دانلود و خرید کتاب دورهمی موسی زمان‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب دورهمی

در کتاب دورهمی، دکتر موسی زمان‌زاده و محمد جولایی‌تهرانی شما را با یکی از دورهمی‌های مهم ایرانی‌ها و آداب و آیین آن آشنا می‌کنند. دورهمی بزرگ شب یلدا که در بلندترین شب سال یعنی اولین شب از فصل زمستان و آغاز انقلاب زمستانی برگزار می‌شود.

یلدا، این آیین زیبا و باستانی که پیشینه‌ای بسیار دور در ایران‌زمین دارد در هر گوشه و کنار و هر شهر و روستایی با خرده‌فرهنگ‌ها و جزئیات خاص خودش برگزار می‌شود که مهربانی، صمیمیت، نزدیکی و عشق اساس مشترک آن‌ها است.

درباره کتاب دورهمی

در کتاب دورهمی شما با وجه تسمیه یلدا، پیشینه، آداب و آیین و فلسفه شب‌زنده داری یلدا آشنا می‌شوید. میخوانید که چرا مردم این شب را از دوران باستان جشن می‌گرفتند و این جشن‌گرفتن‌ها چگونه بوده است. چرا هندوانه و تنقلات شب یلدا این‌قدر مهم است، فلسفه فال گرفتن و شاهنامه‌خوانی و قصه خوانی این شب چیست و بسیاری از نکات و جالب و خواندنی دیگر درباره یلدا که دانستنش خالی از لطف نیست.

خواندن کتاب دورهمی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر دوست دارید بدانید در بلندترین شب سال ایرانیان از قدیم‌الایام چه می‌کردند و اصلا چرا بلندترین شب سال، شب یلدا، این‌قدر برای ایرانی‌ها مهم بوده و هست و از همه مهم‌تر اگر می‌خواهید با گوشه‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین‌مان بیشتر آشنا شوید، به شما خواندن کتاب دورهمی را پیشنهاد می‌کنیم.

جملاتی از کتاب دورهمی

کسانی که هوس زن گرفتن دارند، در شب چله هنگامی که انار می خورند با آن فال هم می‌گیرند و برای پیش‌بینی اخلاق و رفتار همسر آینده شان نیت می‌کنند، آن هم به این ترتیب که سر انار را خیلی آرام و با احتیاط می‌برند به طوری که هیچ یک از دانه‌های انار بریده نشود. چون اگر چاقو به دانه‌های انار بخورد، نیتشان باطل می شود. آن وقت انار را می‌چشند اگر شیرین باشد می‌گویند همسر آینده‌مان خوش برخورد و خوش اخلاق است، اگر میخوش باشد عقیده دارند همسرشان معتدل و آرام و اگر ترش باشد، معتقدند همسر آینده عبوس و بد عنق خواهد بود.

***

از رسم‌های بی نظیر شب یلدا، «فال حافظ گرفتن» است. اگر رسم‌ها و آیین‌های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم، ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا در سده‌های اخیر به رسم‌های شب یلدا افزوده شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ و دور کرسی برای کوچکترها نیز، از آیین‌های یلدا است که خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می‌آورد.

نظرات کاربران

جیمی جیم
۱۳۹۸/۱۰/۰۳

کیا هم چنان منتظر گردونه بودن ولی ایستگاه شدن😭

mahdiafrisham1
۱۳۹۸/۰۹/۳۰

جوری چکت میزنم طاقچه ! که بری با برف سال بعد بیای آخه اینم شد هدیه شب یلدا !!! فک میکردم حرمسرای قذافی ، من پیش از تو ، یا شایدم دختری که رهایش کردی رو هدیه بدی😳 چی بگم والا

A. Mozafary
۱۳۹۸/۱۰/۱۲

کتاب خیلی الکی ای بود. مطالب بعضی از صفحات عینا در صفحات بعدی تکرار میشه. محتوایی نداره و چیزی به دانش شما اضافه نمی کنه. فقط همینی که من میگم از این کتاب یاد بگیرید: مردم باستان آفرینش و تولد

- بیشتر
mohaddese
۱۳۹۸/۰۹/۳۰

Y989Z4HV7SKHA Y98DWE8TPK75W Y98N6W5EQZWWR ۳تا کد ۵۰ درصد تا فردا و پس فردا فرصت هست

atefe
۱۳۹۸/۱۰/۰۵

لطفا کتاب های نشرآراسپ وپویاروهم بذارید

مهدی
۱۳۹۸/۱۰/۰۱

یه سوال گردونه کجا رف من فقط یه بار ازش استفاده کردن خوب

zari
۱۳۹۸/۱۰/۰۱

تبریک! کد تخفیف: MVT3UA8G کد یک هفته اشتراک رایگان برای اولین عضویت در کتابخانه‌ی همگانی طاقچه، هدیه به شما.تا آخر دی https://landing.taaghche.com/irancell/subscription

narges
۱۳۹۸/۱۰/۰۷

چ ربطی داره ب جامعه شناسی ک تو این دسته قرارش دادن 😐نمیفهمم علمو هم مسخره کردن

mohammad r
۱۳۹۸/۱۰/۰۱

برای به دست آوردن اطلاعاتی سطحی از شب یلدا مناسب است، ولی درکل چنگی هم به دل نمی‌زند. به‌گمانم این اطلاعات، حتی به‌صورت مفصل‌تر، را هم می‌توان در اینترنت به‌راحتی پیدا کرد.

شیرمر
۱۳۹۸/۰۹/۳۰

کد تخفیف ۵۰ درصد می خواهم. ممنون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
در مورد دورهمی‌های ایرانی بیشتر بدانیم
کاربر
یلدا مجال رفع کدورت ها و نزدیک شدن قلب هاست؛ بلندترین شب سال بر هم وطنان عزیز مبارک باد! یلدا و آسایش ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا -آخرین شب پاییز- را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب می‌روند و لختی می‌آسایند.
تئو:)
در شب چله، برای دخترانی که نامزد شده‌اند از طرف خانوادهٔ داماد خونچه‌هایی فرستاده می‌شود که روی یکی از آنها میوه‌هایی مثل انار، سیب، پرتقال، گلابی و شیرینی مخصوصاً هندوانه گذاشته شده است
🇮🇷💪🏻🇮🇷REZA
به گفته ابوریحان بیرونی، در این شب نور از حد نقصان به زیادت می رسد، قدرت مردم رو به زیادی می رود و پریان از بین می روند. به عبارت دیگر، در این شب، بین تاریکی و روشنی کارزار است
🇮🇷💪🏻🇮🇷REZA
یلدا و برابری انسان ها ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه‌های البرز به انتظار باز زاییده شدن خورشید می‌نشستند؛ برخی در مهرابه‌ها (نیایشگاه‌های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می‌شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام دعایی به نام «نی ید» را می‌خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده است. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و «دی‌گان» می‌خواندند و به استراحت می‌پرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز می نامیدند). خورروز در ایران باستان روز برابری انسان‌ها بود؛ در این روز همگان از جمله پادشاه لباس ساده می‌پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می‌گرفت نه تحت امر.
niloofarmyl
ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه‌های البرز به انتظار باز زاییده شدن خورشید می‌نشستند؛ برخی در مهرابه‌ها (نیایشگاه‌های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می‌شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام دعایی به نام «نی ید» را می‌خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده است.
R.Khabazian

حجم

۲۵٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۷ صفحه

حجم

۲۵٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۷ صفحه

قیمت:
۱۳,۹۰۰
تومان