دانلود و خرید کتاب موزه سارا الهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب موزه اثر سارا الهی

کتاب موزه

نویسنده:سارا الهی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب موزه

کتاب موزه نوشتۀ سارا الهی است. انتشارات طلوع مجد این کتاب آموزشی را روانۀ بازار کرده است. این کتاب در حوزۀ موسیقی و دریچه‌ای به‌سوی روشنایی است.

درباره کتاب موزه

موسیقی یکی از زیرمجموعه‌های فرهنگ در تمامی جوامع انسانی و توأمان با عواطف و احساسات است که در قالب یک هنر نمایشی و یا یک هنر زیبا و شنیداری ارائه می‌شود؛ مانند اعیاد و مناسک و جشن و پای‌کوبی، عزاداری‌ها، جنگ‌ها و نبردها، حکایات، افسانه‌ها و داستان‌ها و... . اینجا است که باید پذیرای این واقعیت باشیم که موسیقی نه‌تنها جزو لاینفک زندگی ما انسان‌ها است، جزو جدانشدنی از طبیعت است. صدای جیرجیرک در تاریکی شب، صدای پرندگان در طلوع صبح، صدای رعدوبرق و غرش ابرها در آسمان، صدای وزش بادها و به رقص‌درآمدن برگ درختان، صدای تلاطم و خروش آب‌ها در رودخانه‌ها و دریاها و... همگی نمودی از حضور موسیقی در حیات بشر است که از لحظهٔ تولد ما در این گیتی پهناور در وجود و هستی ما به ودیعه گذشته شده است. موسیقی هر کشوری نماد و نشانه‌ای از فرهنگ آن ملت و هنری است به‌قدمت بشر. موسیقی را می‌توان زبان مشترک بشر دانست. موسیقی، مدیا یا وسیل‌ای ارتباطی است که توسط آن انسان‌ها از فرهنگ‌های گوناگونْ احساسات، آرزوها و آمال خود را به یکدیگر منتقل می‌کنند. نویسنده از این مدیا بر اساس مفهوم و رویکرد موزه‌ای بهره جسته و به‌نوعی مفاهیم مدنظر خود را با استفاده از زبان کتابت و از طریق این مفهوم قدیمی و تاریخی منتقل کرده است. ارتباط میان موسیقی و موزه از منظر مفهوم، ارتباطی کهن است. موزه، نهاد و پدیده‌ای است که به حفاظت از هویت و فرهنگ بشر می‌پردازد و آن را به نسل‌های بعد منتقل می‌کند. در کتاب موزه مشاهده می‌کنیم که چگونه مفهوم و تفکر و اندیشه‌های متعلق به فردی از فرهنگی خاص، از طریق زبان موسیقایی راه ارتباط را با دیگران در جهان امروز یافته است. 

خواندن کتاب موزه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران هنر موسیقی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب موزه

«۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است.

شورای بین‌المللی موزه‌ها که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را این گونه تعریف کرده است: موزه مؤسسه‌ای دائمی است و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، پژوهش در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط‌زیست او، گردآوری آثار حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به‌ویژه به نمایش گذاردن آنها به‌منظور بررسی و بهره معنوی است.

در اجلاسیه دوم شهریور ۱۴۰۱ ۲۴ آگوست ۲۰۲۲ شورای بین‌المللی موزه‌ها در شهر پراگ، مرکز جمهوری چک تعریف جدیدی از موزه به رای گذاشته شد که با ۹۲ درصد آرا به‌عنوان تعریف جدید موزه معرفی شد. در این تعریف آمده است: موزه، نهادی غیرانتفاعی و دائمی در خدمات جامعه است که به تحقیق گردآوری، حفاظت تفسیر و نمایش گذاشتن میراث ملموس و ناملموس می‌پردازد نهادی در دسترس و جهان‌شمول که درهایش به روی همگان باز است و تنوع و پایداری را پرورش می‌دهد. آنها از نظر اخلاقی حرفه‌ای و با مشارکت جوامع اداره می‌شوند و با ارائه تجربیات متنوع برای آموزش لذت تفکر و به‌اشتراک‌گذاری دانش ارتباط برقرار می‌کنند.

انواع زیادی از موزه وجود دارد از مجموعه‌های بزرگ در شهرهای بزرگ که انواع مجموعه‌ها را پوشش می‌دهد تا موزه‌های کوچک که یک یا چند دسته خاص را شامل می. شود. این دسته‌ها شامل هنرهای زیبا و موسیقی هنر کاربردی صنایع‌دستی باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، قوم‌شناسی، تاریخ، تاریخ فرهنگی تاریخ نظامی، علم، فناوری موزه کودکان، نقشه، تاریخ طبیعی، سکه‌شناسی گیاه‌شناسی علوم طبیعی و تمبرشناسی و کاخ‌موزه‌ها است.

ما انسان‌ها با آهنگ تپش قلبمان به دنیا می‌آییم و این ضربان و این موسیقی تا آخرین ثانیه زندگی ما بزرگ‌ترین نشانۀ زنده‌بودن ماست.

 موسیقی دستگاه شناسایی احوال زمان و زمانه است. موسیقی در جوامع یک عنصر فرهنگی مهم تلقی می‌شود. اهمیت موسیقی در نظام فرهنگی را می‌توان در عینیت‌های اجتماعی مختلف مشاهده کرد. کمتر مراسم و مناسک اجتماعی یا مذهبی وجود دارد که موسیقی جزئی از آن نباشد. در بسیاری از موارد، آثار موسیقایی معرف هویت ملت‌ها به‌نظام جهانی به شمار می‌روند. غالباً تأثیر نظام‌ها یا شرایط اجتماعی بر محتوای موسیقی حاکم در دوره‌های مختلف تاریخی پررنگ و آشکار است. موزه‌ها مؤسسات عالی‌رتبهٔ فرهنگی در دنیای معاصر هستند از اهمیت جایگاه موزه‌ها در جوامع همین بس که موزه‌ها را به میزان‌الحراره فرهنگی اجتماعی جوامع تعبیر می‌کنند، از دیگر سو، هیچ پدیده‌ای نمی‌تواند شرایط فرهنگی یک بازه زمانی بخصوص را همچون موسیقی به ما نشان بدهد؛ لذا پیوندی پنهان میان موزه و موسیقی از این بابت برقرار است که هر دو منعکس‌کننده اوضاع‌واحوال جوامع هستند. نقش و جایگاه موزه‌ها پیوسته ارتقا می‌یابد و جوامع، هر روز بیشتر از دیروز به اهمیت و نقش موزه‌ها در ارتقای کیفیت اجتماعی فرهنگی و حتی اقتصادی جامعه وقوف می‌یابند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۴٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان