دانلود و خرید کتاب اندیشه‌های ناب؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دفتر اوّل: سیره و فضائل حضرت زهرا علیها السلام) آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اندیشه‌های ناب؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دفتر اوّل: سیره و فضائل حضرت زهرا علیها السلام) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

کتاب اندیشه‌های ناب؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دفتر اوّل: سیره و فضائل حضرت زهرا علیها السلام)

معرفی کتاب اندیشه‌های ناب؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دفتر اوّل: سیره و فضائل حضرت زهرا علیها السلام)

مجموعه اندیشه‌های ناب، اثر مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری (مدّظلّه‌العالی) کوششی است در راستای تبیین مسائل و معارف دینی که در قالب پرسش و پاسخ، تدوین شده است.

درباره کتاب اندیشه‌های ناب دفتر اول (سیره و فضائل حضرت زهرا علیها السلام)

دفتر اوّل این مجموعه به نام سیره و فضائل حضرت زهرا علیها السلام، به تببین برخی از جنبه‌های با اهمیت شخصیت بی بدیل حضرت امّ الائمّة النُّجباء، فاطمه زهراء (س) اختصاص دارد.

این کتاب از هفت فصل اصلی تشکیل شده است که در آن، به پرسش‌های متفاوتی پیرامون جنبه‌های مختلف شخصیت، سیره و حوادث مربوط به حضرت زهرا (س) توسّط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری «مدّظلّه‌العالی» پاسخ داده شده و شامل موضوعات: «خلقت و ولادت حضرت زهرا (س)»، «اسامی و القاب حضرت زهراء (س)»، «حضرت زهرا (س) و پیامبر اکرم (ص)»، «حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع)»، «حضرت زهرا (س) بعد از پیامبر اکرم (ص)»، «شخصیت و سیرهٔ فردی و اجتماعی حضرت زهرا (س)» و «سایر سؤالات پیرامون حضرت زهرا (س)» است.

برخی از این سؤالات و پاسخ‌های این کتاب، پیش از این، تحت عنوان «فاطمه دختری از آسمان» چندین بار منتشر شده است.

خواندن مجموعه اندیشه‌های ناب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

جوانانی که به دنبال پاسخ پرسش‌های دینی خود هستند می‌تواند از مجموعه اندیشه های ناب کمک بگیرند.

جملاتی از کتاب اندیشه‌های ناب

۲۷‌- در منابع روایی آمده است که: «حضرت زهرا (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) شب و روز گریه می‌کردند»، آیا این کار باعث ظلم به نفس یا ظلم به غیر نبوده است؟

صبح و شام، تعبیر کنایی است که آن حضرت به‌واسطهٔ رحلت نبی مکرّم (ص) و مسائل بعد از آن ـ که به‌واسطهٔ عدم بصیرت و عقلانیت کافی مردم و سوء استفاده از جهالت آنان در سقیفهٔ بنی‌ساعده پدید آمد ـ در شدّت حزن و مصیبت بودند و در کلامی هم که به آن بزرگوار نسبت داده شده، این مطلب آمده است که اگر این مصائب بزرگ بر روز وارد می‌شد، آن را به شب تار، مبدّل می‌کرد.

۲۸- علّت گریه‌های حضرت زهرا (س)، بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید؟

از روایات فهمیده می‌شود که آن بزرگوار، پس از جریان نامبارک سقیفهٔ بنی ساعده، غمناک و گریان بودند؛ زیرا زحمات عظیم پدر و همسر خود را در مخاطرهٔ عجیبی می‌دیدند و ضربه‌ای که به اسلام وارد شد و حقوق حقّه‌ای که از خاندان رسول الله (ع) سلب و تضییع گردید و انحراف خطِّ راستین دین اسلام را ملاحظه می‌کردند و از این جهت غمناک و مصیبت‌زده بودند تا از دنیا رحلت فرمودند و در اثر ظلم‌های بی حدّ، به شهادت رسیدند.

۲۹- حکمت اینکه حضرت زهرا (س) پس از رحلت رسول خدا (ص) و حوادث تلخ بعد از آن، آرزوی مرگ می‌کنند، چیست؟

این‌گونه گفته‌ها که در لسان محاورات عمومی هم وجود دارد، کنایه از بزرگی و عظمت مصیبت است؛‌ چنانکه در قرآن کریم نیز از قول حضرت مریم (س)، چنین آرزویی نقل شده است: (قالَتْ یا لَیتَنی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کنْتُ نَسْیا مَنْسِیا) ۵۵ بنابراین این‌گونه گفته‌ها، کنایی است نه اینکه مخالفت با ارادهٔ تکوینی خداوند تعالی باشد.

۳۰- در حادثهٔ غصبِ خلافتِ حضرت علی (ع) و تهاجم‌ها و اهانت‌های دشمنان اهل‌بیت (ع) به حضرت فاطمهٔ زهرا (س)، حکمت و دلیل اینکه امیرالمؤمنین (ع) سکوت نمودند، ولی حضرت زهرا (س) به صحنه آمدند، چه بود؟

امیرالمؤمنین (ع) در آن حوادث غمبار،‌ در نهایت مظلومیت واقع شدند و بنابر روایات متعدّدی،‌ برای حفظ مصالح اسلام و مسلمین و نیز عمل به وصیت‌های رسول خدا (ص) و نیز به دلیل عدم یاری از سوی مردم، مجبور به سکوت گشتند و از این رو باید گفت امیرالمؤمنین (ع) هرآنچه به عنوان وظیفهٔ شرعی و تکلیف دینی در این زمینه بر عهده داشتند، با کمال جدیت انجام دادند، چنانکه حضرت زهرا (س) نیز به این مطلب شهادت داده‌اند و در این راه، چنانکه خود آن بزرگوار به حضرت زهرا (س) فرمودند، هیچ کوتاهی و قصوری از ایشان سر نزده است؛ چنانکه ائمّهٔ طاهرین (ع) نیز بر این مطلب شهادت داده‌اند؛ از جمله در زیارت امیرالمؤمنین (ع) در روز عید غدیر ـ که از عالی‌ترین زیارات بوده و مشتمل بر بسیاری از معارف عالیهٔ قرآن و عترت و در حقیقت، منشور عقاید شیعه می‌باشد و تمامی فقرات آن به آیات کتاب الهی مستند گردیده است ـ امام هادی (ع) می‌فرمایند:

«وَ أَشْهَدُ أَنَّک مَا اتَّقَیتَ ضَارِعاً، وَ لَا أَمْسَکتَ عَنْ حَقِّک جَازِعاً، وَ لَا أَحْجَمْتَ عَنْ مُجَاهَدَةِ عَاصِیک نَاکلًا، وَ لَا أَظْهَرْتَ الرِّضَا بِخِلَافِ مَا یرْضَی اللَّهُ مُدَاهِناً، وَ لَا وَهَنْتَ لِمَا أَصَابَک فِی سَبِیلِ اللَّهِ، وَ لَا ضَعُفْتَ وَ لَا اسْتَکنْتَ عَنْ طَلَبِ حَقِّک مُرَاقِباً، مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ تَکونَ کذَلِک بَلْ إِذْ ظُلِمْتَ احْتَسَبْتَ رَبَّک وَ فَوَّضْتَ إِلَیهِ أَمْرَک وَ ذَکرْتَهُمْ فَمَا ادَّکرُوا وَ وَعِظْتَهُمْ فَمَا اتَّعَظُوا وَ خَوَّفْتَهُمُ اللَّهَ فَمَا تَخَوَّفُوا وَ أَشْهَدُ أَنَّک یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ جَاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ...»

و امّا در خصوص اینکه چرا در این حوادث حضرت زهرا (س) به صحنه آمدند، باید گفت آن حضرت برای دفاع از امر ولایت و امامت و برای تَنَبُّه و بیداری مردم و درس دادن به مسلمانان در چگونگی دفاع از امام و ولی، وارد صحنه شدند و از این حیث، حرکتی بزرگ و درس‌آموز را در تاریخ اسلام ثبت نمودند و اثرات روانی و سیاسی و اجتماعی عظیمی را برای همیشه، باقی گذاردند.

سیری در تاریخ پیامبر اکرم؛ جلد اول
سید محمدمحسن حسینی طهرانی
ولایتعهدی امام رضا (ع)
مرتضی مطهری
اندیشه‌های ناب؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دفتر سوّم: فضائل و قیام امام حسین علیه السلام)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مظهر حقّ
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
نماز نجوای مؤمنان
آیت‌الله العظمی مظاهری
صبر، کیمیای سعادت انسان
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
اسلام، آئین رستگاری
آیت‌الله العظمی مظاهری
نماز شب
مرتضی کاووسی
سیری در تاریخ پیامبر اکرم (ص)؛ جلد دوم
سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی
شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی؛ جلد دوم
علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی
اندیشه‌های ناب؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دفتر دوّم: سیمای زن در اسلام)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معادشناسی (جلد دوم)
علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی
او را بشناسیم؛ معرفت امام زمان (عج) (جلد ۲)
ابراهیم شفیعی سروستانی
رساله نکاحیه
علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی
گزیده کتاب پس از غروب
یوسف غلامی

نظرات کاربران

کاربر ۷۰۲۰۹۱ یوسفی 702091
۱۴۰۲/۰۱/۱۴

سلام واب واحترام در واقع اکثر کتابهاییکه درنرم افزار طاقچه آمده بسیار مفیدوقابل استفاده وجذاب ومستند ولذا جادارد از زحمات دست اندرکاران کمال تشکرراداشته باشم باسپاس

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
آیا حضرت زهرا (س) دارای خواهر یا برادر بودند؟ * آن حضرت، ظاهراً تنها فرزندِ پیامبرِ گرامی (ص) و حضرت خدیجه (س) هستند و حضرت خدیجه، به غیر از حضرت زهرا (س)، از پیامبر اکرم (ص) فرزند دیگری نداشتند.
مصطفی
آیا اقامهٔ مجالس عزا و جشن در ایام شهادت و ولادت حضرت زهرا (س) ضرورت دارد؟ * اقامهٔ این مجالس، علاوه بر این‌که از مصادیق روشن و بارز تعظیم شعائر الهی است: (وَ مَنْ یعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ)، از افضل موجبات تقرّب به آن حضرات است؛ زیرا این مجالس، توسّل به آن بزرگواران محسوب می‌شود و مورد تأکید ائمّهٔ اطهار (ع) بوده است و چنانکه آنان فرموده‌اند: باید در عزای آنان عزادار و غمناک باشیم و در سرور آنان هم شادمان و فرحناک باشیم.
مصطفی
علّت گریه‌های حضرت زهرا (س)، بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید؟ * از روایات فهمیده می‌شود که آن بزرگوار، پس از جریان نامبارک سقیفهٔ بنی ساعده، غمناک و گریان بودند؛ زیرا زحمات عظیم پدر و همسر خود را در مخاطرهٔ عجیبی می‌دیدند و ضربه‌ای که به اسلام وارد شد و حقوق حقّه‌ای که از خاندان رسول الله (ع) سلب و تضییع گردید و انحراف خطِّ راستین دین اسلام را ملاحظه می‌کردند و از این جهت غمناک و مصیبت‌زده بودند تا از دنیا رحلت فرمودند و در اثر ظلم‌های بی حدّ، به شهادت رسیدند.
مصطفی
چگونه حضرت زهرا (س) با این عظمت معنوی و فضایل بی‌شمار می‌توانند برای دختران جوان ما الگوی واقعی باشند؟ * نبی مکرّم (ص) و اهل بیت معظّم ایشان (ع)، همگی، سرمشق یک انسان مسلمان واقعی هستند و سیره و روش آنها، باید سرلوحهٔ عمل آنان قرار گیرد، و لذا خدای تعالی می‌فرماید:‌ (لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللّهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللّهَ وَ الْیوْمَ اْلآخِرَ وَ ذَکرَ اللّهَ کثیرًا) بنابراین حضرت زهرا (س) نه تنها اُسوه و سرمشق حقیقی همهٔ زنان و دختران هستند و از این جهت به ایشان «سیدة نساء العالمین»، سرور بانوان عالمیان گفته شده، بلکه اُسوهٔ حسنهٔ همهٔ انسان‌ها و حتّی اسوهٔ حسنهٔ ائمّهٔ طاهرین (ع) می‌باشند و اساساً در فرهنگ قرآن کریم، اگر انسانی وارسته شد، اسوهٔ دیگر انسان‌هاست و فرقی میان زن و مرد نیست. زن خوب،‌ الگوی همهٔ انسان‌ها چه زنان و چه مردان است، چنان‌که مرد خوب هم، الگوی همهٔ انسان‌ها چه مردان و چه زنان است.
مصطفی
آیا صحبت نمودن حضرت زهرا (س) از درون رَحِم، با مادرشان حضرت خدیجه (س) صحیح است؟ چطور امکان دارد؟ * این امر، یک مسألهٔ طبیعی نبوده بلکه کرامتی ویژه و معجزه بوده است و اختصاص به حضرت زهرا (س) هم نداشته، بلکه دربارهٔ دیگر از ائمّهٔ طاهرین (ع) نیز نقل شده است. و معجزه، هم امکان ذاتی و هم امکان وقوعی دارد.
مصطفی
این مطلب که می‌فرمایند: «منشأ خلقت حضرت زهرا (س) رُطب (خرما) و سیب بهشتی است» یعنی‌چه؟ * این قضیه از خصوصیات و امتیازات حضرت زهرا (س) است؛ که به پدر بزرگوار ایشان امر شد چهل روز از مردم کناره‌گیری کردند و در غار حراء به ریاضت دینی و عبادت مشغول شدند و پس از چهل روز، جبرئیل امین از عالم غیب برای آن حضرت، غذای بهشتی آورده و آن بزرگوار تناول فرمودند و نور حضرت زهرا (س)، از پیامبر (ص) به حضرت خدیجه (س) منتقل گردید.
مصطفی
این مطلب که می‌فرمایند: «منشأ خلقت حضرت زهرا (س) رُطب (خرما) و سیب بهشتی است» یعنی‌چه؟ * این قضیه از خصوصیات و امتیازات حضرت زهرا (س) است؛ که به پدر بزرگوار ایشان امر شد چهل روز از مردم کناره‌گیری کردند و در غار حراء به ریاضت دینی و عبادت مشغول شدند و پس از چهل روز، جبرئیل امین از عالم غیب برای آن حضرت، غذای بهشتی آورده و آن بزرگوار تناول فرمودند و نور حضرت زهرا (س)، از پیامبر (ص) به حضرت خدیجه (س) منتقل گردید.
مصطفی

حجم

۱۰۱٫۰ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

حجم

۱۰۱٫۰ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان