دانلود و خرید کتاب معرفت نفس (جلد سوم) آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب معرفت نفس (جلد سوم)

معرفت نفس اثر مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری (مدّظلّه‌العالی) به همت مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا (سلام‌الله علیها) منتشر شده است.

درباره معرفت نفس کتاب‌های زیادی تالیف شده و فلاسفه هم از مشرب‌های مختلف سخنان زیادی گفته‌اند و در آثار خود به آن پرداخته‌اند و مفسران قران مجید هم در این‌باره بسیار صحبت کرده‌اند؛ چنان‌که علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان، به تناسب، مسائل مختلفی را دربارهٔ معرفة‌النّفس از جهات قرآنی و فلسفی و عرفانی، بیان داشته است.

آیت الله العظمی مظاهری «مدّظلّه‌العالی» نیز با توجّه به اهمیّت موضوع، به این بحث پرداخته‌اند، منتهی نگاه ایشان به موضوع، بیشتر جنبهٔ اخلاقی و از جهتی، جنبهٔ قرآنی و روایی دارد؛ لذا بررسی‌های ایشان در موضوع معرفت نفس در این کتاب را باید نوعی شناخت نفس از نگاه قرآن و عترت (ع) خواند. نگاهی که همچون سایر آثار معظّم‌له، با رنگ اخلاق آمیخته است.

درباره کتاب معرفت نفس

کتاب معرفت نفس که شامل دروس اخلاقی معظّم‌له در ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵ قمری (سال ۱۳۹۳ ش) و نیز در شب‌های جمعهٔ طول این سال در مسجد حکیم اصفهان است.

این جلد از کتاب، به عنوان سوّمین مجلّد از مجموعهٔ معرفت نفس، به موضوع راهکارهای تهذیب نفس از دیدگاه قرآن کریم، با محوریّت دستورالعمل مطرح در سورهٔ مبارک معارج، اختصاص دارد که انسان می‌تواند با عمل به آن، به مقام آدمیّت که از مهم‌ترین اهداف خلقت اوست، دست یابد.

خواندن کتاب معرفت نفس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به مباحث عرفانی، اخلاق و فلسفه اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

مشق اخلاق (دفتر اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
نماز نجوای مؤمنان
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
پاسخ به پرسش‌‌های ازدواج و خانواده
آیت‌الله العظمی مظاهری
معاد، سرنوشت جاودانه‌ی انسان
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل اوّل: یقظه
آیت‌الله العظمی مظاهری
شرح منازل هفتگانه‌ی سیروسلوک (مقدمه: سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد ششم
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد هفتم
آیت‌الله العظمی مظاهری
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۹)
هدف از خلقت انسان، آن است که او، "خلیفة‌الله" شود: إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً اگر انسانی بخواهد خلیفهٔ خداوند متعال شود، باید با اختیار خودش، درخت رذالت را از دل بکند و درخت فضیلت به جای آن بکارد و به مرور زمان این شجرهٔ طیبه را میوه‌دار و باردار کند تا هم خود و هم دیگران از میوهٔ آن استفاده کنند.
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
باید توجّه داشت همان‌گونه که خدمت به خلق خدا در سرنوشت انسان مؤثر است، بی‌توجّهی به آنان هم عواقب خطرناکی دارد؛ بنابراین هرچه می‌توانید به خلق خدا خدمت کنید و اگر نشد، لاأقل به دیگران دعا کنید و برای آن‌ها دلسوزی نمایید. انسان واقعی، دلش برای همهٔ هم‌نوعانش می‌تپد و از فقر و احتیاج و گرفتاری‌های مردم، دل‌نگران است. حضرت امام(بارها و بارها در درس‌های اخلاق می‌گفتند: اگر بدانم کسی محتاج است، اگر لازم باشد، باید عبایم را هم بفروشم و او را از احتیاج درآورم. بنابر این توجّه به همهٔ مخلوقات الهی، به‌ویژه انسان‌ها، یک وظیفهٔ سنگین همگانی است.
مصطفی
در روایات آمده است که خداوند متعال قسم خورده در قیامت، از هرچه بگذرد، از حقّ‌النّاس نخواهد گذشت. همچنین از روایات فهمیده می‌شود که در روز قیامت، راجع به حق‌الله، ملائکه سؤال می‌کنند؛ امّا حقّ‌النّاس به اندازه‌ای اهمیت دارد که خود خداوند از آن سؤال می‌کند. در قیامت، ایستگاهی به نام "مرصاد" هست که قرآن می‌فرماید خدا آنجاست: إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصادِ در آن گردنه و در آن پلیس راه، خداوند سبحان از حقّ‌النّاس سؤال می‌کند که دربارهٔ آن چه کردید و با مال مردم، چگونه رفتار نمودید.
مصطفی
متأسّفانه ما خیلی غیبت می‌کنیم و اصلاً هم از آبروی دیگران دفاع نمی‌کنیم و این رفتارهای، در دنیا و آخرت، بلا به همراه خود دارد. لذا این قسم از امانت‌داری، مهم‌تر از حفظ امانت‌های مالی است؛ زیرا آبروی دیگران از مال آنها مهم‌تر است.
😏
وقتی در جامعه‌ای زن حیا نداشت و مرد غیرت نداشت، آنگاه می‌توان سوار این جامعه شد؛ همین روشی که دنیای غرب امروزه در کشورهای مختلف، برای تسلّط بر آنان پیگیری می‌کند.
Zeinab
جهل یک مسلمان، دنیا و آخرت او را به باد می‌دهد و حتّی قرآن کریم تصریح فرموده که برای مقابله با دشمن، باید عالم و دانشمند باشید: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ
😏
اسرار مردم، پیش ما امانت است و باید امانت‌داری کنیم. به‌خصوص زن و شوهر با هم اسراری دارند که هر دو باید مراقب اصرار هم باشند و هیچ‌یک حق ندارد اسرار دیگری را ولو به پدر و مادرش بگوید. اسرار بین زن و شوهر، یک امانت است و باید محفوظ بماند. انسان باید مواظب باشد که اسرار خانوادگی‌اش را از خانه بیرون نبرد.
shariaty
قسم دوّم ادای امانت، موضوع امانت‌داری در اداره‌هاست. اداره‌ها باید کم‌کاری و بی‌کاری و بدکاری نداشته باشند. تراکم پرونده‌ها و رسیدگی‌نکردن به آنها، همگی نشان از وجود حقّ‌النّاس و بی‌توجّهی به ادای امانتی است که یک مسئول در اختیار دارد.
shariaty
غیرت دربارهٔ وطن به این معناست که نگذاریم دشمن، در وطن ما فساد اخلاقی ایجاد کند، در راه استقلال کشور تلاش کنیم و خلاصه در اندیشهٔ تعالی مملکت خود باشیم.
shariaty
قسم دوّم از غیرت، "غیرت عمومی" است. اسلام می‌گوید ای مردها! همهٔ زن‌های جامعه، به منزلهٔ خواهر شما و به منزلهٔ حریم شما هستند، همینطور که باید از حریم و خویشان خودتان محافظت کنید، باید از زن‌ها و عموماً از ناموس اجتماع، مراقبت کنید.
shariaty

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان