دانلود و خرید کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی مائده میرزاپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی اثر مائده میرزاپور

کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی

انتشارات:انتشارات رزا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی

کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی نوشتۀ مائده میرزاپور و محمدعلی قاسمی است. انتشارات رزا این کتاب را روانۀ بازار کرده است.

درباره کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی

اگرچه توسعه به‌معنای عام آن مفهومی است که در ساحات مختلف علوم اجتماعی قابل تحدید و تعریف است، باتوجه‌به مطالعات و سابقۀ علمی این کتاب، تصمیم گرفته شده که دست به نگارش مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی زده شود. علمی که روابط متقابل انسان و محیط را موردمطالعه قرار می‌دهد، جغرافیا نام دارد. همان‌طور که مشخص است، دو فاکتور اصلی این علم طبیعت و انسان است. زمانی که انسان پا به عرصۀ وجود گذاشت، برای ادامۀ حیات از محیط بهره برد و تغییراتی را در آن ایجاد کرد. به‌طورکلی رشتۀ جغرافیا شامل دو حیطۀ جغرافیای انسانی و جغرافیای طبیعی است. جغرافیای انسانی مکان‌ها را با فاکتورهای انسانی مانند جمعیت مقایسه و بررسی می‌کند؛ همچنین تأثیر انسان‌ها را بر طبیعت و یا تأثیر عوامل انسانی یک مکان را بر مکانی دیگر مطالعه می‌کند؛ برای مثال اگر یک قبیله نسبت به قبیله‌های دیگر دارای جنگجوهای بیشتری می‌بود، شانس زیادی در غلبه بر آن‌ها داشته است. در جغرافیای طبیعی توجه عمده بر چرخه‌ها و پدیده‌های طبیعی متمرکز می‌شود و ارتباط آن‌ها با موقعیت جغرافیاییشان بررسی می‌شود؛ همچنین درمورد تأثیر محیط بر زندگی انسان در مناطق مختلف مطالعهٔ جدی می‌شود. 

خواندن کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به جغرافیا مناسب است.

بخشی از کتاب مدخلی بر جغرافیا، اقتصاد و جغرافیای اقتصادی

«تأثیر طبیعت بر انسان

شرایط طبیعی و به‌ویژه آب‌وهوا تأثیر بسیاری در زندگی انسان‌ها داشته و دارند. خاک حاصلخیز آب فراوان و آب‌وهوای مناسبی که در کنار رودهای بزرگی چون دجله، فرات سند و... وجود داشته است، موجب ایجاد اولین روستاها در این مناطق شده است؛ لذا شرایط طبیعی در پیدایش تمدن و فرهنگ انسان‌ها نقش بسیاری داشته است؛ ولی این نقش به همان زمان معطوف نمی‌ماند. باید قبول کنیم که همچنان عوامل طبیعی و وضع جغرافیایی در نواحی مختلف و کره زمین سرنوشت سازند. برخی از جغرافی‌دانان موسوم به پیروان مکتب جبر جغرافیایی معتقدند که عوامل طبیعی سرنوشت مسائل تاریخی و فرهنگی را تعیین می‌کنند. این برداشت تعصبی و ناقص است، هرگز نمی‌توان انسان را که عاملی پویا و سازنده است، نادیده گرفت.

با نگاهی به تاریخ جوامع می‌توان پی برد که کوهستان‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، کویر و بیابان‌ها در پیروزی یا شکست قدرت یا ضعف و سایر حوادث تاریخی نقش داشته‌اند به دلیل اهمیت این مسئله امروزه این موارد را در رشته جغرافیای تاریخی موردبحث قرار می‌دهند در ابتدای کتب تاریخ ده‌هزار ساله ایران" و "تاریخ ایران باستان مؤلفان به شکل جغرافیایی ایران اشاره کرده‌اند. با تامل در وقایع تاریخی می‌توان رد پای عوامل طبیعی را مشاهده نمود.

کشور انگلیس را در نظر بگیرید، این کشور در یک جزیره واقع شده است. این موقعیت باعث می‌شود انگلیسی‌ها در دریانوردی مهارت بسیاری کسب کنند تا بتوانند با سایر مکان‌ها دادوستد و مراوده داشته باشند. به همین دلیل در تاریخ اروپا فرانسه رقیب، انگلیس سعی می‌کرد از جنگ دریایی و رودررو با انگلیس دوری کند فرانسه در عوض سعی می‌کرد به مستعمرات انگلیس ضربه بزند.

به کشور خودمان توجه کنید؛ وجود دریای خزر خلیج‌فارس و دریای عمان امکان تجارت دریایی با جهانیان را فراهم نموده. منابع نفت و گاز و معادن مختلف باعث توسعه صنعت و تجارت کشور شده است. به دلیل وجود آب کافی، وضعیت بهتر کشاورزی و آب‌وهوای مناسب‌تر بیشتر جمعیت ایران در شمال، شمال غربی و غرب آن متمرکز شده‌اند.»

نظرات کاربران

اخوان
۱۴۰۲/۰۶/۲۱

بچه‌های المپیادی برای آشنا شدن با حال و هوای این مجموعه علوم، پیشنهاد می‌شه این کتاب.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۳ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۳ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان