دانلود رایگان کتاب چشم در برابر چشم غلامحسین ساعدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب چشم در برابر چشم

چشم در برابر چشم نمایشنامه‌ای تک پرده‌ای از غلامحسین ساعدی، نویسنده و نمایشنامه‌نویس معاصر ایرانی است.

موضوع اصلی این نمایشنامه اجرایِ وارونه عدالت است و به حال و هوایی کمدی دارد. جوانی برای دزدی به خانه پیرزنی می‌رودو در تاریکی میله‌ی دوک نخ ریسی پیرزن به چشم جوا  فرو می‌رود و یکی از چشم‌های دزد کور می‌شود. دزد برای شکایت سراغ حاکم شهر می‌رود و میله را مقصر می‌داند.

شخصیت‌‌های نمایش: حاکم، جلاد، مرد جوان، پیرزن، سقط‌فروش، آهنگر، میرشکار، نوازنده.

این نمایشنامه را هرمز هدایت به روی صحنه برده است. 

نمایشنامه چشم در برابر چشم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

با توجه به کوتاه بودن نمایشنامه و کمدی بودن آن، تمام کسانی که به ادبیات علاقه‌مند هستند می‌توانند از خواندنش لذت ببرند. 

معرفی نویسنده
عکس غلامحسین ساعدی
غلامحسین ساعدی
ایرانی | تولد ۱۳۱۴ - درگذشت ۱۳۶۴

غلامحسین ساعدی (۱۳۱۴ - ۱۳۶۴ )، معروف به گوهر مراد، از نویسندگان معاصر ایرانی است. او در نوجوانی به سازمان جوانان فرقه دموکرات آذربایجان پیوست و در هفده سالگی مسئولیت انتشار روزنامه‌های «فریاد»، «صعود» و «جوانان آذربایجان» را بر عهده گرفت.

نظرات کاربران

بلاتریکس لسترنج
۱۳۹۷/۱۰/۲۶

چقد این نویسنده قویه🌸🌸 امثالت برای ادبیات فارسی بیش باد

شبنم
۱۳۹۶/۰۴/۰۸

به راستی که این روزا باید پرسید که عدالت اجرا میشود؟ چطور اجرا میشود؟ برای کی عدالت اجرا میشود؟ به هرحال نمایشنامه زیبایی بود

Feri
۱۳۹۶/۰۵/۰۷

داستان روان و جذابی بود

Rezi#
۱۳۹۶/۰۵/۱۵

چه چشم تو چشمی شده بود هه هه هه هه نمایش نامه بسیار جالب و جذابツ

حسن هادیان
۱۳۹۷/۰۴/۱۲

یک نمایشنامه فوق العاده که با شرایط فعلی جامعه ما کاملا انطباق داره.

mina
۱۳۹۹/۰۵/۲۱

عالی

mostapha
۱۳۹۶/۰۱/۱۸

غلامحسین! غلامم.

Agha_M@hdiar
۱۴۰۱/۰۳/۲۸

یه نمایشنامه کوتاه روون که توی لایه‌های زیرین کلی حرف برای گفتن داره. با خوندن همین سی_چهل صفحه از غلامحسین ساعدی میتونم بگم که احتمالا از نویسنده های ایرانی محبوبمه. ویرایش متن کلی ایراد داشت که از طاقچه بعید بود :/

پیتر پن
۱۳۹۷/۰۹/۱۱

غلامحسین ساعدی جزو گنجینه ادبیات ایران و جهان و یکی از دارایی های معنوی ایران هستند در عجبم از مردمی که خودشان به مشاهیر و مفاخرشان توهین میکنند وانتظار مراعات و نوع دوستی از بیگانه دارند از خواندن نظرات در مورد جناب

- بیشتر
امیرحسین
۱۳۹۷/۰۵/۱۹

ماجرای جالب وکشنده ای داشت وخوب بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
کدوم عدالت اجرا شد؟ عدالت چی اجرا شد؟
『sachli』
جلاد: صد در صد به همین علته قربان. و اما ناراحتی وجدان، گاه صبح‌ها شروع می‌شه، ولی اکثر اوقات بعد از ظهرها. گاه با یه سردرد، گاه با چند آروغ بلند و ممتد. گاه با پریدن از خواب و گاه با پریدن توی آب. گاه با عطسه، گاه با سکسکه. گاه پیش از خستگی، گاه بعد از خستگی، و اون وقت که شروع شد، دیگه شروع شده. و پشت سرش، درد کمر و قولنج شکم، رودل و صفرای زیاد و بزاق فراوون، دودوی چشم‌ها و راست شدن پشم‌ها و آخر سر اختلال کامل حواس. و اما علاج همه‌ی این‌ها، درآوردن یه چشمه قربان. یه دونه چشم! حاکم: یه دونه چشم! جلاد: بله قربونت گردم. حاکم: چشم برای چی؟ جلاد: برای این‌که عدالت اجرا بشه.
Maryam Bagheri
ناراحتی وجدان، گاه صبح‌ها شروع می‌شه، ولی اکثر اوقات بعد از ظهرها. گاه با یه سردرد، گاه با چند آروغ بلند و ممتد. گاه با پریدن از خواب و گاه با پریدن توی آب. گاه با عطسه، گاه با سکسکه. گاه پیش از خستگی، گاه بعد از خستگی، و اون وقت که شروع شد، دیگه شروع شده. و پشت سرش، درد کمر و قولنج شکم، رودل و صفرای زیاد و بزاق فراوون، دودوی چشم‌ها و راست شدن پشم‌ها و آخر سر اختلال کامل حواس.
hojjat
حاکم: پس چطور می‌شه که من بدخواب می‌شم؟ جلاد: خیلی علت‌ها ممکنه داشته باشه قربان. حاکم: مثلاً؟ جلاد: مثلاً... مثلاً ممکنه وجدانتون ناراحت باشه.
N_ZAHEDI
عدالت اجرا شد! عدالت اجرا شد! عدالت حاکم عادل اجرا شد! ساکت می‌شوند و با احتیاط و تردید اطراف خود را نگاه می‌کنند، به عقب برمی‌گردند، پاهای حاکم آرام‌آرام ناپدید می‌شود و صدای خرناسه‌اش اوج می‌گیرد. همه با هم جلوتر می‌آیند و با احتیاط خم می‌شوند و از تماشاچیان می‌پرسند. ـ راست راستی عدالت اجرا شد؟ بله؟ عدالت اجرا شد! کدوم عدالت اجرا شد؟ عدالت چی اجرا شد؟
شیرین
جلاد: از کجا خبردارم؟ مگه بنده عامل و مجری عدالت نیستم؟ بالاخره حساب دستمه قربان. حاکم: اشتباه نمی‌کنی؟ جلاد: ابداً، ابداً قربان. بذارین براتون بگم، آخرین چشمی که درآوردیم چند روز پیش بوده؟ ها، سه روز پیش بوده. حاکم: پس به این علته که خوابم نبرده؟ جلاد: صد در صد به همین علته قربان؛
Reza Javan
ـ راست راستی عدالت اجرا شد؟ بله؟ عدالت اجرا شد! کدوم عدالت اجرا شد؟ عدالت چی اجرا شد؟
کاربر ۱۹۴۳۱۳۶
همه با هم جلوتر می‌آیند و با احتیاط خم می‌شوند و از تماشاچیان می‌پرسند. ـ راست راستی عدالت اجرا شد؟ بله؟ عدالت اجرا شد! کدوم عدالت اجرا شد؟ عدالت چی اجرا شد؟
مسعود

حجم

۲۲٫۴ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۵ صفحه

حجم

۲۲٫۴ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۵ صفحه

قیمت:
رایگان