دانلود و خرید کتاب اخلاق شهروندی به روایت قرآن و نهج البلاغه مهدی قندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اخلاق شهروندی به روایت قرآن و نهج البلاغه اثر مهدی قندی

کتاب اخلاق شهروندی به روایت قرآن و نهج البلاغه

معرفی کتاب اخلاق شهروندی به روایت قرآن و نهج البلاغه

در میان مخلوقاتی که خداوند بر روی کره‌ی زمین آفریده، شاید انسان تنها موجودی باشد که نیازمند اخلاق است و این به دلیل آن است که انسان می‌تواند از حیوان پست‌تر شود و می‌تواند از فرشتگان برتر رود. امروزه بزرگ‌ترین مشکل جوامع انسانی، انحطاط اخلاقی است. اگر اخلاق رعایت می‌شد، محاکم قضایی از شاکی و متهم آکنده نبود، زندان‌ها مملو از سارق و قاتل و کلاهبردار نبود؛ اگر وجدان‌ها بیدار بود، جوامع انسانی این قدر نیازمند پاسبان و پاسدار و مأمور نبود. راستی آیا می‌دانید هزینه‌ای که کشورها بابت رعایت نکردن دستورات اخلاقی می‌پردازند، چقدر است؟ و اگر بخواهیم جوامعی مرفّه و آسوده داشته‌باشیم، بایستی از اصول اخلاقی و مبانی اعتقادی استواری برخوردار باشیم. امروزه با گسترش جوامع شهری، نیازمندی به اخلاق و رعایت اصول اخلاقی بیش از پیش احساس می‌گردد و در شرق و غرب عالم کتاب‌هایی در زمینه‌های اخلاق حرفه‌ای، اخلاق شهروندی، اخلاق پزشکی و معلمی و غیره نوشته می‌شود؛ بدان امید که نابسامانی‌های ناشی از بداخلاقی‌ها کاهش یابد و به جامعه ایده‌آل و مدینه‌ی فاضله نزدیک‌تر شویم. «اخلاق شهروندی به روایت قرآن و نهج البلاغه» نوشته مهدی قندی، یکی از کتاب‌هایی است که ما را با بخشی از خُلق و خوهای شایسته و بایسته‌ی شهروندی از دیدگاه اسلام آشنا می‌سازد. بخش کوتاهی از کتاب: هنگامی که حضرت علی (ع) مالک اشتر را به استانداری مصر برگزیدند، فرمان‌نامه‌ای برای وی نگاشته، به دستش سپردند. خوشبختانه محتوای این فرمان‌نامه تا به امروز باقی مانده و در برخی از کتابها از جمله نهج‌البلاغه نقل شده است. فرمان مزبور، آکنده از نکات ارزشمند، به خصوص درباره مدیریت و آیین حکومت‌داری است. امیرالمؤمنین در بخشی از آن فرمان می‌نویسند: قلبت را نسبت به مهربانی به رعیت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان بیدار کن و چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را (به کمتر لغزشی که از آنان سر زند) غنیمت شماری؛ چرا که مردم دو گروهند یا برادران تو هستند از بابت کیش و آیین یا همنوع تو هستند در آفرینش؛ از آنها خطاها سر خواهد زد و علتهایی عارضشان خواهد شد و به عمد یا خطا لغزشهایی کنند؛ پس، از عفو و بخشایش خویش نصیبشان ده، همان گونه که دوست داری که خداوند نیز از عفو و بخشایش خود، تو را نصیب دهد.

نظرات کاربران

مهدی فیروزان
۱۳۹۷/۰۶/۲۰

کتاب بسیار خوب در مورد رفتار با همشهری ها همسایگان و خویشاوندان. بریده های زیادی به است که گذاشتم میتوانید استفاده کنید.

فاطمه افضلی
۱۳۹۷/۱۱/۱۷

سلام، کتاب خوبیه مخصوصا برای جامعه الان. نکات خوبی در دلش هست مثلا یکی از توصیه های امام به فرزندشون این بوده 👇 آنچه نمی دانی مگوی،هرچندآنچه می دانی اندک باشد و آنچه نمی پسندی که به تو گویند، تو نیز

- بیشتر
• Khavari •
۱۳۹۹/۱۰/۱۸

نکات جالب و کاربردی با زبان ساده!!! بخش نحوه رفتار با همشهریان برام تازه و جالب تر بود، ان شاءالله ...عمل کننده باشیم👤

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
هرگز درباره سخنی که از دهان کسی بیرون می‌آید، گمان بد مبَر، مادام که می‌توانی برداشت خوبی از آن داشته باشی!
مهدی فیروزان
از امیرمؤمنان نقل است که فرموده‌اند: اگر کسی به تو سلام کرد، تو با سلامی گرمتر پاسخش ده و اگر کسی به تو احسانی کرد پاداشش را افزونتر کن، و با این حال بدان که فضیلت و برتری برای کسی است که آغازگر نیکی باشد.
مهدی فیروزان
آیا تاکنون ماشین کسی را امانت گرفته‌اید؟ آیا به هنگام بازگشت، بنزینی را که مصرف کرده‌اید جبران نموده‌اید؟ آیا بنزین بیشتری در باک ریخته‌اید یا در این کار خسّت به خرج داده‌اید؟ اگر موفق به جبران محبتهای دیگران باشید ممکن است در معرض یک آسیب اخلاقی قرار گیرید و آن اینکه احساس کنید که به کسی مدیون نیستید
مهدی فیروزان
۷. آنچه نمی‌دانی مگوی، هر چند، آنچه می‌دانی اندک باشد و آنچه نمی‌پسندی که به تو گویند، تو نیز بر زبان میاور!
مهدی فیروزان
رسول خدا فرموده‌اند: هرکس به خدا و روز رستاخیز ایمان دارد، همسایه خود را نیازارد! امام رضا (ع) نیز فرمودند: از ما نیست کسی که همسایه‌اش از شرّ او در امان نباشد.
مهدی فیروزان
امیرالمؤمنین علی (ع) در وصیت خویش به فرزند خویش، وی را چنین سفارش فرمود: تو را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و به خواندن نماز در وقت مقررش و به پرداخت زکات به اهلش و به گذشت از گناه مردم و به فروخوردن خشم و به صله‌ی رحم (پیوند داشتن با خویشاوندان)...
مهدی فیروزان
امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرماید: بخشی از نیکی با همسایگان، احوال‌پرسی از آنان است.
مهدی فیروزان
آنجا که از امیرمؤمنان نقل می‌کند که فرمودند: هرگز درباره سخنی که از دهان کسی بیرون می‌آید، گمان بد مبَر، مادام که می‌توانی برداشت خوبی از آن داشته باشی!
مهدی فیروزان
زیاد شدن قوانین، حتی اگر به هدف رعایت حداکثری حقوق اجتماعی باشد، قدرت انعطاف را از افراد جامعه می‌گیرد
رنگین کمان
در روایتی از امام باقر (ع) به برخی از این امور ظریف که خود نشانه‌هایی از امور کلی‌تر هستند، اشاره شده است: چون امام قائم به پای خیزد... راه اصلی را وسیع خواهد کرد و پهنایش را به شصت ذراع می‌رساند و هر مسجدی را که در مسیر عبور و مرور باشد از بین می‌برد و از باز کردن راه فاضلاب منازل به خیابانها و تعرض بالکن‌ها و سایبانهای شخصی و ناودانها به راه مردم جلوگیری خواهد کرد... در حکومت امام مهدی حتی مقدسات دینی، بهانه‌ای مقبول برای خروج از عدالت نخواهد بود. دین معنای اصلی خودش را پیدا خواهد کرد و کسی حتی در پوشش زیباترین رفتارهای دینی فرصت نخواهد یافت که حقوق دیگر شهروندان را پایمال کند.
مهدی فیروزان

حجم

۶۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۶۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۲,۰۰۰
تومان