دانلود و خرید کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟ آتول گوانده ترجمه مریم شبیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟ اثر آتول گوانده

کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

نویسنده:آتول گوانده
انتشارات:نشر نوین
امتیاز:
۲.۹از ۱۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟ نوشته تول گوانده  نویسنده هندی‌تبار است، این نویسنده که پزشک است، در آخرین کتاب پرفروش خود نشان می‌دهد، ایده‌ی ساده چک لیست چه چیزی را در مورد پیچیدگی زندگی ما آشکار می‌کند و اینکه چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

درباره کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

دانش عملی و مهارت بشر تقریباً در همه حوزه‌های کاری به صورت چشمگیری گسترش یافته و در نتیجه میزان مشکلات ما برای بکارگیری و ارائه آنها نیز افزایش یافته است. اما مشکل اینجاست، تقریباً در هر حوزه کاری که دارای پیچیدگی و میزان زیادی از اطلاعات است، شاهد این موضوع هستیم که با خطاهای بسیار ساده‌ اما رایجی مثل فراموش کردن مواجه هستیم. متأسفانه در عصر کنونی نیمی از بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، به موقع درمان نمی‌شوند و دو سوم میزان مرگ‌ومیر به علت خطاهای انسانی است.

در واقع متخصصان در یک محیط پیچیده با دو مشکل اصلی جایزالخطابودن حافظه و دقت بشر روبرو هستند. مخصوصاً در بحث امور روزمره که به سادگی تحت تأثیر خیل اتفاقات پرفشار روانی نادیده گرفته می‌شوند (وقتی بیماری دارید که استفراغ می‌کند و یکی از اعضای نگران خانواده‌اش از شما می‌پرسد که چه اتفاقی افتاده، می‌توانید براحتی فراموش کنید که نبض بیمار را کنترل کنید). در آنچه مهندسان آن را فرآیند صفر و یک می‌نامند، حافظه پر اشتباه و حواس پرتی، خطری خاص است. چه برای خرید مواد لازم کیک در حال رفتن به سوپرمارکت باشید، چه در حال آماده کردن هواپیما برای بلند شدن یا در حال ارزیابی بیماری در بیمارستان، اگر فقط یک مرحله مهم و اساسی را فراموش کنید، انگار که هیچ تلاشی نکرده‌اید.

چک‌لیست‌ها در مقابل چنین خطاهایی از ما محافظت می‌کنند. آنها کم اهمیت‌ترین مراحل را به ما یادآوری و آنها را آشکار می‌کنند. نه تنها به ما امکان بازنگری می‌دهند بلکه نظمی خاص برای عملکرد بهتر را به ما القاء می‌کنند. چک‌لیست‌ها لیستی تکرارپذیر برای انجام کارهایی هستند که احتمال خطای انسانی در انجام آن‌ها بالاست.

همچنین در طول کتاب به این مهم پرداخته می‌شود که چگونه بفهمیم چک لیست‌ها در کدام موقعیت‌ها می‌توانند به ما کمک کنند و در کدام‌شان نمی‌توانند؟ آیا چک لسیت می‌تواند مثل صابون برای مراقبت‌های جراحی باشد؛ ساده، ارزان، مؤثر و قابل انتقال؟ ویژگی‌های یک چک لیست خوب/بد چیست؟

خواندن کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که می‌خواهند زندگیشان را با برنامه پیش ببرند پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

چنین خطاهایی ظرفیتی عاطفی با خود دارند که به نظر می‌رسد بر طرز تفکر ما در موردشان سایه می‌اندازد. خطاهای ناشی از جهل را می‌توانیم ببخشیم. اگر اطلاعات مربوط به بهترین راه‌حل برای یک موقعیت خاص وجود نداشته باشد، از این خوشحالیم که حداقل افرادی داریم که نهایت تلاششان را می‌کنند. اما اگر اطلاعات لازم برای آن وجود داشته باشد و به درستی به کار گرفته نشود، نمی‌توان تحمل کرد و عصبانی نشد. یعنی چه که نیمی از بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، به موقع درمان نمی‌شوند؟ یعنی چه که دو سوم میزان مرگ‌ومیر به علت خطاهای انسانی است؟ فلاسفه بی‌دلیل عنوان بی‌رحمانه بی‌کفایتی را به این خطاها نداده‌اند. کسانی که قربانی این موضوع هستند از کلمات دیگری مثل کوتاهی و اهمال یا حتی سنگدلی استفاده می‌کنند.

