسانده است. 

بخشی از کتاب زیبائی خط فارسی

خطی که امروزه زبان فارسی را با آن می‌نویسیم، بویژه از دیدگاه دگرگونی‌های زیبائی، سرگذشتی شگفت دارد. این سرگذشت در مورد شماری از خط‌های ایرانی، بویژه فارسی باستان هم راست می‌آید. می‌گویند هیچ کدام از این خط‌ها ساخته ایرانیان نیست، اما تنها ایرانیان هستند که خلاصه‌ترین، دقیق‌ترین و زیباترین شکل آن‌ها را به کار برده‌اند. این پدیده باید همه را اندکی به فکر فرو ببرد.

خط فارسی گذشته از این‌که وسیله ارتباط دیداری است، یکی از هنرهای مهم تزئینی ما در دوره‌ای بیش از هزار و دویست سال تا پایان دوره قاجار است. پس از آن حس زیبائی ما به همراه هویت ملی ما از جمله دچار اشکال شده و در زمینه‌هائی از دست رفته است، زیرا عوامل دیگر، مانند استعمار،. شتر به زیان فرهنگ بومی و ملی در کار بوده است. هر یک از دو چهره این خط، شایسته بررسی است و در زمینه نخست که زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی است، بررسی‌هائی شده اما در زمینه هنری آن چندان کاری نشده است. کارهای مهدی بیانی منابع خوبی برای آگهی‌های اولیه و تاریخ خط تزئینی است، اما معیارهائی که به دست داده و پایه سخنانی در دوره معاصر است، باید مورد بحث قرار گیرد. درباره کارهای آنه ماری شیمل پس از این سخن خواهیم گفت.

این کتاب در نخستین زمینه، یعنی چهره ارتباطی خط، سخنان محدودی دارد که نتیجه بررسی‌های تاریخی نویسنده است. من از آن محدوده، آن هم در راه بارورتر کردن چهره دویّم، بیرون نخواهم رفت. اما خواهم کوشید که در زمینه هنری خط یک بررسی کلی، تاریخی و نسبتاً دقیق ارائه دهم. همچنین خواهم کوشید که برای تأمین نیازهای آینده و بررسی دقیق‌تر زیبائی خط فارسی واژه‌هائی را که برای شناخت و بیان زیبائی خط به کار می‌رود، دقت ببخشم. من از آن رو چنین با احتیاط سخن می‌گویم که در این زمینه، بیشتر کارها هم جنبه نسخه‌شناسانه دارد و نه هنری و در بخش هنر هم این گفتار هم گرفتار غوغای عام است و هم گرفتار خیالپردازی‌های عارفانه. گذشته از این عوامل سیاسی و جریان کهن روستا به شهر هم در این کار بی‌اثر نبوده و دست کم پنجاه سالی راه ما را منحرف کرده است.

اگر کتابی درباره هنر خطاطی باشد و در سراسر آن از خط خوش، عالی، ممتاز و این گونه اصطلاحات غیر علمی و برپایه فهم نویسنده استفاده شود، یا تنها تحسین باشد، یا از نمونه‌های خط در کتابخانه‌های جهان سخن گوید، یا این هنر تزئینی را بی‌هیچ دلیل روشنی به دین، اخلاق یا عرفان پیوند زند، آن کتاب بررسی علمی یا هنری خطاطی نیست. این بدان معنی نیست که هنر ما ربطی به دین ندارد، اما یافتن این بستگی نیازمند پژوهشی روشمند و ویژه است.

طفلی به نام شادی
محمدرضا شفیعی کدکنی
رفتار خوردگی و حفاظت از آلیاژهای مس و آلومینیوم در آب دریا
دی. فرون
تاجر و مزرعه
امیر خیرخواه
صراط الخط (صراط السطور)
سلطانعلی مشهدی
زمستان در راه است
گری کاسپارف
مدیر رویاها
متیو کلی
کلید Access
اعظم جمشیدی
بلک بری هملت
ویلیام پاورز
تخیلات
نعیم فراشری
زندگی هنرمندان
جورجو وازاری
مجموعه سوالات بورد و ارتقا تخصصی رادیوانکولوژی 1401
محدثه شاهین ورنوسفادرانی
طراحی نرم ‎افزار های مطمئن و تحمل‎ پذیری اشکال
ایزرائیل کورن وکریشنا
راز گاروالا عطرساز
لیلا امانی
از آلودگی هوا چه می دانیم؟
دارن زچریست
سفر به سرزمین درس های یادنگرفته
لی یا باریسونا گراسکینا
گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان
حمید نیک فکر
متاورس، دیفای، NFT
لوکاس پیترز
بازیگری سینما
مایکل کین
مبانی بازیگری
ایرج افشاری اصل
میزان سخاوت شما ربط دارد به خیابانی که در آن قدم می زنید
چارلز مونتگومری
داستان
رابرت مک کی
شیر و خورشید
مرضیه یاراحمدی
بازیگری حرفه ای
ملیسا برودر
تاریخ هنر جهان
هورست وولدمار جنسن
تاریخ هنر
ارنست گامبریچ
زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد
سیدآریا قریشی
پرورش صدا و بیان هنرپیشه
سیسلی پری
هنر در گذر زمان (تاریخ کامل هنر جهان)
هلن گاردنر
داستان عکاسی
مایکل جان لنگفورد
چگونه در یک فیلم ترسناک زنده بمانیم؟
ست گراهام اسمیت
سبک ها در طراحی داخلی
محمد دبدبه
هنر بازیگری
استلا ادلر
فیلم ترسناک عصر قرنطینه
سیدآریا قریشی
فیلم ساختن
سیدنی لومت
چگونه فیلم دوبله کنیم؟
ابوالحسن تهامی
نظریه‌‌های رسانه
سیدمحمد مهدی‌زاده
جامعه شناسی موسیقی ایران
رضا برازنده‌نیا

نظرات کاربران

آپاچی زرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۸

بی نظیر بود و رهیافت نویی درباره خطوط فارسی پس از اسلام ارائه میداد، رویکردی مبتنی بر نشانه شناسی اجتماعی. به طراحان حروف، پژوهشگران وشگران هنر خصوصا حوزه هنر اسلامی و همه کسانی که علاقمند به هنر خوشنویسی هستند توصیه

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۷ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۷ صفحه

قیمت:
۳۷,۰۰۰
تومان