دانلود و خرید کتاب تربیت کودک علی صفایی حائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تربیت کودک اثر علی صفایی حائری

کتاب تربیت کودک

معرفی کتاب تربیت کودک

کتاب تربیت کودک نوشتهٔ علی صفایی حائری در انتشارات لیله القدر منتشر شده است. 

درباره کتاب تربیت کودک

در تمامی فرهنگ‌ها، تربیت صحیح کودکان همواره یکی از دغدغه‌های والدین بوده است و کسی نیست که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد و یا اهمیت کمی برای آن قائل شود.

علی صفایی حائری در این کتاب دربارهٔ روش‌های تربیت کودک و عوامل دخیل در تربیت با تأکید بر نقش معلم سخن گفته است.

نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد بچه‌ها علاقه‌های فراوانی دارند، آرزوهای بزرگ دارند و این هم یکی از نقاط ضعف آن‌ها است که از این راه می‌شود به تربیت و تأدیب آن‌ها پرداخت و به نتیجه رسید. او می‌گوید در این کار هم باید دقیق بود تا این که دروغ و تخلف پیش نیاید؛ چون همین که یک تهدید و یا یک وعده عملی نشود، دیگر تهدیدها و وعده‌ها کاربردی ندارند، گذشته از این که درس دروغ و فریب را هم یاد گرفته‌اند و آموخته‌اند. مربی باید آگاه باشد که قول ندهد و اگر هم داد حتماً وفا کند تا همین راست‌گویی او، در این مورد هم یک درس باشد. نویسنده در کتاب تربیت کودک سعی دارد معلمان را راهنمایی کند تا مسیری دینی و اخلاقی پیش بگیرند. 

خواندن کتاب تربیت کودک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام معلمان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تربیت کودک

«ـ تواضع علمی و اخلاقی: هر چه میزان علم و ایمان یک فرد بیشتر باشد، میزان فروتنی او بیشتر باید باشد. کبر، صفت شیطان است و اولین معصیتی که در هستی صورت گرفت... و معلمی که می‌خواهد انسان‌ها را آموزش دهد خود نباید تکبر داشته باشد.

ـ شهامت: از این که از امری انتقاد کند نمی‌ترسد و از این که از او انتقاد کنند هم نمی‌ترسد.

ـ معلم مؤمن، متزلزل، بی‌حال و کسل نیست.

ـ معلم مؤمن، دارای صبر و حوصله است، از کار و تلاش زود خسته نمی‌شود. از زیر بار انجام وظایف، شانه خالی نمی‌کند.

ـ معلم مؤمن، اِعمال غرض نمی‌کند، حب و بغض شخصی او را از میسر حق منحرف نمی‌سازد. برخورد او با شاگرد از نوع عقده خالی کردن و انتقام گرفتن نیست. صرفآ به بیدار کردن دانش‌آموز می‌اندیشد، آن هم با توجه به توانایی و ظرفیت جسمی و روحی وی.

ـ در جنبه علمی و معلومات عمومی مورد نیاز دانش‌آموزان، در چارچوب زمان خود محدود نیست، بلکه می‌کوشد از گذشته نیز با خبر باشد و از حقایق تاریخی سر در آورد. از سوی دیگر او می‌کوشد تا از آخرین اطلاعات در زمینه و مسأله مورد نظر با خبر باشد، بدین سان، او هرگز از مطالعه و خواندن، فارغ نیست.

ـ مسائل را سرسری نمی‌بیند، به عبارت دیگر از کنارش نمی‌گذرد، بلکه می‌کوشد آن را عمیق ببیند.

ـ آزاد فکر و آزاد اندیش است. از قیود پیش ساخته، پیش داوری‌ها، اوهام و خرافات برکنار است.

ـ شخصیت زده و شخصیت پرست نیست، در برابر کسی خود باختگی ندارد. عنوان‌های پرطمطراق او را از خود بی‌خود نمی‌کند، گول عناوین ظاهری را نمی‌خورد، زیرا شخصیت‌ها هر قدر بزرگ باشند، احتمال اشتباه درباره‌شان از بین نمی‌رود و در آن صورت اشتباه او هم به اندازه او بزرگ خواهد بود.

ـ ملاک تحقیق، حقیقت است نه شخصیت. حق را به شخص نباید سنجید، بلکه شخص را به حق باید سنجید.

ـ به خاطر خودخواهی‌ها و نظارت شخصی، حق را پایمال نمی‌کند.

اما روشها، بستگی به توانایی‌های خود معلم، سنّ و ظرفیت جسمی و روحی دانش‌آموزان، شرایط و مقتضیات زمان و مکان و... دارد، ولی به طور کلی می‌توان مسائلی از این قبیل را مطرح کرد:

ـ بهترین شیوه آموزش، طرح سؤال در ذهن دانش‌آموز است. باید شاگرد را از پل شک، عبور داد و به یقین رسانید. معلم بایستی فرصتی به شاگرد بدهد تا فکر کند و سپس به او کمک کند تا اندک اندک با اشاره‌های معلم به جواب برسد.

ـ کنجکاوی دانش‌آموز را باید برانگیخت، نه این که سرکوب کرد.

ـ قدرت انتقاد از محصل گرفته نشود، آنگونه که تصور کند دانش‌آموز مطلوب در نظر معلم کسی است که هرگز اعتراضی نکند و سخنی بر علیه او نگوید. باید به شاگرد جرأت و فرصت و امکان داد تا داوری خود را نسبت به مسائل بیان کند، نه این که قضایای اجتماعی را مطابق سلیقه معلم تحلیل کند.»

نظرات کاربران

معجزه ی سپاسگزاری
۱۳۹۸/۰۳/۲۱

وقتیکه بچه ات درحق کسی خوبی میکنه دیگران پشت سرش چی میگند؟! میگند : ایول به پدر و مادری که این بچه رو بزرگ کرده... حالا اگه بدی کنه چی؟! میدونستی تو در اصل فرزند خدایی... باکارهات داری خدارو روی زمین معرفی میکنی؟!؟ وقتی خوبی

- بیشتر
Alireza
۱۴۰۱/۰۲/۱۵

لذت بردم متن روان و جذاب کتاب در کنار نکته های راهگشا، خوب با فکر آدم بازی می کرد... رفقایی که کار فرهنگی میکنن، حتما بخونید که به کارتون میاد...

راء
۱۴۰۱/۰۲/۲۳

من به عنوان یه دانشجومعلم این کتاب رو خوندم. بیشتر شرح وظایف تربیتی یک مربی تربیتی بود نه بیانِ چگونگی انجام اونها‌‌‌... قسمت اول کتاب که با یک تذکر شروع می‌شه که می‌گه تو کارمند اداره نیستی تلنگر خوبی داشت

- بیشتر
حبیب
۱۴۰۱/۰۳/۱۶

سلام لطفا در طاقچه بینهایت امکان باز کردن حداقل سه کتاب در حالت آفلاین رو قرار بدید ممنون

sara
۱۴۰۲/۱۲/۱۵

واقعا کتابی که تشویق به کتک زدن بچه ها می‌کنه انقد طرفدار داره؟؟ من حتی یه مقاله ی علمی ندیدم که بهش اشاره کنه. بر چه اساسی این کتاب نوشته شده واقعا؟؟

ketab man
۱۴۰۱/۰۵/۲۳

بسیار زیبا اصول کلی تربیت یک کودک رو بیان میکنه

Erfankam
۱۴۰۱/۰۷/۲۱

کتابی حیات بخش که خواندن آن به همه‌ی پدر و‌ مادرها و معلمین پیشنهاد می‌شود. باشد که از هدایت‌شوندگان باشیم.

کاربر ۸۴۹۵۰۴۱
۱۴۰۲/۱۲/۲۷

الان در حال خواندن کتاب بودم، همه مطالب ب نظرم عالی آمد تا وقتی که به مساله عوامل تربیتی و مسأله ترس رسیدم. در هیچ جای دین شریف اسلام نمیبینیم بزرگان دین از ابزار کتک برای تربیت استفاده کنند با

- بیشتر
یاس
۱۴۰۲/۱۲/۰۲

کتاب پشتوانه علمی ندارد به صورت خلاصه و سر بسته با توضیح هات غیر کاربردی نوشته شده خیلی خوب شروع میشود ولی قسمت دوم و سوم کتاب به شدت افت میکند ارزش خواندن ندارد

کاربر ۵۷۶۴۵۳۹
۱۴۰۱/۱۰/۲۵

سلام تشکر از زحمات شما کتاب صوتی و متنی با هم تفاوت دارند و بخش هایی از کتاب صوتی در متن نیست لطفاً اصلاح بفرمایید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳۸)
آیا معلمی را به عنوان یک «شغل» همانند سایر شغل‌ها، برای کسب درآمد گزیده‌ای؟ آیا در طلبِ یک کار به اصطلاح بی‌دردسر و با چند ماه تعطیلی با مزد و مواجب، بوده‌ای؟ اگر چنین است، در خویش، تجدید نظر کن و مسئولیت خدایی و انسانی‌ات را به خاطر آور، که تو همانند یک کارمند اداره نیستی.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
کودک انسان، مانند بچه سایر حیوانات نیست. فقط شکم و بدن نیست تا برای تولیدش منتظر درآمد و خوراک و لباس باشیم؛ همین که بودجه بود، قطارشان کنیم و همین که تنگدستی پیش آمد شعار بدهیم، اولاد کمتر، آسایش بیشتر...
امیری حسین
ما مسئولیم؛ چون داراییم. مسئولیت بر اساس توانایی است نه آگاهی؛ «لا یکلِّفُ اللهُ نَفْسآ اِلّا وُسْعَها.
امیری حسین
همین است که آخوند زاده‌های سنّتی زود رنگ عوض می‌کنند؛ چون آنچه را که یافته‌اند جلوگیر اشکال‌ها و انتقادها و دیدهای تیزِ دوره‌های بالا نیست و آنچه که جلوگیر است آنها سراغش را نمی‌گیرند و حتی زیر بارش می‌روند؛ چون خود را بی‌نیاز و آگاه و عارف می‌دانند. و همین است که فرزندان آنهایی که مذهبی نبوده‌اند هنگامی که به مذهب می‌رسند با شور و شوق عجیبی پیش می‌تازند و تا سر حدّ جان می‌ایستند و چه‌ها که نمی‌کنند و از چه‌ها که نمی‌گذرند. قضاوت این دو دسته در این است که یکی مذهب را به صورت سنّت گرفته و سپس اسیر ضد سنّت‌ها شده است و دیگری لامذهبی را به صورت سنّتی فرا گرفته و سپس در مذهب، حرف‌های نو و تازه و دیدهای وسیع‌تر و برداشت‌های گسترده‌تری را به دست آورده است.
maryhzd
و توحید واقعی زمانی است که کارهای ما محرکی جز الله، نداشته باشد. باید از خویش پرسید، به راستی محرک ما، برای تمام کارهایمان، خداست؟ عامل‌های شرک، مشوق کارهای ما نبوده‌اند و نیستند؟ و عوامل شرک عبارتند از: ـ هوس‌های خودمان (نفس) ـ حرف‌ها و هوس‌های مردم (خلق) ـ جلوه‌های دنیا (دنیا) ـ وسوسه‌های دشمن و طاغوت‌ها و شیطان (شیطان)
maryhzd
برادر و خواهر معلم! در حالی که فرصت‌ها چون ابر می‌گریزند و زمان همچون کودکان پابرهنه در کوچه‌های شهر می‌دود و ما در کار تماشای «خسران» خویش، در معامله‌ای که هر ثانیه، «هستی» را با «نیستی» مبادله می‌کنیم، آیا لحظه‌ای اندیشیده‌ای؟ و با طرح چند سؤال از خویش، ابرهای بارور در گذر زمان را به «باریدن» و سیراب کردن، واداشته‌ای تا در بارش زلال آن به «رویش» و «فلاح» برسی؟ که... «که هستی»، «چه می‌کنی»، «برای که کار می‌کنی»، «چرا کار می‌کنی»، «در کجا هستی»، «به کجا می‌خواهی بروی»، «به کجا رسیده‌ای» و «به کجا رسانده‌ای»؟!!
Fatemeh Asadi
مذهب هم جهت حرکت را نشان می‌دهد و هم آداب حرکت را نشان می‌دهد و هم عشق به حرکت را ایجاد می‌کند و هم پای دویدن را عطا می‌کند.
nazanin
یک نویسنده هنرمند باید آنقدر زرنگ و آگاه باشد که فقط با تصویرها و تقارن حادثه‌ها، خواننده را روشن کند، نه این که او را داغ کند، بلکه او را روشن کند و شعله‌ور نماید. خواننده داغ زود سرد می‌شود، اما اگر روشن شد روشنگر خواهد بود و این روشنگری نباید با استدلال همراه باشد که جنبه علمی و فکری داستان سنگین شود، بلکه باید تصویرها جوری طرح شوند و سؤال‌های حساب شده جوری در جای خود بنشینند که خواننده خود به استدلال‌ها برسد و بیابد و بشناسد و معتقد شود و حرکت کند.
maryhzd
خود سازی نمی‌شود، مگر این که انسان، شهامت خود سوزی را بیابد و با دست توانای خویش شعله‌ای برافروزد، کثافت‌ها و آلودگی‌های وجودیش را بسوزاند و تولدی تازه بیابد.
مهدی
ملاک تحقیق، حقیقت است نه شخصیت. حق را به شخص نباید سنجید، بلکه شخص را به حق باید سنجید.
nazanin

حجم

۴۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

حجم

۴۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
۷,۵۰۰
۵۰%
تومان