دانلود و خرید کتاب تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه علیرضا پناهیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه اثر علیرضا پناهیان

کتاب تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه

انتشارات:بیان معنوی
امتیاز:
۴.۷از ۹۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه

خواندن کتاب تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه اثر استاد پناهیان، نگاه شما را به معنای کلیشه‌ای تقوا تغییر می‌دهد. نگاه عموم مردم، جوانان و حتی بسیاری از نخبگان به «تقوا»، نگاهی صرفاً فردی، کلیشه‌ای و به معنای پرهیزکاری و دوری از گناه است اما علیرضا پناهیان در این کتاب درباره تقوا چیزهای دیگری گفته است که خواندنی است.

علیرضا پناهیان در این کتاب تقوا را طرحی برای اداره جامعه معرفی می‌کند. او با نگاهی دوباره به متون دینی، به تبیین ابعاد و زوایای جدیدی از این مفهوم بسیار کلیدی و کاربردی می‌پردازد و با نگاهی تحلیلی، مدل و جایگاه «روش مدیریت مبتنی بر تقوا برای ادارهٔ بهتر زندگی» را در میان روش‌های مدیریت متداول روشن می‌سازد.

 نوشتار حاضر را گروه مؤلفان مؤسسهٔ بیان معنوی بازنویسی، مستندسازی و ویراستاری کرده‌اند و به فراخور نیاز و در راستای تکمیل مباحث، مطالبی نیز به آن افزوده‌اند.

خواندن کتاب تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مباحث دینی و خلاقی و جامعه‌شناسی اسلامی را به خواندن این اثر دعوت می‌کنیم

 بخشی از کتاب تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه

اساساً دین چیزی فراتر از توصیه‌های فردی برای خوب بودن است. دین، یک ساختار، روش و سلسله قوانین نظام‌مند برای سامان‌دهی سبک زندگی و حیات انسان‌ها است. دین سبک خاصی در طراحی قوانین و آیین‌نامه‌ها برای ادارهٔ جامعه ارائه می‌دهد. تک‌تک مفاهیم دینی در این نظام جایگاه خاص خود را دارند؛ اما در برخی از مفاهیم کلیدی شمایی از این نظام قابل رؤیت است. مفهومی محوری در ادبیات دینی که برای ادارهٔ جامعه می‌توان از آن الگو گرفت، مفهوم «تقوا» است.

تقوا یعنی خودکنترلی، یعنی عمل کردن با انگیزه‌های درونی، نه با کنترل و انگیزه‌های بیرونی. ما در مقام مدیریت یک شرکت، سازمان یا جامعه، معمولاً از طرفی چون می‌خواهیم زودتر به نتیجه برسیم و از طرف دیگر شکوفا کردن انگیزه‌های درونی نیاز به برنامه‌ریزی و صبر و مدارای بیشتری دارد، منتظر خودکنترلی و انگیزه‌های درونی افراد نمی‌شویم؛ بلکه از طریق کنترل‌های بیرونی (متکی به نظام‌های جزا و پاداش فوری و معین) افرادِ تحت مدیریت خود را وادار به انجام رفتار مطلوب می‌کنیم. اما این نوع مدیریت، در درازمدت باعث آسیب‌های فراوانی از جمله تضعیف انگیزه‌های طبیعی و درونی فرد می‌شود و کارآمدی مجموعهٔ تحت مدیریت ما را به‌شدت پایین می‌آورد.


نظرات کاربران

Mahdi.H
۱۳۹۹/۰۱/۲۸

کتاب بسیار خوبی برای کسانی یه که دوست دارن بدونن که زندگی پس از ظهور امام زمان چگونه اداره میشه.تعاریفی کمترشنیده شده راجب تقوا داره. حتما پیشنهاد میکنم بخونید. شاید این جمله من را به ادامه ی کتاب تشویق کرد :همانا

- بیشتر
جواد
۱۳۹۸/۱۲/۲۷

این کتاب با وجود حجم کمش ، تقوا رو به صورت جامع تری معنا می کنه و نشون میده که تقوا چطوری می تونه تمامی عرصه های زندگی ما رو تحت تاثیر قرار بده : از خانواده و محیط کار

- بیشتر
محمد حسین سنایی
۱۳۹۸/۱۰/۲۸

نثر ساده و جذابی داره اما جالب ترین قسمتش نگاه و ساختار فکری نویسنده هست که رویکردی اجتماعی تر به مسائلی که معمولا اون ها رو فردی می شناسیم داره

م.دهقان
۱۳۹۸/۱۲/۲۷

کتاب واقعا چاره درد های اجتماعی و فردی این روزهای ماست! حتما پیشنهاد می کنم بخونید تا نگاه مبتنی بر تقوا پیدا کنید و رسما نگاهتون و معیار رفتارتون خیلی تغییر کنه! تقوا رو تازه در این کتاب می فهمید! و

- بیشتر
mahdi
۱۳۹۹/۰۱/۱۴

عالیست... حتما مطالعه کنید بی نتیجه نخواهد بود.

