دانلود و خرید کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات مهدی جهان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات اثر مهدی جهان

کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات

نویسنده:مهدی جهان
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات

کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات نوشتهٔ مهدی جهان است. انتشارات حکمت و عرفان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر شامل مجموعه‌ای از مقالات و جستارهایی در باب تقابل‌ها و تعاملات میان فلسفه و ادبیات است.

درباره کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات

ادبیات و فلسفه در نگاه نخست دو علم با موضوعات، مسائل و روش‌های متفاوت به‌ نظر می‌رسند که اندک امکانی برای معیت و همراهی در سپهر علم دارند؛ البته گاهی قیم‌مآبانه، فلسفه بر ادبیات حکم می‌کند و گاه ادبیات مجرایی برای بحران هویت خودبرتربینی در فلسفه می‌شود. کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات شامل تحقیقی است که تلاشی مستمر برای یافتن نسبت میان فلسفه و ادبیات می‌کند. نویسنده در این تحقیق در جست‌وجوی شناختن انواع و اقسام چالش‌های ممکن در میان ادبیات و فلسفه است و در نهایت با روش جستارنویسی قصد دارد هر دو سوژه را در بستر مطالعه‌ٔ میان‌رشته‌ای قرار دهد تا در نهایت چالش ادبیات و فلسفه تحلیل و تفسیر شود. تحقیق در فلسفه‌ٔ ادبیات ریشه در دو دهه‌ٔ اخیر در مجامع علمی و پژوهشی دارد، ولی کمتر پژوهشی با رویکرد فلسفه‌ٔ اسلامی در این تحقیقات به چشم می‌خورد. می‌توان گفت تحقیق و پژوهش در فلسفه و ادبیات به‌روش جستارنویسی مدرن، سابقه‌ٔ مشخصی ندارد. این اثر حاصل بیش از پنج سال برگزاری جلسات علمی و ارائهٔ مقالات مهدی جهان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. در این تحقیق تلاش شده است از سعی و کوشش پیشینیان در منابع و مآخذ علمی مسلمانان و ایرانیان استفاده شود. این اثر علاوه‌بر مقدمه، شامل هفت فصل اصلی است که عبارت‌اند از:

فصل اول: «در جست‌وجوی چالش فلسفه و ادبیات»، «فصل دوم: نسبت و روابط علوم»، «فصل سوم: در چالش فلسفه و ادبیات در یونان باستان»، «فصل چهارم: در چالش فلسفه و ادبیات بین فیلسوفان مسلمان»، «فصل پنجم: در نزاع نظم الالفاظ علم النحو کلامیون»، «فصل ششم: در چالش فلسفه و ادبیات در عصر مدرن» و «فصل نهایی: در چالش فلسفه و ادبیات».

خواندن کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران فسلفهٔ اسلامی و علاقه‌مندان به فهم ارتباط میان ادبیات و فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جستارهایی در چالش فلسفه و ادبیات

«فیلسوفان در حوزهٔ فلسفهٔ اگزیستانسیالیسم بیشتر از هراندیشه‌ای، سعی داشتند میان فلسفه و ادبیات، پیوندی مستحکم ایجاد کنند، پس بیشتر از اینکه درگیر تأملات عمیق فلسفی باشند به بهانهٔ تعهد، قلم در دست گرفتند و رمان‌ها و نمایشنامه‌های زیادی از خود به جای گذاشتند، پس به عبارت دیگر با تولید متون و آثار ادبی و هنری، سعی داشتند که موضع فکری خود را اثبات کنند.

در فرانسه، اولین بار با ولتر، ترکیبی موسوم به حکایات فلسفی پدید آمد. ولتر در فرهنگ عصر روشنگری نقش پررنگی دارد و با زبانی مملو از طنزپردازی در برابر خرافه ایستادگی می‌کند و دستاوردهای علمی و صنعتی جدید را ترویج می‌کند. در قرن نوزدهم در سایر کشورهای اروپایی ادبیات به عنوان ابزاری برای آشکار کردن بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌های اجتماعی استفاده شد. «در انگلستان، بهترین نمونه از این لحاظ شاید دیکنز باشد و در فرانسه می‌توان به ویکتور هوگو اشاره کرد، ولی بیش از همه باید از بالزاک و استاندال و فلوبر و بعد در مکتب اصالت طبیعت از امیل زولا یاد کرد. البته در فرانسه، اصطلاح رمان فلسفی بیشتر از اواسط قرن بیستم است که با صراحت و به عنوان نوعی خاص از ادبیات رایج شده است؛ که از مدافعان آن ژان پل سارتر و سیمون دوبووار و تعداد زیادی از نویسندگان اواسط آن قرن بوده‌اند.» البته سارتر و دیگر مدافعان فلسفه اگزیستانسیالیسم بیشتر از هرچیز سعی داشتند میان فلسفه و ادبیات، پیوندی مستحکم ایجاد کنند، اما بیشتر از آن‌که درگیر تأملات عمیق فلسفی باشند، به بهانهٔ تعهد قلم، درگیر نوشتن متون ادبی و هنری شدند. سعی اگزیستانسیالیسم‌ها برای ایجاد پیوند میان ادبیات و فلسفه آسیب‌های فراوانی به هر دو حوزه وارد کرد اما به هرترتیب آثار ادبی آن زمان نشان داد که چگونه اندیشه‌های متداول در عصر جدید مانند اصالت بشر و آزادی ذاتی انسان، در عرصهٔ عمل، بر پیکرهٔ ادبیات تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر سبک نگارش و آثار آن زمان نمایش دهندهٔ شیوهٔ تفکر و اوضاع و احوال یک دورهٔ تاریخی به صورت کلی بوده است که در محمل چالش فلسفه و ادبیات قابل بررسی است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۰۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

حجم

۲۰۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان