دانلود و خرید کتاب وارثان عاشورا علی صفایی حائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وارثان عاشورا اثر علی صفایی حائری

کتاب وارثان عاشورا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۱۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب وارثان عاشورا

کتاب وارثان عاشورا نوشتهٔ علی صفایی حائٰری و از مجموعه مباحث امامت و ولایت نشر لیله القدر است. مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی لیلة القدر که با هدف نشر و توسعهٔ معارف اسلامی، فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌کوشد با تنظیم و ویرایش همهٔ آثار دست‌نویس و سخنرانی‌های علی صفایی حائٰری و درنهایت چاپ و عرضهٔ آن‌ها، بتواند جهت احیای اندیشهٔ دینی و معارف اسلامی و ترسیم طرح کلی دین که جوهر اندیشهٔ آن مرحوم است، قدم‌های شایسته‌ای بردارد.

 درباره کتاب وارثان عاشورا

وارثان عاشورا مجموعه‌ای است از سخنرانی‌های ماه محرم علی صفایی حائری که بین سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷ ایراد شده بود. در این مجموعه از مسائل و مشکلات امروز بشر گفته شده است. توجه و تفکر و دقت در این مباحث می‌تواند حلال بسیاری از معضلات فکری و عملی اکنون ما باشد. از میان این مباحث، بحث اضطرار به حجت و حق و شبهه خود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از پایه‌های مهم این بحث‌هاست. مباحث مهم بعدی را حائری در کتاب «از معرفت دینی تا حکومت دینی» عنوان کرده است. 

خواندن کتاب وارثان عاشورا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به مباحث دینی و تمدن اسلامی پیشنهاد می‌کنیم.

 بخشی از کتاب وارثان عاشورا

«اضطرار ما به حجت در هدایت و بینات و فرقان و میزان و کتاب و فریضه‌ها، شکل می‌گرفت که با توجه به قدر و استمرار و ارتباطهای پیچیده و گستردهٔ انسان سر بر می‌داشت و به حجت امین و کریم روی می‌آورد تا حیاتی جدید در حس و احساس و وهم و خیال و فکر و عقل و قلب انسان، سربردارد و با تلاوت آیه‌ها و آموزش کتاب و حکمت و آزادی از بت‌ها و زنجیرها و سنگینی‌ها، او را به رشد و بلوغ و جهت عالی‌تر بکشاند.

اضطرار به حجت در این زمینه، انتظار از حجت را مشخص می‌نماید که چیزی بیشتر از عدل و قسط و رفاه و امن و عرفان است و حتی بیشتر از تکامل و شکوفایی استعدادهاست. چون با شکوفایی استعدادها مشکل به کارگیری و جهت دادن به این نیروهای عظیم مطرح می‌شود. انسانی که شکوفایی تجربه و فکرش، این‌گونه زنجیر صنعت و قدرت و جنگ و رنج را بر او حلقه زده و با شکوفایی محدود این نیرو به پوچی و بن بست رسیده، با شکوفایی تمامی نیروها به پوچی بیشتر و بحران سنگین‌تر خواهد رسید.

و همین است که انتظار از حجت، دیوارها را برداشتن و بت‌ها را شکستن و راه و رفتن نامحدود را آموختن است تا انسان از غرور قدرت، به عجز و اضطرار معرفت خویش برسد و سیر و سلوک مستمر خویش را ادامه بدهد.

مسألهٔ انتظار ما از حجت مسألهٔ توسل را توضیح می‌دهد. این درست که ما آن‌ها را شفیع و همراه طلب خود ساخته‌ایم و حتی نمک طعام و رنج فرزندانمان را با آن‌ها در میان می‌گذاریم و این درست است که ما جز از این‌ها نمی‌خواهیم ولی درست‌ترین این است که از این‌ها جز خودشان را نخواهیم و از آن‌هابرای رسیدن به بت‌ها و عروسک‌های حقیر و ناچیزمان استفاده نکنیم و این‌ها را برای رسیدن به این آرزوهای کوچک زیر پا نگذاریم تا آن‌جا که با اشک و سوز بگوییم مهدی جان! آقا جان! اگر جواب مرا ندهی بر می‌گردم...راستی به کجا بر می‌گردیم؟ به سوی چه کسی و در چه دنیای بزرگ و کوچکی. ما همهٔ این راه‌ها را تجربه کرده‌ایم و از همهٔ بن‌بست‌ها زخم خورده‌ایم تا به این‌ها روی آوردیم. حال چگونه با برآورده نشدن خواسته‌های کوچکمان و مستجاب نشدن دعاهای ریزو درشتمان از این‌ها بر می‌گردیم و با آن‌ها قهر می‌کنیم.

اگر ما به خاطر این خواسته‌ها از اولیاء خود بریدیم و حتی در دلمان بر آن‌ها خرده گرفتیم، معلوم می‌شود که ما این خواسته‌ها را از آن‌ها ضروری‌تر و مهم‌تر می‌دانیم و در هنگام تعارض، آن‌ها را زیر پا می‌گذاریم، و بر آن‌ها می شوریم در حالی‌که آن‌ها آمده‌اند تا به من بیاموزند که چگونه با رنج‌ها برخورد کنم و چگونه از نعمت‌ها به غرور و تکاثر نرسم و چگونه در هر موقعیت، موضع‌گیری مناسب داشته باشم و از بدی‌ها خوب استفاده کنم و به کوثر دست بیابم.»

نظرات کاربران

مُتِرَصِد
۱۳۹۹/۰۶/۰۷

لطفا کتاب های استاد را در طاقچه بی نهایت قرار بدهید.

eli
۱۳۹۹/۰۹/۲۵

کتاب تلنگر خوبی است برای انسان هایی که واقعا دغدغه امامت و ولایت و تشیع را دارند. استاد صفائی انسانها را به جدا شدن از علایق دنیوی و آماده سازی خود برای حیاتی برتر و والاتر فرا می‌خواند. او تلاش

- بیشتر
علی جاوید
۱۴۰۱/۰۵/۱۳

مطلب بسیار جذاب و مهم است اما نگارش و ویرایشی که روی متن انجام شده بسیار ضعیف است. توصیه می شود بازنگری بهتری روی متن انجام شود.

Hamze.r70
۱۴۰۳/۰۱/۰۹

حتما بخوانید...

علی
۱۳۹۹/۰۶/۰۴

قیمتش زده ۵۰۰۰ تومان اما ۱۰۰۰۰ تومان از من کم کرد؟!؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۵)
توجه و درک عظمت انسان و توجه و درک از حضور و جمال و جلال و محبت و رفاقتِ اللّه و توجه و درک از مرصاد و سنت‌ها و قوانین و حق و اجل، باعث می‌شود که آدمی، خودش را کم نفروشد و از خدا چشم نپوشد و در جهان قانونمند، شلنگ تخته نکند و فسق نورزد و از جایگاه خویش بیرون نیاید.
eli
آدمی که بازیچه یا بازیگر یا تماشاچی می‌شود و از میدان جدیت و مسئولیت بیرون می‌آید ناچار به هر چه روی بیاورد در آن فرو می‌رود و از آن ملعبه می‌سازد حتی اگر به قرآن و نماز روی بیاورد با قرآن بازی می‌کند و با خدا و دین خدا بازی می‌کند. در واقع از بازیگری دست نمی‌کشد، فقط بازیچه هایش را عوض می‌کند.
F.M
خدایا به حق این روح‌هایی که در کنار حسین خانه گرفتند و با او مرکب خواباندند، به حق این‌ها که عطر خون‌شان تا امروز مشام ما را پرساخته و عظمتشان ما را تحقیر نموده، به حق این‌ها که از غیر تو جدا شدند و برای هیچ عذری درنگ نکردند. به حق این‌ها که با تو به تو رسیدند و دل ولی تو را شاد کردند. ما را از خاک بردار و از شیطان بگیر و از حقارت‌ها جدا کن که اگر تو دست‌گیری نکنی از دست رفته‌ایم.
زهرا سادات
- ابی حمزه از امام صادق‌علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمود؛ هر کس برادرش را برای خدا نه جز او زیارت کند، و به دنبال وعدهٔ خدا و دستیابی به آن چه در حضور اوست باشد خداوند هفتاد هزار فرشته را بر او می‌گمارد که به او بگویند تو پاک شدی و بهشت برای تو گواراست.
eli
تو امشب به این نکته روی بیاور که چگونه فرزندان فاطمه‌علیهاالسلام آوارهٔ بیابان هستند و از دست و ساعد خویش برای خود ستر و پوشش می‌سازند و از نگاه‌های کنجکاو برده‌داران به عمهٔ خود زینب پناه می‌برند و با این همه ظلم یک لحظه از ولی فاصله نمی‌گیرند و از او دست بر نمی‌دارند، که یافته‌اند حاکمی جز حسین‌علیه‌السلام با این معیارها و ملاک‌ها نیست
زهرا سادات
من هر سال حساب می‌کنم که چه سهمی گرفته‌ام و چه میراثی برداشته‌ام؟ آیا از عاشورای حسین و از کربلای حسین، سهمی داشته‌ام؟ وارث، قرابت می‌خواهد. قرابتی بدون حائل و بدون مانع. فرزندی که قاتل پدر باشد، ارث نمی‌برد. فرزندی که کافر باشد از مسلمان ارث نمی‌برد. آیا من حسین را نکشته‌ام؟ آیا من از آن‌چه که فهمیده‌ام، چشم نپوشیده‌ام و کفر نورزیده‌ام؟ اگر من به ولایت حسین نرسیدم، اگر ابوّت اولیاء را نخواستم، اگر فرزند دنیا و یا بدتر بندهٔ دنیا شدم و دین در وجود من شکل نگرفت و تنها بر زبانم نشست، آیا با حسین قرابتی دارم؟ آیا از عاشورا ارثی می‌برم و سهمی می‌گیرم؟
زهرا سادات
اطاعت خدا راهی در بن بست‌هاست. هرکس خدا را اطاعت کند، خدا برایش گشایش می‌گذارد و از جایی که گمان نمی‌کند به او رزق می‌دهد و روزی می‌رساند. هرکس بر خدا تکیه کند و بر او واگذارد، خداوند او را کفایت می‌کند. به راستی خدا به خواست و کار خود راه می‌یابد و می‌رسد. خداوند برای هر چیزی اندازه‌ای گذاشته و این قدر و اندازه حد و مرزها را می‌سازد و حق و باطل را مشخص می‌کند که حقوق بر اساس حدود و حدود بر اساس قدرها و اندازها استوار است.
eli
نکتهٔ لطیف این آموزش در این است که راحتی و رضا و أمن آدمی با امکانات و دنیای خارج تأمین نمی‌شود که نوع نگاه و موضع‌گیری ما می‌تواند به ما رنج و راحت را منتقل نماید، که؛ "لکیلا تأسوا علی مافاتکم و لا تفرحوا بما أتاکم رفت و آمد امکانات نباید رنج و فرح را به دنبال بیاورد.
eli
معتب روایت می‌کند که امام صادق‌علیه‌السلام به داود بن سرحان می‌فرمود: به دوستان من سلام برسان. به راستی می‌گویم، رحمت خدا بر عبدی که با دیگران جمع شود و از امر ما بگوید، پس نفر سوم این دو فرشته‌ای است که برای این هر دو استغفار می‌نماید. هرگاه که جمع شدید به ذکر و یادآوری مشغول باشید که در جمع شما و مذاکرهٔ شما، احیای امر ماست و پس از ما در رتبه و درجهٔ آن کسی است که بیاد امر ما باشد و به یادآوری ما باز گردد.
eli
بلاء فعل رب است و صنعت اوست. آدمی با ریاضت متوقع و طلب‌کار نتیجه است، اما با بلاء، منکسر و دل‌شکسته است و طبیعی است که مخبتین حتی بر محسنین مقدم باشند. رحمت خدا به محسنین نزدیک است، اما وصال رحمت در گرو اخبات و انکسار است. چون عبد دیوارهایش ریخته و محدودیتش شکسته و از آن‌چه که به او عنایت می‌شود به غرور و قدرت گرفتار نمی‌شود و خود را نمی‌بیند و اناالحق نمی‌زند که هو الحق می‌زند.
hossein

حجم

۲۳۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۲۳۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
تومان