دانلود و خرید کتاب نیم نگاه از ارستو تا هایزنبرگ مسعود خیام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نیم نگاه از ارستو تا هایزنبرگ اثر مسعود خیام

کتاب نیم نگاه از ارستو تا هایزنبرگ

نویسنده:مسعود خیام
امتیاز:
۴.۱از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نیم نگاه از ارستو تا هایزنبرگ

«نیم نگاه از ارستو تا هایزنبرگ» نوشته‌ی مسعود خیام(-۱۳۲۶) نویسنده و پژوهشگر معاصر ایرانی است. این کتاب علم، فلسفه و فلسفه علوم را از اول تا امروز، هم از نظر تاریخی و هم از جهت علمی، بررسی می‌کند. با وجودآنکه مبحث‌های علمی بسیاری در این کتاب مطرح می‌شود اما با زبان ساده ارائه شده است. نویسنده این اثر در خصوص نوشتن این کتاب می‌گوید: «ارسطو گفته اگر می‌خواهید نوشته‌های شما خوانده شود و مورد استفاده قرار بگیرد به شیوه‌ی خردمندان بیاندیشید و با زبان مردم آن را بیان کنید. عمل به بخش اول حرف ارسطو کار سختی است اما من در این کتاب تا حدودی سعی کرده‌ام به قسمت دوم حرف ارسطو نزدیک شوم. سعی کرده‌ام با زبان ساده ریاضی و منطق را توضیح بدهم.» توضیح فیزیک، هستی‌شناسی، منطق، فن خطابه، شعر، متافیزیک و روان‌شناسی در بخش مربوط به ارسطوی این کتاب آمده، همچنین برخورد متفکران اسلامی و یک نمونه از متفکران جهانی با او بخش دیگری از این کتاب است. بخش بعدی کتاب هم مربوط به کوانتوم و دانشمندانی چون اینشتین، راسل، هیلبرت، فرمی و هایزنبرگ است. در بخش آخر کتاب هم نویسنده بیان می‌کند که ما در حال حاضر در کجا ایستاده‌ایم و چه اتفاقاتی در جهان بزرگ رخ داده است.

نظرات کاربران

k.t
۱۳۹۷/۰۶/۱۳

از این کتاب بسیار بریده گذاشتم اما خیلی ها متنی از کتاب رو در بر نداشت که حاوی اطلاعات باشه... کتاب خیلی مفید و خوبی بود 😊 با تمام مشکلاتی که با گزینش واژگان نویسنده داشتم 😒. برای شروع خوندن فیزیک خیلی

- بیشتر
منمشتعلعشقعلیمچکنم
۱۳۹۸/۰۹/۱۵

کتاب خوب..

Ali19683
۱۴۰۱/۰۳/۲۳

فعلا بخش منطق ریاضی کتاب رو تمام کردم و راستش با نظرات نویسنده در مواردی اصلا موافق نیستم: ۱- کی گفته اصل امتناع تناقض ابطال شده و علم تناقض رو پذیرفته؟ مثالی که نویسنده برای رد این اصل میگه به نظرم

- بیشتر
ثاقب
۱۳۹۸/۰۱/۱۸

کتاب نوشته مهندس مسعود خیام است که دوست داریم که از این قسم کتابها بیشتر بنویسد. کتاب خوبی است که ارزش چند بار خواندن را هم دارد. کتاب حول این جمله می چرخد که حقیقت, تعبیر ما از واقعیت است

- بیشتر
keyvan
۱۳۹۶/۱۰/۱۰

یکی از بهترین کتاب هایی که خوندم عالی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۸)
اگر می‌خواهید نوشته شما خوانده شود و مورد استفاده قرار گیرد به شیوه خردمندان بیندیشید اما به شیوه مردم بیان کنید.
امیرمحمد
«حقیقت» تعبیر ما از «واقعیت» است.
keyvan
یک باکتری شجاع به نام «باک» را می‌شناسم که روی دست من زندگی می‌کند. طول عمر باک حدود ۱۰۰ ثانیه است. از اجداد خودش که در مرداب زندگی می‌کنند و طول عمرشان ۴۵ ثانیه است جلوتر رفته. باک در این ۱۰۰ ثانیه ناچیز به ساعت من (یک طول عمر کامل به ساعت خودش) متولد می‌شود، رشد می‌کند، به مهد کودک و دبستان و دبیرستان و دانشگاه می‌رود. خدمات اجتماعی و سربازی و شرکت در جنگ بر علیه دشمنان را انجام می‌دهد. تولید مثل می‌کند و به دو قسمت تقسیم می‌شود و می‌میرد. برای باک برخلاف همنوعانش، «خور و خواب و خشم و شهوت» کافی نیست. باک می‌خواهد بداند. زندگی چیست؟ جهان چیست؟ خودش کیست؟ کجا ایستاده است؟ آیا جهان هدفمند است؟
⬛ INFINITE ⬜
از فرگه نقل است: «هر ریاضی‌دان قابل، لااقل یک نیمه فیلسوف است، همان گونه که هر فیلسوف مسلط، لااقل یک نیمه ریاضی‌دان است.»
k.t
بنا به اصل داپلر، هرگاه جسمی به ناظری نزدیک شود و ناظر نوری را که از آن جسم به او می‌رسد تجزیه کند، این نور به‌سوی آبی متمایل است. هرگاه دوجسم از هم دور شوند، این نور به‌قرمز متمایل می‌گردد. البته توقع نخواهیم داشت اتومبیل‌های نزدیک شونده را آبی و اتومبیل‌های دورشونده را قرمز ببینیم مگر این‌که سرعت این اتومبیل‌ها زیاد باشد. از سرعت زیاد، مراد سرعت‌های قابل قیاس با سرعت نور است. با استفاده از این اصل، وقتی که طیف نورهای واصله از کهکشان‌های دیگر به‌ویژه کهکشان‌های دور را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این طیف، انحرافی به‌قرمز از خود نشان می‌دهد. این به دور شدن کهکشان‌ها دلالت می‌کند. دراین‌جا ذکر یک نکته فوق‌العاده جالب توجه است. کهکشان‌ها هرقدر دورترباشند، انحراف نورشان به‌سوی قرمز بیش‌تر است که این خود حکایت از سرعت نسبی بیش‌تری می‌کند. به‌این ترتیب است که ما در جهانی منبسط شونده زندگی می‌کنیم که هرلحظه ابعاد آن بیش‌تر می‌گردد.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
در کودکی به کورت «آقای چرا؟» می‌گفتند زیرا در تمام موارد پرس و جو می‌کرد.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
بالاخره این نکته را باید تذکر داد که اگر مدت دو هزار سال افکار ارستو را به منزله ماشین جنگی بر علیه پیشرفت علوم مثبت به کار بردند نباید تقصیر آن را به گردن استاد انداخت.
fatemeh
در گذشته می‌خواستند به «حقیقت طبیعت» دست یابند، بعدها از این جاه‌طلبی دست برداشتند و به «توضیح طبیعت» قانع شدند. امروز معلوم شده نه تنها «حقیقت» از نظر ما وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد بلکه حتا «توضیح» نیز از دسترس ما دور است و ما فقط می‌توانیم کورمال کورمال و دست بر دیوار چند گامی طی طریق کنیم و به قول عمرخیام افسانه‌ای بگوئیم و در خواب بشویم. در مکانیک کوانتوم چیزی به نام «حقیقت» وجود ندارد. اکنون واژه «حقیقت» با واژه «فایده» یا مفید بودن یا ثمر بخشی جایگزین شده است. دیگر سوآل این نیست که آیااین «گزاره» حقیقت دارد؟ مسأله این است که آیا این «گزاره» مفید است؟
⬛ INFINITE ⬜
هندسه اقلیدس یک هندسه سنتی است. دارای چند مشخصه است. بیش از ۲۰۰۰ سال عمر کرده در نتیجه از دلش مقدار زیادی ریاضیات بیرون آمده. هندسه لوباچفسکی و هندسه ریمان. اقلیدس می‌گوید از نقطه خارج خط راست بیش از یک موازی برای آن نمی‌توان کشید. در هندسه لوباچفسکی بی‌نهایت موازی می‌توان کشید و در هندسه ریمان اصلا نمی‌توان موازی کشید.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
هنگامی که در سال ۱۹۲۳ ضمیمه‌ای برای چاپ ایتالیائی کتاب «ریاضیات نظریه نسبیت» می‌نوشت متوجه شد که با توجه به رابطه برابری جرم و انرژی اینشتین، مقدار عظیمی انرژی از مقدار اندکی ماده آزاد خواهد شد. فرمی نخستین کسی است که به آزاد شدن عملی این انرژی اشاره کرده است. این اولین جرقه بمب اتمی است.
منمشتعلعشقعلیمچکنم

حجم

۳۱۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۴۷ صفحه

حجم

۳۱۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۴۷ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
تومان