دانلود و خرید کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه جاناتان ولز ترجمه اعظم خرام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه اثر جاناتان ولز

کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه

نویسنده:جاناتان ولز
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه

کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه نوشتۀ جاناتان ولز و ترجمۀ اعظم خرام است و انتشارات پارسیک آن را منتشر کرده است. کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه به بررسی و مقایسۀ این ۲ نظریه می‌پردازد. طراحی هوشمندانه نشانگر آن است که می‌توان با استنباط از مدارک علمی و تجربی چنین نتیجه‌گیری کرد که برخی ویژگی‌های جهان هستی و طبیعت پیرامون ما، بر‌اساس وجود عاملی هوشمند بهتر توضیح داده می‌شوند.

درباره کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه

طراحی هوشمندانه صریحاً خود را به پرسشی ساده محدود کرده است: «آیا نشانه‌های موجود در طبیعت نشانگر طراحی‌شدن طبیعت است؟ این نظریه واقعیت تنوع و انتخاب طبیعی را انکار نمی‌کند؛ تنها منکر این ادعای داروینیست‌ها است که می‌توان تمام پدیده‌های طبیعی را با داروینیسم توضیح داد. طراحی هوشمندانه ادعا نمی‌کند تمام گونه‌ها در شکل کنونی‌شان آفریده شده‌اند و حتی برخی معتقدان به طراحی هوشمندانه ایدهٔ به‌وجود‌آمدن موجودات زنده از نیای مشترک را هم قبول دارند. چالش‌هایی که طراحی هوشمندانه مطرح کرده است تنها بر بسندگی فرایندهای طبیعی و هدایت‌نشده و این ادعای داروینیست‌ها که وجود طراحی در موجودات زنده را صرفاً توهم می‌دانند متمرکز است. بحث‌هایی که این نظریه مطرح کرده است نه به دلیل جهل بلکه به دلایل واقعی پدیده‌ها و نه برای اثبات وجود خدا است. همچنین این نظریه مدعی نیست که تمام طراحی‌های موجود در آفرینش بی‌عیب و نقص و کامل‌اند، همان طور که ادعا نمی‌کند تمام مباحث تکامل تدریجی اشتباه هستند. در کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه این مباحث به‌طور جامع بررسی می‌شوند.

ولز در این اثر با توضیح اصول اساسی داروینیسم و شواهد موافق و مخالف آن شروع می‌کند. به عنوان مثال، او نشان می‌دهد که سابقهٔ فسیلی، که به گفتهٔ داروین باید مملو از فسیل‌های انتقالی باشد که رشد گونه‌ای را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد، تاکنون یک نمونهٔ غیرقابل انکار به دست نیاورده است. از سوی دیگر، برخی از جنبه‌های مستند به‌ خوبی سوابق فسیلی مانند انفجار کامبرین که در آن گونه‌های جدید بی‌شماری به طور ناگهانی و به طور کامل ظاهر شدند مستقیماً با نظریه داروین در تضاد است.

ولز در کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه به تئوری طراحی هوشمند (ID) می‌پردازد. به این ایده که برخی از ویژگی‌های جهان طبیعی، مانند ماشین‌آلات داخلی سلول‌ها، آنقدر پیچیده غیر قابل کاهش هستند که نمی‌توانند به تنهایی از فرایندهای طبیعی هدایت‌نشده ناشی شده باشند. به زبان ساده و واضح، او شواهد فزاینده‌ای را برای ID نشان می‌دهد که از تخصص‌های علمی از میکروبیولوژی تا اخترفیزیک بیرون آمده است. همان طور که ولز توضیح می‌دهد، دین نقشی را در بحث در مورد داروین ایفا می‌کند البته نه آن گونه که تکامل‌گرایان ادعا می‌کنند. ولز می‌گوید داروین این گونه استدلال می‌کند که تکامل درست است، زیرا خلقت الهی «باید» نادرست باشد. یک فرض الهیاتی که به‌ طور عجیبی در یک بحث علمی جای ندارد. به عبارت دیگر، مفروضات ماتریالیستی و الحادی داروینیست‌ها هر نظریه‌ای را غیر از نظریه خٔودشان رد می‌کند و این دلیل تمایل آن‌ها به تبیین شواهد یا فقدان آن‌ها است.

خواندن کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای دوستداران علوم زیستی مفید است.

درباره جاناتان ولز

جاناتان ولز، نویسنده و زیست‌شناس آمریکایی در سال ۱۹۴۲ متولد شده است. او و جمعی از دانشمندان مشهوری چون مایکل بیهی و ویلیام دمبسکی از هواداران نظریه‌ٔ طراحی هوشمندانه هستند. جاناتان ولز در آثارش تلاش کرده با دلیل و منطق نظریهٔ داروینیسم را مورد تردید قرار دهد. این دانشمند مشهور دکتری زیست‌شناسی مولکولی را از دانشگاه کالیفرنیا و دکتری مطالعات دینی را از دانشگاه ییل دریافت کرده است. پروفسور جاناتان ولز عضو چندین موسسۀ علمی است و مقالات بی‌شماری از او در مجله‌های علمی به چاپ رسیده است. از دیگر آثار او می‌توان به نمادهای تکامل تدریجی علم یا افسانه و کتاب مشهور علم زامبی اشاره کرد که سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. به گمان برخی، داروین همان پادشاهی است که لباس بر تن ندارد و جاناتان ولز یکی از مردان شجاعی است که فریاد برآورده پادشاه برهنه است.

بخشی از کتاب داروینیسم و طراحی هوشمندانه

«داروین در کتاب خاستگاه گونه‌ها چنین نوشته است: «من تمام موجودات زنده را نه به عنوان موجوداتی مجزا و خاص بلکه به عنوان فرزندان تنی شمار کمی از موجودات که در گذشته‌ای بسیار دور می‌زیستند، در نظر گرفتم».

داروین بر این باور بود که موجودات زنده در وهله‌ی نخست با عمل انتخاب طبیعی روی تغییرات تصادفی رخ داده تغییر پیدا کرده‌اند که این‌گونه منجر به بقای شایسته‌ترین آن‌ها شده است.

او در ادامه نوشته است: «من متقاعد شده‌ام که انتخاب طبیعی مهمترین ابزار اصلاح بوده اما ابزار انحصاری آن نبوده است».

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
تومان