هرچند، کسانی که در این حوزه کار می‌کنند -کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند، طبق قانون عمل می‌کنند، به هنگام نیاز پاسخگو هستند- این طرز تفکر را مثل قضاوتی می‌دانند که سختی کارشان را نادیده گرفته است. هر روز چیزهای بیشتری برای مدیریت کردن، درست اجرا کردن و آموختن به وجود می‌آید. در شرایط سخت و پیچیده، احتمال شکست اغلب بیشتر است، البته نه به دلیل کم کاری بلکه حتی باوجود تلاش بسیار. به همین دلیل است که راه حل سنتی در اغلب حرفه‌ها، در نظرگرفتن تنبیه برای شکست نبوده است؛ بلکه در عوض افراد را به آموزش و کسب تجربه بیشتر تشویق می‌کنند.

اهمیت تجربه جای بحث ندارد. به همراه داشتن کتاب مرجعی درباره چگونگی درمان قربانیان جراحات برای یک جراح کافی نیست، تا از طریق کتاب از زخم‌های عمیق، صدمات ناشی از آنها، چگونگی تشخیص و درمان، و اهمیت عملکرد سریع مطلع شود. او باید واقعیت بالینی را با ترتیب و زمان‌بندی دقیقش نیز درک کند. برای دستیابی به مهارت و چیرگی، فرد نیاز به تمرین دارد، مجموعه‌ای از تجربیات که فرد قبل از رسیدن به موفقیت واقعی تجربه می‌کند. و اگر دلیل شکستمان، کمبود مهارت فردی باشد، فقط به یادگیری و تمرین نیازمندیم.

نظرات کاربران

صبح
۱۳۹۹/۱۱/۲۸

پادکست بی پلاس، خیلی خوب خلاصه کتاب را توضیح میده. این که داشتن چک لیست حداکثر یک صفحه ای، چقدر زیاد در کاهش خطاها موثر است. (با اعداد و ارقام واقعی در زمینه کاهش خطاهای پزشکی). همین طور اهمیت وجود چک

- بیشتر
Davod Jafary
۱۴۰۰/۰۸/۲۰

شاید با دیدن اسم کتاب یا از طریق معرفی کتاب به خرید اون ترغیب شده باشید، درست مثل من. موضوع کتاب دقیقا همون عنوان کتاب هست ولی نویسنده بیشتر به نیاز و ضرورت داشتن چک لیست می پردازه تا نحوه تنظیم

- بیشتر
آهو
۱۳۹۹/۱۱/۱۰

من حدود ۴۰ صفحه خوندم حوصله سربر بود و تقریبا هیچ نکته ای نداشت. تهیه چک لیست مفیده همین. فک نکنم بیشتر از این چیزی به دانش تون اضافه کنه

سعید
۱۳۹۹/۱۱/۲۱

داستان های تکراری وخسته کننده برای تاکید اینکه داشتن چک لیست مفید است.کل مطلب کتاب در دوصفحه قابل طرح است.

Smnhgh
۱۴۰۰/۰۵/۲۶

امتیاز اصلیم ۳.۲۵ انقدر بین شروع و اتمام کتاب فاصله افتاد که نظر منسجم خاصی ندارم بگم در موردش. . برای کسایی که تو حوزه‌ی پزشکی، هوانوردی کار می‌کنند و یا شغل‌هایی که شامل پیچیدگی های زیادند احتمالا ملموس‌ و مفیدتره باشه. . هرچند

- بیشتر
ستاره
۱۴۰۱/۰۵/۰۱

اگر میخواهید بدانید چگونه چک لیست بنویسید کتاب امسال تکرار نخواهد شد از دارن هاردی را به شما پیشنهاد میدهم ، این کتاب در رابطه با کاربرد چک لیست بیشتر در پزشکی صحبت کرده و اشتباهات و فراموش کاری های

- بیشتر
رضا
۱۴۰۰/۰۷/۲۰

کتاب حالت داستان واری داره و باعث میشه که علاقمند بشی همه فصول رو زودتر بخونی تا به نتیجه برسی. در بیشتر کتاب با بحث پزشکی و بیمارستان و انواع مرض ها و کاربرد چک لیست در انها گفته مطالب رو

- بیشتر
masO_ome
۱۴۰۱/۰۱/۰۱

خیلی کسل کننده بود بیشتر داستان بود کهمی خواست اهمیت داشتن چک لیست و بگه من دوستش نداشتم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱)
مراقبت‌های ویژه تنها زمانی موفق می‌شود که احتمال آسیب و اشتباه را به حدی کم کنیم که احتمال درست انجام دادن امور بیشتر شود. این کار، سخت است.
M.Taha
ما در عصر فوق متخصص‌ها زندگی می‌کنیم. عصر پزشکانی که زمان زیادی را روی یک موضوع تمرین، تمرین و تمرین کرده‌اند تا بتوانند آن کار را بهتر از هر کس دیگری انجام دهند. آنها نسبت به متخصصین عادی دو مزیت دارند: دانش بیشتری درباره جزئیاتی که مهم‌اند دارند و توانایی حل پیچیدگی‌های آن کار خاص را به دست آورده‌اند.
kia
فلاسفه دومین دلیل شکست را بی‌کفایتی می‌نامند؛ زیرا در چنین مواردی، علم و اطلاعات وجود دارد اما نمی‌توانیم آن را به درستی به کار گیریم. نمونه‌اش همان آسمان‌خراشی است که ایراد دارد و فرو می‌ریزد، همان طوفانی است که هواشناس متوجه نشانه‌هایش نمی‌شود، زخمی که دکترها فراموش کردند در مورد سلاح ایجاد کننده آن بپرسند.
Reza Sheykhlar
که در چنین حوزه‌هایی (که کنترل داریم)، فقط دو دلیل وجود دارد که شکست می‌خوریم. اولین دلیل، جهل است. ما اشتباه می‌کنیم زیرا علم تنها درکی نسبی از جهان و چگونگی عملکردش به ما داده است. آسمان‌خراش‌هایی هستند که ما هنوز نمی‌دانیم که چطور ساخته می‌شوند، طوفان‌هایی که نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و حملات قلبی‌ای که هنوز نتوانسته‌ایم جلوی آن را بگیریم. فلاسفه دومین دلیل شکست را بی‌کفایتی می‌نامند؛ زیرا در چنین مواردی، علم و اطلاعات وجود دارد اما نمی‌توانیم آن را به درستی به کار گیریم. نمونه‌اش همان آسمان‌خراشی است که ایراد دارد و فرو می‌ریزد، همان طوفانی است که هواشناس متوجه نشانه‌هایش نمی‌شود، زخمی که دکترها فراموش کردند در مورد سلاح ایجاد کننده آن بپرسند.
zahra.n
شاید هیچ کار دیگری وجود نداشته باشد که به تخصص بیشتری از جراحی نیاز داشته باشد
Ali Alimorad
هر روز چیزهای بیشتری برای مدیریت کردن، درست اجرا کردن و آموختن به وجود می‌آید. در شرایط سخت و پیچیده، احتمال شکست اغلب بیشتر است، البته نه به دلیل کم کاری بلکه حتی باوجود تلاش بسیار. به همین دلیل است که راه حل سنتی در اغلب حرفه‌ها، در نظرگرفتن تنبیه برای شکست نبوده است؛ بلکه در عوض افراد را به آموزش و کسب تجربه بیشتر تشویق می‌کنند.
Ali Alimorad
همه از نحوه عملکرد چک‌لیست در شرایط پیچیده کاری، تصور غلطی دارند. آنها راهنماهای جامع نیستند، چه برای ساخت یک آسمان‌خراش یا حل مشکل یک هواپیما. آنها ابزاری سریع و ساده هستند که هدفشان پشتیبانی از مهارت‌های متخصصین حرفه‌ای است. و با توجه به سریع و کاربردی بودنشان، جان هزاران هزاران نفر را نجات می‌دهند.
kia
خلبانان به دو دلیل به چک‌لیست‌هایشان رو می‌آوردند. اول اینکه، آنها برای این کار تربیت شده‌اند. آنها از ابتدای دوره دانشکده خلبانی یاد می‌گیرند که حافظه و قضاوتشان غیرقابل اعتماد است و جان آن مسافران به فهم درست آنها از ماوقع بسته است. دوم، چک‌لیست‌ها ارزش خود را ثابت کرده‌اند، آنها مؤثرند. هر چند به بیشتر خلبان‌ها آموزش داده می‌شود که بیشتر به دستورالعمل‌ها اعتماد کنند تا غریزه‌شان، اما این بدین معنا نیست که آنها این کار را کورکورانه انجام می‌دهند.
kia
جراحی در هر جای دنیا که انجام می‌شود، چهار عامل کشنده دارد: عفونت، خونریزی، بی هوشی نادرست، و چیزی که تنها می‌توان آن را عامل غیرمنتظره نامید. علم و تجربه، برای سه مورد اول، تدابیر پیشگیرانه ارزشمندی را در اختیار ما گذاشته است که خود گمان می‌کنیم همواره در حال تبعیت از این تدابیر هستیم ولی این‌گونه نیست. فراموش کردن این تدابیر، خطای ساده‌ای است که برای یک چک‌لیست کلاسیک، عالی به نظر می‌رسد. و در نتیجه، همه چک‌لیست‌های محققین، به طور دقیق مراحل معینی را در بر می‌گرفت تا آن خطاها را بیابد.
kia
در شرایط پیچیده، چک‌لیست‌ها نه تنها کمک کننده هستند بلکه لازمه موفقیت‌اند. همیشه باید فضایی برای قضاوت وجود داشته باشد، اما قضاوت با استفاده از دستورالعمل، محکم‌تر و موفق‌تر خواهد شد.
kia

حجم

۱۹۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۱۹۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان