دانلود و خرید کتاب یونان قدیم و ایران قدیم؛ روابط بینافرهنگی ترجمه پوریا خدیش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب یونان قدیم و ایران قدیم؛ روابط بینافرهنگی

کتاب یونان قدیم و ایران قدیم؛ روابط بینافرهنگی حاصل گردآوری کنفرانس بین المللی یونان باستان و ایران باستان؛ تبادلات بین فرهنگی، ترجمهٔ پوریا خدیش و ویراستهٔ سیدمحمدرضا دربندی و آنتیگونی زورناتزی است. انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی سخنرانی‌های کنفرانس بین‌المللی یونان باستان و ایران باستان.

درباره کتاب یونان قدیم و ایران قدیم؛ روابط بینافرهنگی

کتاب یونان قدیم و ایران قدیم؛ روابط بینافرهنگی با تکیه بر جدیدترین یافته‌های باستان‌شناسان، تاریخ گمشده‌ٔ روابط گاه دوستانه و گاه خصمانه‌ٔ میان ایران و یونان را شرح می‌دهد و ابعاد جدیدی از اشتراک میان دو کشور را روشن می‌کند. این کتاب شامل ۲۴ مقاله از همایش «یونان باستان، ایران باستان، روابط بینافرهنگی» است که توسط محققانی از سراسر جهان نوشته و به‌همت سیدمحمدرضا دربندی و آنتیگونی زورناتزی گردآوری شده است. این کنفرانس در نوامبر سال ۲۰۰۶ با تلاش کمیته‌ٔ ملی هلنی یونسکو و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در یونان برگزار شد. همایش با هدف برقراری گفت‌وگو میان تمدن‌ها به پژوهش اشتراکات و تبادلات دو کشور پیرامون موضوعات هنر، معماری، فلسفه، ادبیات و مذهب پرداخت. شرکت‌کنندگان در این همایش پژوهشگرانی مشهور از کشورهای ایران، یونان، فرانسه، انگلستان، روسیه و... بوده‌اند و در مقالات خود با تکیه بر جدیدترین یافته‌های باستان‌شناسی و با رویکردی جدید به زمینه‌های فرهنگی رشد تمدن‌های ایران و یونان در جهان کهن پرداخته‌اند. این کتاب از تراژدی یونانیان «آخیلوس» و «ایلیاد» آغاز می‌کند و تا سلوکیان پیش می‌رود. در این میان، برهم‌کنش‌های سیاسی، ادبی و فلسفی نیز تحلیل می‌شوند. معماری تخت‌جمشید و نقش برهم‌کنش‌های فرهنگی میان دو کشور در معماری این بنای باستانی طی مقالات متعددی بررسی می‌شود. طرح‌ها و تصاویر مشترک دو فرهنگ در میان شمایل‌نگاری‌ها، هنر و صنایع هر کدام عنوان می‌شود و روابط تاریخی آن‌ها مورد تأمل قرار می‌گیرد. عکس‌ها و تصاویر جدیدترین یافته‌های باستان‌شناختی و آثار و شمایل‌های مورد اشاره در متن آورده شده و تمامی منابع و کتاب‌هایی که پژوهش‌ها بر آن‌ها تکیه دارند نیز برای مطالعه‌ٔ بیشتر در اختیار خواننده قرار گرفته است.

خواندن کتاب یونان قدیم و ایران قدیم؛ روابط بینافرهنگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب یونان قدیم و ایران قدیم؛ روابط بینافرهنگی

«مطالعات گونه‌شناختی و باستان‌سنجی امکان شناسایی گروه کاملاً مجزایی از پیاله‌های کَنده‌کاری‌شده‌ای که در کارگاه‌های شیشه‌گری محلی رودس تولید شده است را فراهم می‌آورند. شیشهٔ به‌کاررفته در ظروف فوق بی‌رنگ یا متمایل به سبزند و از لحاظ کیفیت تا اندازه‌ای همانند نمونه‌های هخامنشی یافت‌شده در رودس هستند. تجزیهٔ موادِ به‌کاررفته در این ظروف نشان از درصد بالای آهک دارد و ترکیب آن دقیقاً با خرده‌شیشه‌های خام و بی‌رنگی انطباق دارند که در کارگاه‌های شیشه‌گری قرن چهارم پیش از میلاد در شهر باستانی رودس مورد استفاده قرار می‌گرفتند. مشخصهٔ اصلی این‌گونه ظروف شیشه‌ای که با شیوه‌های محلی تولید می‌شده‌اند تزیین تراشیده با نقوش گیاهی غیرمعمول است (تصویر ۹). طرح‌ها از نوع گلدار هندسی، عموماً یک روزت با گلبرگ‌های شیاردار یا روزتی هستند که ستارهٔ هشت‌پَری آن را قطع کرده است و یا طرح بسیار شماتیکی از برگ‌های ممتد و کشیده‌ای هستند که با شیارها و شکاف‌های بسیار باریک‌تری نقر شده‌اند. این ترکیبات گیاهی منحصربه‌فرد، که از کف بدون تزیین ظرف شروع و به سمت شانهٔ زاویه‌دار ظرف منشعب شده‌اند، به فرم‌های دقیقِ هندسی اجرا شده‌اند و از الگوهای تزیینی شاخص تزیین شیشه‌های هخامنشی وام گرفته‌اند. در مورد پیش‌نمونه‌های این الگوی تزیینی، تصور می‌کنم که بررسی دقیق‌تر دست‌ساخته‌های هخامنشیان تأثیر بارزی که از الگوی تزیینی بافندگی و فرشبافی ایرانیان ناشی شده است را روشن می‌سازد. در تخت‌جمشید، جزئیات این الگوها را در طرح‌های تزیینی ردای سلطنتی، لگام اسب‌ها که در نقوش برجستهٔ کاخ خشایارشا به نمایش درآمده‌اند و سایبان تخت سلطنتی در نقش‌برجسته‌های پلکان شرقی آپادانا می‌توان دید.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

حجم

۵٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

قیمت:
۱۱۰,۰۰۰
تومان