دانلود و خرید کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی حسین حداد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی اثر حسین حداد

کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی

نویسنده:حسین حداد
امتیاز:
۳.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی

کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی نوشته حسین حداد است. در این کتاب جز یک مورد در بقیه‌ی موارد به داستان‌های کهن فارسی و عناصر داستان در آن‌ها پرداخته است.

درباره کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی

عناصر داستان در حقیقت  ابراز و نیازمندی‌های داستان‌نویسان است. «پیرنگ»، «عمل داستانی»، «لحن»، «فضا و رنگ»، «حقیقت مانند»،...تعدادی از اصلی‌ترین عناصر داستان هستند. این کتاب با بررسی آثار کلاسیک ادبیات داستانی ایران عناصر را درآن‌ها بررسی کند. تاریخ بیهقی، شاهنامه، هزارو یک شب، بعضی از این داستان‌ها هستند که روایت و داستان‌پردازی در آن‌ها بسیار قوی است.

خواندن کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستان و داستان‌نویسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب بررسی عناصر داستان ایرانی

عنصر دیگری که در تدارک مقدمات تراژدی دخیل است، قرار دادن قهرمانان بر سر دوراهه‌هاست. پیداست که خصلت قهری تراژدی، انتخاب راهی معین و لاغیر را حکم می‌کند. ولی این انتخاب باید توجیه استوار و قانع‌کننده‌ای داشته باشد و راه بر انتخاب دیگر جز آن مسدود باشد. حتی آن راهی که خواننده بتواند در ذهن باز کند. ضمناً در این دوراهه، معمولاً هر دو راه شوم است و به فاجعه ختم می‌شود.

از جمله شواهد این دو راهه‌های شوم در داستان سیاوش، یکی آن است که با پیشگویی اخترگر ربط پیدا می‌کند و در تصمیم‌گیری افراسیاب در کشتن سیاوش دخیل می‌شود. دیگری، سرگشتگی سیاوش است در انتخاب راه درست پس از واکنش منفی کاووس در برابر آشتی‌جویی افراسیاب. همهٔ راه‌های موجود، پایانی ناخجسته پیش چشم می‌آورد و یگانه راهی که ناگزیر باید اختیار شود، پناهنده شدن به توران‌زمینی است که آن‌همه فاجعه به بار می‌آورد.

هنر دیگر تراژدی‌نویس، ایجاد موانع بر سر وقوع فاجعه است. گویی وی مدبّر و چاره‌گر و درمانگر است و می‌خواهد از بلا بپرهیزد و همه تلاش و سگالش خود را می‌کند ولی موفق نمی‌شود. می‌خواهد بر سر راه وقوع فاجعه‌ای که دل بدان گواهی می‌دهد، سدهایی برپا کند، ولی سرنوشت و عوامل قهری، این سدها را می‌شکنند. هرچه این سدها سدیدتر باشند، تراژدی قوی‌تر و خواننده راضی‌تر می‌شود.

نظرات کاربران

سیدعلیرضا زارعی
۱۴۰۲/۱۰/۰۶

کتاب مجلد را از کتابخانه دانشگاه مطالعه کردم: مجموعه ای از نویسندگان صاحب قلم ایرانی که راجع به روایت و عناصر داستان های ایرانی (کهن و معاصر) صحبت میکنند و گاها بخش هایی از داستان هایی را هم ذکر کرده

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۱۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۳۸۹ صفحه

حجم

۳۱۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۳۸۹ صفحه

قیمت:
۱۱۶,۰۰۰
۸۱,۲۰۰
۳۰%
تومان