Heidar
۱۳۹۸/۱۲/۰۶

عالییییی بود

ali
۱۳۹۹/۰۱/۱۷

هر چند ممکن است خیلی جاها به نظر رویا پردازی باشد ولی واقعا زندگی بر مبنای تقوا شیرین و در حین حال شدنی است.

rezag2
۱۳۹۹/۰۲/۰۵

کتابیه ک تقوا و اثراتش رو به زبان ساده بیان میکنه برای جوونا مناسبه

s.latifi
۱۳۹۸/۱۲/۰۹

به شدت عالیه

محمد
۱۳۹۹/۰۴/۱۲

همه چیز تمومه این کتاب همه چیز دقیق و خلاصه ذکر شده و البته آخر کتاب هم باز یه خلاصه ای از تمامی مطالب کتاب آورده شده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹۴)
به حافظه و استعداد انسان‌ها نمره داده نمی‌شود. بلکه سعی و تلاش آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که این همان روش تقواست.
زهرا
مثلاً اگر کسی بسیار انسان باحیا و خوش‌اخلاقی باشد، اما این صفات را به صورت وراثتی به دست آورده باشد، یا اگر بر اثر رودربایستی از دیگران گناه نمی‌کند، صفات خوب و گناه نکردن او ارزشی ندارد.
زهرا
فسادخیزترین مدارس مدارسی هستند که ایمان داشتن را به دانش آموزان آموزش می‌دهند، ولی تقوای قبل از ایمان (خودکنترلی) را آموزش نمی‌دهند! این مدارس انسان‌هایی تربیت می‌کنند که بعداً یا دین را تحریف می‌کنند، یا علیه دین قیام می‌کنند و قیامشان هم مؤثر است و مردم نیز این دین تحریف‌شده را از آنها می‌پذیرند! چون قبلاً در مدارسی مذهبی درس خوانده‌اند و به همین دلیل اطلاعات دینی آنها بالا است ولی تقوایشان صفر است.
جواد
یکی از اصحاب رسول خدا (ص) چند زن را دید که دور هم نشسته‌اند و با هم صحبت می‌کنند. او نیز رفت و کنار آنان نشست و شروع به صحبت و شوخی با آنان کرد. پیامبر اکرم (ص) او را دیدند و از او پرسیدند: چرا با زنان نشسته‌ای؟ او گفت شترم فرار کرده و طناب شترم را گم کرده‌ام و اینجا دنبالش می‌گردم. حضرت در چند نوبت از او در مورد طناب شترش سؤال کردند تا اینکه خودش به اشتباهش در شوخی کردن با زنان اعتراف کرد. حضرت در همان برخورد اول می‌توانستند بگویند این کار تو حرام است، چرا با زنان نشسته‌ای؟ اما این‌گونه سخن نگفتند و راه را برای توجیه او باز گذاشتند. ولیّ خدا با مؤمنین کریمانه و بزرگوارانه برخورد می‌کند و این باعث تقویت عزت نفس مؤمنین است. وقتی احترام و شخصیت انسان‌ها حفظ شود، همین باعث همراهی و اطاعت آنان از امام جامعه خواهد شد.
جواد
«ما که می‌گوییم مردم‌سالاری دینی، بعضی خیال می‌کنند این مردم‌سالاری فقط پای صندوق رأی و انتخابات است؛ این فقط یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری یعنی بر اساس دین و بر اساس اسلام، سالارِ زندگیِ جامعه، خود مردم‌اند.»
زهرا
قانونِ زیادی، خودش عامل «بی‌قانونی» است!
محمدرضا میرباقری
در دنیا عده‌ای هستند که هرچند تقوا دارند، اما در ظاهر همه آنها را بی‌دین می‌پندارند. عده‌ای هم هستند که به‌ظاهر دین‌دارند ولی تقوا ندارند. قیامت که می‌شود آنکه تقوا دارد بالا می‌آید و آنکه تقوا ندارد، ولو در دنیا ظاهراً دیندار بوده پایین می‌رود.
زهرا
تقوا اجازه نمی‌دهد در مورد خودمان هم «قضاوت خوب» داشته باشیم! قرآن کریم می‌فرماید: «فَلا تُزَکوا أَنْفُسَکمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی» (نجم/۳۲) یعنی خودتان را انسانِ خوبی ندانید! به خودتان نمرهٔ بیست ندهید و خودتان را زیاد تحویل نگیرید؛ چون خدا بهتر می‌داند چه کسی با تقوا است.
MS
روان‌شناسان معتقدند هوش شناختی (IQ)، به‌صورت ژنتیک منتقل می‌شود و با تجربه‌های فرد در زندگی تغییر نمی‌کند. طبق تحقیقات، عده‌ای از کسانی که هوش شناختی بالایی دارند، در زندگی ضعیف عمل می‌کنند و بعضاً کسانی که هوش شناختی متوسطی دارند، به‌خوبی عمل می‌کنند. بنابراین ملاک موفقیت افراد هوش شناختی آنها (IQ) نیست.
زهرا
تقوا بر خلاف تصور عمومی، یک موعظهٔ اخلاقی نیست؛ بلکه روشی برای انگیزه‌مند شدن انسان‌ها از درون است.
محمدرضا میرباقری

حجم

۱۲۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۲۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان