دانلود و خرید کتاب بازی درمانی و مشاوره کودک مریم دیباواجاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازی درمانی و مشاوره کودک اثر مریم دیباواجاری

کتاب بازی درمانی و مشاوره کودک

معرفی کتاب بازی درمانی و مشاوره کودک

بازی درمانی و مشاوره کودک نوشته مریم دیبا واجاری کتابی در زمینه روان‌شناسی کودک است که نقش بازی‌درمانی را در رفع اختلالات رفتاری کودکان بررسی کرده‌است.

درباره کتاب بازی درمانی و مشاوره کودک

از زمانی که بشر به کمک مطالعه و بررسی و تعمق فلسفی اهمیت بازی را باز شناخت، بازی مورد توجه بیشتری واقع شد و در بسیاری از حرفه‌های بشری مورد استفاده قرار گرفت و توانست در خدمت رشد فردیت فرد، توسعه اجتماعی و حتی درمان بیماری‌های فردی و اجتماعی قرار گیرد. بشر آموخت که برخی از خصلت هایش را می‌تواند به جای میدان مبارزه آسیب زا، در میدان‌های بازی به نمایش در آورد و با این روش می‌تواند حس قدرت طلبی، رهبری، اثبات خود و اعتماد به نفس را در خود ارضا نماید.

افلاطون اولین کسی بود که به راز تاثیر بازی پی برد و معتقد بود تحت نظر مربی باید به کودکان فضای بازی کردن داد. از این رو بازی به عنوان یکی از شیوه‌های تربیتی به رسمیت شناخته شد. از طریق بازی می‌توان بسیاری از صفاتی که در مجموع فرد تربیت شده را می‌سازند، در کودکان پدید آورد. به شرط آن که، تربیت را مجموعه معلوماتی که فرد در طول دوران مدرسه کسب می‌کند ندانیم. از بازی همچنین می‌توان برای درمان و رفع بسیاری از مشکلات کودکان استفاده کرد.

به دلیل تصور آگاهانه یا ناخودآگاه از بازی که امری غیررسمی و غیرجدی است، کودکان در بازی‌ها راحت تر خود را نمایان می‌سازند و روابط مطلوب خود را بازسازی می‌کنند و از آن طریق درمانگر می‌تواند تشخیص دهد که کودک در چه زمینه‌ای مشکل دارد. به طور مرسوم ما چیزهایی را آرزو می‌کنیم و در ذهن مان بازسازی می‌کنیم که نداریم. برخی از چیزهایی که نداریم ممکن است منبع مشکلات فردی و اجتماعی ما باشد.

کتابی که پیش روی شما است، بازی، کودکی و درمان مشاوره‌ای را با هم ترکیب کرده است. جنبه نوآوری این کتاب در درجه اول مربوط به استفاده از روش سقراطی است که هم به درمانگر کمک می‌کند تا از طریق آن مشکلات را تشخیص داده و به درمان آن‌ها کمک کند و نیز به کودکان به عنوان مراجع نیز در پرورش معنا و مفهوم یابی کمک کننده است. این کتاب دارای چهار بخش بوده که مولف در هشت فصل به مفاهیمی از قبیل بازی، اهمیت و اهداف آن، بازی درمانی، تاریخچه، اهمیت و اهداف آن، برخی از نظریه‌های بازی درمانی، هنر درمانی، شن بازی پرداخته است و در ادامه توضیحاتی از بیش فعالی_کم توجهی و لالی گزینشی و شیوه‌های تشخیص و درمان آن‌ها ارائه نموده اند. در فصول نهم، دهم و یازدهم نگارنده بازی‌هایی را معرفی نموده اند که ایده بازی درمانگران مطرح بوده و استفاده از آن‌ها بسیار سودمند تشخیص داده شده است.

این بازی‌ها صرفا جنبه لذت و تفریح را نداشته بلکه برای تشخیص، درمان و یا آغازی برای گفتگو مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه شیوه ارائه بازی‌ها نیز متفاوت و نوآورانه است.

 خواندن کتاب بازی‌ درمانی و مشاوره کودک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای بازی درمانگران، مشاوران کودک و تدریس در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دروس بازی درمانی، بازی و حرکت درمانی و مشاوره کودک کاربرد دارد.

 بخشی از کتاب بازی‌ درمانی و مشاوره کودک

فروید معتقد است که «کودک پدر بزرگسال است» به اعتقاد وی شخصیت یک کودک تا ۶ سالگی شکل می‌گیرد. از نظر او کودک تا سن پیش دبستانی تجربه‌های بی شماری را کسب می‌کند و به ادراک‌هایی دست می‌یابد که این خود به خود رشد ذهنی و روانی او را شکل می‌دهد. این رشد می‌تواند جنبه مثبت داشته و شخصیت او را متعالی سازد و یا منفی باشد و مقدمه‌ای برای بروز بیماری‌های دوران بزرگسالی باشد.

قسمت عمده تجربه‌های کودک که از طریق بازی حاصل می‌شود می‌تواند موضوعی محرک و تشویق کننده باشد، او را از نظر عاطفی ارضاء کند و استعدادهای کودک را در زمینه خاصی شکل دهد. کودک به همان نسبت که در حین بازی درگیر ماجراهای مختلفی می‌شود، مهارتهای جدیدتری را نیز کسب می‌کند. به کمک این تجارب و مهارتهای جدید بر ترس خود غلبه نموده و رشد اجتماعی او تضمین می‌گردد. بازی مهمترین عامل برای پرورش و شکل گیری اخلاق در کودک و بهترین تجربه او محسوب می‌شود. دستیابی به مفاهیم اخلاقی و آشنایی با آن غالباً از طریق بازی در دنیای زیبای کودکانه میسر می‌گردد. کودکان همانند فیلسوفانی هستند که دائماً در حال کشف و جستجو در دنیای اطراف خود بوده و با تراوش سوالاتی در ذهن خود دائماً به دنبال پیدا کردن دلیل و یا نقادی حوادث دنیای خود هستند. لذا بازی می‌تواند یکی ازدلایل اصلی کنجکاوی کودک باشد. این کنجکاوی طبیعی توانمندی او را در کنکاش هر چه بیشتر دنیای اطراف غنی تر ساخته و او را قانع تر می‌سازد.

آرزوی همه والدین این است که کودکان روش درست مطالعه را بیاموزند، علاقمند به مطالعه باشند، به اندازه کافی زمان صرف مطالعه کنند تا دانش و اطلاعات لازم دربارهٔ موضوعی درسی غنی گردد و آینده درخشانی را از نظر علمی پایه گذاری کنند. ما تحقق تمام این آرزوهای خود را به ویژه از طریق مطالعه کتب درسی جستجو می‌کنیم. اما نکته بسیار جالبی را که باید به آن توجه کنیم این است که معلومات و اطلاعات کسب شده از طریق بازی بسیار غنی تر و چه بسا ماندگارتر از معلومات و دانشی است که فقط و فقط از طریق مطالعه کتب درسی حاصل می‌شود.

رودکی
جعفر توزنده جانی
آموزش فعالیت بدنی برای کودکان
مورک کولسن
۱۰۱ بازی و معمای تفکر سریع برای کودکان
آلیسون بارتل
هستی شناسی
قاسم اخوان نبوی
تقویت حافظه و تمرکز کودکان
راضیه سادات میرحسینی
زمین شناسی تجربی، کتاب های کنکور
سعید لطیفیان
بیش‌فعالی در مدرسه
مریم نعیمی
قدرت های نسبتاً عجیب؛ جلد اول
جنیفر کیلیک
گربه سازگار درمان شناختی- رفتاری کوتاه‌ مدت اضطراب کودکان (کتاب تمرین)
فیلیپ کندال
یک جرعه تنفس
ماهرخ اروجی
شیوه های نوین روانشناسی کودک و نوجوان (۳ تا ۱۸ سال)
ج‍ان‌ گ‍ری‌
آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان (راهنمای عملی)
مسعود جان بزرگی
شگفتی‌های رشد در بازی‌های کودکان
گروه روان شناسی کودک موسسه قوی سفید
انقلاب بحرین
مجتبی نیک رهی
بازی های آموزشی برای پرورش تفکر انتقادی (۷ تا ۱۲ سال)
منیره عابدی
الفبای کپی‌رایت
فاطمه مهدی برزی
دیرآموزان یاد می گیرند
فیروز مقیمی
فرهنگ واژگان علوم تربیتی
علیرضا مرآتی
جراحی ـ فصل بیستم: گزش و گازگرفتگی
عادل زینال پور

نظرات کاربران

naeime
۱۴۰۱/۰۸/۲۸

کتاب بسیار کاربردیه ولی ترجمه ش اصلا روان نیست. به سختی میشه مطالعه کرد و منظور نویسنده رو متوجه شد! متأسفانه نتونستم کتاب رو تموم کنم.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۹۴۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان