دانلود کتاب صوتی بیگانه با صدای آرمان سلطان‌زاده + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی بیگانه اثر آلبر کامو

دانلود و خرید کتاب صوتی بیگانه

معرفی کتاب صوتی بیگانه

کتاب صوتی بیگانه نوشته‌ی آلبر کامو داستان مردی به نام مورسو است که دیدگاه‌های پوچ‌انگارانه خاص خود را نسبت به زندگی دارد و سعی می‌کند که قضایای پیش‌آمده در زندگی‌اش را با عینک پوچ‌انگارانه خودش ببیند. طولی نمی‌کشد تا مورسو به اتهام ارتکاب یک قتل دادگاهی می‌شود و...

این اثر ترجمه‌ی جلال آل احمد و علی اصغر خبره زاده است. گویندگی این کتاب صوتی را آرمان سلطان زاده انجام داده و نشر آوانامه آن را منتشر کرده است.

درباره و خلاصه کتاب صوتی بیگانه

کتاب صوتی بیگانه یکی از بهترین و مشهورترین رمان‌های آلبر کامو است. بعد از انتشار بیگانه، سارتر این کتاب را بهترین اثر بعد از متارکه جنگ خواند و مقاله‌ای در باب این کتاب منتشر کرد که موجب مشهور شدن این کتاب شد.

کامو یکی از بهترین و کوبنده‌ترین جملات را برای شروع داستانش انتخاب کرده، جمله‌هایی که در همان ابتدا به مخاطب می‌فهماند که با چه جور شخصیت و آدمی روبروست: «امروز مامان مُرد. شاید هم دیروز. نمی‌دانم. تلگرامی از خانه سالمندان به دستم رسید: «مادر درگذشت. مراسم تدفین فردا. با احترام.» این چیزی را نمی‌رساند. شاید هم دیروز بوده است.»

مادر مورسو، کسی که او از آن زاییده شده است، مرده و مورسو درگیر این جزییات است که بداند کدام روز این اتفاق افتاده؟ مورسو روز بعد به تشییع‌جنازه مادرش می‌رود و بدون احساس اندوه خاصی در مراسم شرکت می‌کند. او حتی حاضر نمی‌شود تا در تابوت مادرش را بگشاید. او به این فکر می‌کند که اگر به خاطر مادرش نبود الان می‌توانست یک پیاده‌روی لذت‌بخش در دهکده داشته باشد.

مورسو بعد از دفن مادرش به شهر بازمی‌گردد و زندگی سابق خود را از سر می‌گیرد. گویی که به‌هیچ‌وجه اتفاق خاصی نیفتاده است. مخاطب شاید در اوایل داستان کتاب صوتی بیگانه فکر کند که مورسو نسبت به مادرش خشم یا کدورتی داشته و برای همین خیلی در مراسم احساس خاصی از خود نشان نداده؛ اما وقتی روایت ادامه پیدا می‌کند مخاطب درمی‌یابد که مورسو نسبت به تمامی وقایع زندگی‌اش بی‌احساس و پوچ‌انگار است.

در قسمتی از داستان، معشوقه‌ مورسو به او پیشنهاد می‌کند که بهتر است ازدواج کنند و مورسو هم می‌پذیرد؛ اما پذیرفتنش به‌گونه‌ای است که گویی برایش هیچ اهمیتی ندارد که چنین اتفاقی بیفتد یا نه. مورسو در ادامه داستان قتلی بدون دلیل و بی‌منطق را انجام می‌دهد که برایش دادگاهی می‌شود. روایت در دو بخش اتفاق می‌افتد. بخش اول به زندگی روزمره شخصیت مورسو و خوش‌گذرانی‌ها و تفریحاتی که دارد می‌پردازد و بخش دوم در دادگاه و زندان روایت می‌شود. سبک روایت به‌صورت اول‌شخص است و وقایع از زبان مورسو بیان می‌شوند.

نقد کوتاهی بر کتاب بیگانه

پوچ‌نگری در اغلب آثار آلبر کامو دیده می‌شود. او در کتاب صوتی بیگانه با هنرمندی تمام داستان مردی پوچ‌انگار را روایت می‌کند و به زبان ساده می‌خواهد به مخاطب نشان دهد که یک فرد پوچ‌انگار چگونه زندگی می‌کند؟ چگونه به قضایا نگاه می‌کند؟ و از چالش‌هایی که برایش پیش آمده چه احساسی دارد؟ برای همین این اثر را می‌توان تلفیقی از ادبیات و فلسفه دانست.

