دانلود و خرید کتاب فرهنگ مردم هندیجان فاطمه شهبازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرهنگ مردم هندیجان اثر فاطمه شهبازی

کتاب فرهنگ مردم هندیجان

معرفی کتاب فرهنگ مردم هندیجان

کتاب فرهنگ مردم هندیجان، اثر فاطمه شهبازی و آزاده عبادی، اولین اثر پژوهشی همه‌جانبه درباره‌ی فرهنگ مردم هندیجان است. کتاب کاملی که تمام ابعاد فرهنگی مردم منطقه هندیجان را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب فرهنگ مردم هندیجان

شناخت هویت تک‌تک افراد به شناخت فرهنگی که در آن رشد کرده و بزرگ شده‌اند، وابسته است. برای شناخت فرهنگ باید به چیزهایی بسیاری توجه کرد. از پیش پا افتاده‌ترین وقایع روزمره که ممکن است زمانی آداب و رسومی در خور بوده‌اند تا ادبیات و موسیقی و اخلاق و رفتار آدم‌ها. شناخت خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های محلی مردم مناطق مختلف به ترسیم یک نگاه کلی‌تر به ما کمک می‌کند. 

فاطمه شهبازی و آزاده عبادی در کتاب فرهنگ مردم هندیجان، اخلاق و منش، آداب و رسوم، عاشقی و دلدادگی، دشمنی و کینه و اقتصاد و فرهنگ مردم هندیجان را بررسی کرده‌اند. بندر هندیجان، شهری سه هزار ساله در جنوب شرقی خوزستان و در سواحل شمالی خلیج فارس است و رودخانه‌ای موسوم به زهره یا هندیجان آن را به دو نیم تقسیم می‌کند. مردم هندیجان از اقوام قدیمی عیلام و بین‌النهرین بوده و گویش آنها با گویش بختیاری و حتی گویش بندر دیلم و گناوه قرابت دارد. کتاب فرهنگ مردم هندیجان به معرفی ادبیات عامیانه یا فولکلور این منطقه بسیار کهن می‌پردازد که تا امروز توجهی به آن نشده بود. فولکلور هندیجان, از همان «هرچی دارم, سی تو دارم» مادران در لالایی‌ها و نغمه‌های زنان هنگام پختن نان و «های گل، های گل» دختران در عروسی‌ها آغاز می‌شود و با نوای «هملیس، هملیسَ» مردان ماهیگیر تداوم می‌یابد.

کتاب فرهنگ مردم هندیجان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

کتاب فرهنگ مردم هندیجان، یک کتاب خواندنی و جذاب برای همه کسانی است که دوست دارند با فرهنگ‌های پنهان در جای‌جای خاک ایران آشنا شوند.

بخشی از کتاب فرهنگ مردم هندیجان

چاله‌دون

معمولا در یک ضلع ساختمان اتاقی را به عنوان آشپزخانه می‌ساختند که به آن «چاله‌دون» می‌گفتند. به خاطر نبودن کبریت، افروختن آتش کار ساده‌ای نبود. بر این اساس ،زن‌ها سعی می‌کردند آتش اجاق را روشن نگه دارند.قدیمی‌ها تقدس خاصی برای اجاق قائل بودند تا آنجا که یکی ازسوگندها به شمار می‌آمد: «به ای اجاق مرتضی علی قسم.»

آیینه نهادن

مردم معمولا در ساختن خانه به یکدیگر کمک می‌کردند بر این اساس هیچ گونه هزینه‌ای برای ساختن خانه نمی‌پرداختند. وقتی کسی شروع به ساختن خانه می‌کرد، همسایه‌ها با اصطلاح «فلانی آینه داره یا آینه نهاده» به همدیگر خبر می‌دادند و به کمک همسایه می‌شتافتند تا کار سریع‌تر به پایان برسد.

فهرست

  • موقعیت جغرافیایی تاریخی هندیجان
  • زندگی مادی مردم
  • فولکلور مراسمی (آیینی)
  • فولکلور موسمی (تقویمی)
  • تعبیرخواب، سوگند، نفرین، دعا، ناسزا، احوالپرسی، فال، باورها و موجودات افسانه‌ای
  • ادبیات شفاهی
  • چند قطعه موسیقی محلی هندیجان
  • عکس‌هایی از هندیجان


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۱۵ صفحه

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۱۵ صفحه

قیمت:
۷۱,۰۰۰
۳۵,۵۰۰
۵۰%
تومان