دانلود و خرید کتاب زنان و کیفیت زندگی؛ با نگاهی به کیفیت زندگی زنان شهری فریبا سیدان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زنان و کیفیت زندگی؛ با نگاهی به کیفیت زندگی زنان شهری اثر فریبا سیدان

کتاب زنان و کیفیت زندگی؛ با نگاهی به کیفیت زندگی زنان شهری

نویسنده:فریبا سیدان
انتشارات:نشر تيسا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زنان و کیفیت زندگی؛ با نگاهی به کیفیت زندگی زنان شهری

شکل‌گیری و رشد و گسترش مفهوم کیفیت زندگی در طی نیم‌قرن اخیر، آن را به مفهومی کلیدی و مهم در عرصهٔ مباحث جهانی در حیطه‌های مطالعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، روان‌شناسی و جمعیت‌شناسی تبدیل کرده است. این پدیده متأثر از عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، محیطی، به‌ویژه ساختارها و روابط جنسیتی است. در سال‌های اخیر دربارهٔ تفاوت‌های جنسیتی و کیفیت زندگی، مطالعات اندکی انجام شده است و به تحلیل‌های جنسیتی دراین‌باره توجه کافی نشده است. دکتر فریبا سیدان در کتاب «زنان و کیفیت زندگی» از تفاوت چشم‌گیر در بسیاری از شاخص‌های کیفیت زندگی میان زنان و مردان شهری در ایران سخن گفته است و کتاب او اولین اثر درباره کیفیت زندگی زنان در ایران است. این کتاب در پنج بخش نگارش یافته است که: در بخش اول، به مباحثی دربارهٔ جنسیت و کیفیت زندگی می‌پردازد، شامل بررسی نیازهای اساسی و انسانی زنان، کیفیت زندگی، ویژگی‌های نقش‌های جنسیتی، قابلیت انسانی زنان و کیفیت زندگی، کیفیت زندگی به‌مثابهٔ توسعهٔ انسانی، عدالت جنسیتی، توسعهٔ پایدار، کیفیت زندگی زنان، سرمایهٔ اجتماعی و کیفیت زندگی زنان. در بخش دوم، به بررسی کیفیت زندگی زنان در شهر می‌پردازد و مشتمل بر مباحثی دربارهٔ فضاهای شهری و نیازهای زنان در فضای شهری است، شامل امنیت، دسترسی به امکانات، خدمات و حمل‌ونقل شهری، اشتغال و مهاجرت زنان به فضاهای شهری، کیفیت زندگی زنان در شهر. در بخش سوم، به بررسی تجربه و ادراک زنان از کیفیت زندگی در فضای شهری می‌پردازد. مشتمل بر مباحثی چون نیاز استراتژیک زنان به امنیت در فضاهای شهری، تجارب زنان از امنیت در شهر تهران، ترس زنان از فضاهای شهری، امنیت زنان، درک و تجربه زنان از کیفیت معابر شهری و تردد زنان در شهر. در بخش چهارم، به بررسی اشتغال و کیفیت زندگی زنان می‌پردازد و مشتمل بر اقتصاد و دوگانگی‌های جنسیت، جهانی‌شدن شهرنشینی و تقسیم‌کار، اشتغال زنان، به حاشیه رانده‌شدن زنان در اشتغال شهری، حاشیه‌نشینی زنان است. و در نهایت، در بخش پنجم، مهاجرت و کیفیت زندگی زنان را بررسی می‌کند که این بخش شامل توازن جنسی مهاجرت، روند جهانی‌شدن مهاجرت، آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت زنان به شهرها، تمایل بیشتر زنان برای مهاجرت و... است. مطالعه این اثر را به پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی، فرهنگی و مطالعات زنان توصیه می‌کنیم.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
در فرهنگ پدرسالاری و تحت تسلط مردان «دیگری تعمیم‌یافته» یک رشته از هنجارهای اجتماعی مردسالاری را نشان می‌دهد که زنان را وادار می‌کند تا خودشان را «کهتر» یا «فروپایه‌تر» از مردان در نظر بگیرند. دراین‌باره، دیگری تعمیم‌یافته، مجموعهٔ چشمداشت‌هایی است که دیگران از زنان دارند. بدین ترتیب زنان با گذاشتن خود به‌جای دیگران در واقع خود را می‌سنجد و از طریق فراگردهای جامعه‌پذیری و ایفای نقش‌های جنسیتی زنانه، زنان نسبت به دیگری تعمیم‌یافته آگاهی می‌یابند؛ بنابراین، زنان و دختران با کسب ویژگی‌های زنانه جامعه‌پذیر گشته و به‌دنبال آن پاداش دریافت می‌کنند که این ویژگی‌ها به‌نوبهٔ خود واجد وابستگی، درماندگی و ضعیف‌بودن است.
1258580
در فرهنگ پدرسالاری و تحت تسلط مردان «دیگری تعمیم‌یافته» یک رشته از هنجارهای اجتماعی مردسالاری را نشان می‌دهد که زنان را وادار می‌کند تا خودشان را «کهتر» یا «فروپایه‌تر» از مردان در نظر بگیرند. دراین‌باره، دیگری تعمیم‌یافته، مجموعهٔ چشمداشت‌هایی است که دیگران از زنان دارند. بدین ترتیب زنان با گذاشتن خود به‌جای دیگران در واقع خود را می‌سنجد و از طریق فراگردهای جامعه‌پذیری و ایفای نقش‌های جنسیتی زنانه، زنان نسبت به دیگری تعمیم‌یافته آگاهی می‌یابند؛ بنابراین، زنان و دختران با کسب ویژگی‌های زنانه جامعه‌پذیر گشته و به‌دنبال آن پاداش دریافت می‌کنند که این ویژگی‌ها به‌نوبهٔ خود واجد وابستگی، درماندگی و ضعیف‌بودن است
BattyBat
تأمین کیفیت زندگی زنان را به‌سختی می‌توان فقط در گروی تأمین رفاه، آسایش، تأمین نیازهای اولیهٔ اساسی و انسانی آنان دانست. تأمین نیازهای اساسی و انسانی مهم است؛ ولی افزایش قابلیت زنان و به فعلیت‌رسیدن آن به‌همراه تأمین نیازها و فرصت‌های اقتصادی و امکانات اجتماعی و تأمین بهداشت و آموزش‌های پایه وغیره اهمیت دارد. این فرصت‌ها تا حد زیادی به یکدیگر بستگی دارد و مکمل و مقوم یکدیگرند و تأمین نیازهای اولیه و اساسی، همپای افزایش قابلیت‌ها و وجود ساختارهای اجتماعی مبتنی بر عدالت جنسیتی بر کیفیت، زندگی زنان مؤثر است. کیفیت زندگی زنان در گروی امکانات و زمینه‌های مناسب در آموزش است؛ نظیر بهداشت، اشتغال، تأمین نیازهای اولیهٔ زنان، تأمین عدالت اجتماعی، رفع نابرابری‌ها و طرد اجتماعی زنان.
کاربر ۶۲۳۹۸۳۹

حجم

۶۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

حجم

۶۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۶ صفحه

قیمت:
۸,۷۰۰
تومان