عده‌ای معتقدند کامو دو فلسفه مهم یعنی تنهایی انسان معاصر و پوچ‌انگاری را با هم تلفیق کرده و آن را در اثرش تبلور داده است. اگر گام را فراتر بگذاریم و عینک فلسفی ریزبین‌تری به چشم بزنیم و نگاهی دوباره به اثر بیندازیم درمی‌یابیم که از دیگر مباحث مهم فلسفی که رگه‌هایش در رمان بیگانه دیده می‌شود دو مکتب اگزیستانسیالیسم و ابسوردیسم است. اگزیستانسیالیسم می‌خواهد نشان دهد که این دنیا هیچ مقصود و معنایی ندارد. ابسوردیسم از این هم یک‌قدم فراتر می‌رود و معتقد است زندگی نه‌تنها بی‌هدف است، بلکه هرگونه تلاش برای پیدا کردن معنا در آن هم کاری مضحک و عبث است.

یکی از وقایع مهمی که در طول داستان کتاب صوتی بیگانه اتفاق می‌افتد این است که مورسو را محکوم به اعدام می‌کنند اما نه به خاطر اینکه صرفاً مردی را کشته، بلکه دادگاه بیشتر به این سمت‌وسو می‌رود که او مردی بی‌احساس و پوچ‌انگار است و دادگاه نه به خاطر جرم قتل بلکه بیشتر به خاطر سبک زندگی مورسو است که این حکم را به او می‌دهد؛ و این خیلی برای مورسو عجیب است؛ زیرا برایش سخت است که بفهمد که او وقتی تمام عمرش سعی کرده صادقانه زندگی کند و تظاهر کردن و ادا درآوردن را کنار بگذارد این‌چنین پیامدی برایش داشته باشد.

شنیدن این کتاب صوتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به آثار کلاسیک بهتر است که یکی از شاهکاری‌های معروف آلبر کامو را تجربه کنند و با قلم و نگاه این نویسنده بیشتر آشنا شوند. همچنین افرادی که به ژانرهای فلسفی علاقه دارند یا به‌نوعی سروکارشان با فلسفه است بهتر است کتاب صوتی بیگانه را بشنوند.

چرا باید کتاب صوتی بیگانه را بشنویم؟

هرچند که شاید فهم کتاب صوتی بیگانه برای همه به یک اندازه آسان نباشد اما به‌نوعی آشنا شدن با نوع نگاه یکی از برندگان نوبل و نامدارهای عرصه ادبیات فرانسه می‌تواند برای هر انسان هنردوستی تجربه جالبی باشد. افزون بر این، نگریستن به زندگی فردی که پوچ‌گرایی را برگزیده و سعی می‌کند به تمام زندگی با همان دیده بنگرد می‌تواند درس‌ها و تجارب جالبی برای دیگران باشد.

درباره آلبر کامو

آلبر کامو زاده‌ی ۷ نوامبر ۱۹۱۳ – درگذشته‌ی ۴ ژانویه ۱۹۶۰، نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی-الجزایری و برنده جایزه ادبی نوبل بود. او یکی از نویسندگان بزرگ در مکتب رئالیسم، خالق کتاب مشهور افسانه سیزیف است. کامو پدرش را در جنگ جهانی اول از دست داد و بعد از آن با مادر و برادرش در قسمت فقیرنشین الجزایر زندگی می‌کرد. کامو به دلیل شرایط مالی مجبور شد از کودکی کار کند. او بعدها توانست به دانشگاه راه پیدا کند.

کامو در الجزایر بارها در روزنامه‌های مختلفی فعالیت کرد که اکثر آن‌ها با سانسور مواجه شدند یا بعد از مدتی به حالت تعلیق درآمدند. بعد از اینکه در مارس ۱۹۴۰ فرماندار الجزیره، آلبر کامو را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی معرفی کرد و به او پیشنهاد کرد که شهر را ترک کند، او به پاریس رفت. با شروع جنگ جهانی دوم داوطلبانه وارد ارتش شد اما به دلیل بیماری سل از جنگیدن باز ماند. کامو از مبارزه با نازی‌ها عقب ننشست و برای مبارزه با نازی‌های در منطقه‌ای اشغال‌شده از فرانسه دست به انتشار روزنامه‌ای زیرزمینی زد. در مدت فعالیتش در همین روزنامه بود که با پل سارتر آشنا شد.

