دانلود و خرید کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه حسین علی‌جعفری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه اثر حسین علی‌جعفری

کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه

معرفی کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه

کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه اثر حسین علی‌جعفری و محمدرضا دهقانی‌زاده به بررسی زندگی و افکار یکی از بزرگترین عارفان هند، محمد داراشکوه می‌پردازد. 

درباره‌ی کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه

محمد داراشکوه (۱۰۶۹- ۱۰۲۴ هـ. ق) ملقب به شاه بلنداقبال فرزند چهارمین پادشاه سلسله گورکانی هند از نویسندگان و عارفان بزرگ هند بود. او پیرو مذهب حنفی و پیرو سلسله قادریه بود و وی را قطب وقت می‌دانستند. او در تلاش بود تا با تکیه بر نظریه وحدت وجود و مطالعه آثار هندویی بین دین اسلام و آیین هندویی تطبیق ایجاد کند. او در رساله حق‌نما راه‌های سیر و سلوک و عرفان را به زبان ساده بیان کرد. نظریات عرفانی وی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: ضرورت اولیاء الله، ضرورت مرشد و شیخ، ترقی و کمال صوفی و وحدت وجود/ توحید ادیان.

حسین علی‌جعفری و محمدرضا دهقانی‌زاده در کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه به شرح زندگی و افکار و اندیشه‌های او پرداخته‌اند. همچنین آثار داراشکوه را که به زبان فارسی نوشته شده است در ضمن این کتاب آورده‌اند. 

کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اگر از مطالعه زندگینامه‌ی عارفان بزرگ لذت می‌برید و دوست دارید با آثارشان آشنا شوید، کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه برای شما است. 

بخشی از کتاب زندگی‌نامه، اندیشه و آثار محمد داراشکوه

در وی شهاب‌الدین محمد معروف به شاه‌جهان و ملقب به صاحبقران بود. مادر داراشکوه ارجمند بانو، دختر آصف خان، پادشاه ایران و نوهٔ میرزا غیاث‌بیگ تهرانی بود. نامش ممتاز محل، ملقب به مهد علیا، زنی زیبا و هنرمند بود و شاه‌جهان علاقهٔ خاصی به وی داشت.

وی در سال ۱۰۴۰ هـ. ق در برهانپور درگذشت و شاه‌جهان از مرگ وی بسیار متأثر شد و تصمیم گرفت آرامگاهی با عظمت از سنگ مرمر سفید در کنار رودخانهٔ جمنا برایش بسازد. به این منظور معماران، بنّایان، مهندسان، حجاران، نجاران و دیگر صنعتگران ماهر را از جاهای دور و نزدیک هند و ایران فراخواند و بنای تاج محل را که اکنون زیباترین و نفیس‌ترین بناهای تاریخی هند است، بنیاد نهاد. اکنون این بنا موردبازدید گردشگرانی که به آگره می‌روند، قرار می‌گیرد.

شاه‌جهان تصمیم داشت که در ساحل دیگر رودخانهٔ جمنا و روبروی بنای تاج محل، آرامگاهی از سنگ مرمر سیاه برای خود بسازد، اما به‌دلیل بیماری و ناتوانی جسمی و روحی، همچنین تسلط پسرش اورنگ‌زیب بر وی، نتوانست به مقصودش برسد و پس از مرگ در کنار ممتاز محل همسر محبوبش دفن گردید.

داراشکوه به‌عنوان پسر ارشد خانواده، سه برادر به نام‌های اورنگ‌زیب (عالم‌گیر)، محمدشجاع، مرادبخش و چهار خواهر به نام‌های پرهیزبانو بیگم، جهان‌آرا بیگم، روشن‌آرا بیگم و ثریابانو بیگم داشت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
خصلت‌های داراشکوه و مصاحبت وی با اهل معنا حکومت بنارس در ۷۵ مایلی الله‌آباد متعلق به داراشکوه بود. این شهر مقدس‌ترین مکان هندوان و مرکز مقدسان و دانشمندان آن قوم به‌شمار می‌رفت. داراشکوه که شاه‌زاده‌ای سلیم‌النفس و دانشمند و آگاه بود، در سال‌های ولیعهدی خود، نشست با درویشان، عارفان و دانشمندان را مایهٔ افتخار خود می‌دانست. وی در بنارس علما و دانایان هند را دور خود گرد آورد و به راهنمایی
کاربر ۲۰۲۶۸۰۶

حجم

۷۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۷۹ صفحه

حجم

۷۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۷۹ صفحه

قیمت:
۱۳,۸۰۰
تومان