آلبر کامو نویسندگی را ادامه داد و علاوه بر کتاب، مقالات مختلفی می‌نوشت و در روزنامه نیز فعالیت داشت. همچنین او به سراغ تئاتر هم رفت و تجربه‌های موفقی هم در این زمینه کسب کرد. کامو چندین نمایشنامه معروف نیز دارد. ازجمله یکی از معروف‌ترین نمایشنامه‌های او اسطوره سیزیف است. کتاب طاعون او در سال ۱۹۴۷ منتشر شد و توانست در همان سال عنوان پرفروش‌ترین کتاب فرانسه را به دست آورد. از دیگر افتخارات کامو عنوان دارنده جایزه نوبل در ۱۹۵۷ است. او به خاطر آثاری که به وجدان بشری می‌پردازد برنده این جایزه شناخته شد. او یکی از معدود روزنامه‌نگاران متفقینی بود که استفاده آمریکا از بمب اتمی در هیروشیما را محکوم کرد. کامو در سال ۱۹۶۰ در اثر سانحه تصادف درگذشت.

سایر کتاب‌های منتشرشده از آلبر کامو عبارت‌اند از: سقوط، مرگ خوش، آدم اول و...

بهترین ترجمه های رمان بیگانه

کتاب بیگانه آلبر کامو ترجمه‌های مختلفی در ایران دارد. از جمله یکی از قدیمی‌ترین ترجمه‌های این کتاب ترجمه‌ی جلال آل احمد و علی‌اصغر خبره‌زاده است که در سال ۱۳۲۸ توسط کانون معرفت منتشر شد. دو ترجمه معروف این کتاب نیز یکی متعلق به لیلی گلستان است که توسط نشر مرکز منتشر شده و دیگری ترجمه خشایار دیهیمی است که نشر ماهی آن را منتشر کرده است. همچنین تا کنون ۱۲ مترجم دیگر دست به ترجمه‌ی رمان بیگانه زده‌اند که توسط ناشران مختلفی منتشر شده است.

نظرات کاربران

بابک
۱۳۹۸/۱۲/۰۷

گوینده صدایی دلنشین داشت، انگار برای شخصیت درون گرای داستان انتخابی عالی بود، داستان عالی بود به نظر از اون قسم داستانهایی است که حداقل باید دوبار گوش کرد یا خواند. کیفیت صدا هم عالی بود. سپاس🌲

یلدا روشن
۱۴۰۱/۰۶/۲۰

۱۶)کتاب چالشی و جذابی بود با اینکه کوتاه و کم حجمه ولی ذهن آدم رو به خودش درگیر می کنه و میشه ساعت ها در موردش صحبت کرد🐚🤎

احسان رضوانیان
۱۳۹۸/۱۲/۱۶

خوندن این کتاب برای من دو روز طول کشید ولی چند روزی منو به فکر انداخت... توصیه میکنم نقد هایی را هم که درباره این کتاب نوشتند رو بخونید.

Elle
۱۴۰۰/۰۳/۰۱

بیگانه بودن با شرایط عرف جامعه و تضاد با دیگران ، مسئله ای است که هر کدام از ما حداقل در یک مورد هم که شده با آن مواجه بوده و از آن زخم خورده ایم ، قضاوت نادرست ما

- بیشتر
MediaAsvad
۱۳۹۹/۰۵/۰۵

چه کتاب عجیبی بود یک‌آدم تا چه اندازه میتواند به یک بی تفاوتی تمام برسد این بی تفاوتی تا حدی برام زیبا بود و تمام کتاب یک طرف و مکالمه با کشیش برای من یک طرف دیگر سپاس از طاقچه

- بیشتر
نيلوفر
۱۳۹۹/۰۹/۱۵

آرمان ساطان زاده عالیییی

مستاجر
۱۳۹۸/۰۸/۲۷

11- عاااالی بود! وااااقعا لذذذذت بردم.

Sijal
۱۳۹۷/۱۰/۲۲

شجاعت مورسو در قبول خودش قابل تحسینه جلوی تفکر عام سر خم نمی‌کنه

🌵مهدی🌵
۱۴۰۰/۰۱/۰۱

از متن کتاب "آن وقت فهمیدم، مردی که فقط یک روز زندگی کرده باشد، می تواند بی هیچ رنجی، صد سال در زندانی بماند؛ چون آنقدر خاطره خواهد داشت که کسل نشود؛ به یک معنی این هم خودش بُردی بود."

صبا
۱۳۹۹/۰۲/۱۲

من بقیه ی کتاب های آلبر کامو رو بیشتر دوست داشتم . اما جدا از بحث کتاب خوانش بسیار خوبی داشت 😍

زمان

۴ ساعت و ۲۰ دقیقه

حجم

۲۳۸٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۴ ساعت و ۲۰ دقیقه

حجم

۲۳۸٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۸۰,۰۰۰
۵۶,۰۰۰
۳۰%
تومان