دانلود و خرید کتاب تخطی طرب علی حاجی ملاعلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تخطی طرب اثر علی حاجی ملاعلی

کتاب تخطی طرب

انتشارات:ساقی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب تخطی طرب

کتاب الکترونیکی تخطی طرب از علی حاجی ملاعلی و فاطمه السادات حیائی طهرانی است که انتشارات ساقی آن را به چاپ رسانده است. این کتاب مطالعه فرهنگی نمایش‌های شادی‌آور سنتی ایران است.

درباره کتاب تخطی طرب

کتاب تخطی طرب، مطالعه فرهنگی تخت حوضی و دیگر نمایش‌های شادی‌آور سنتی ایران، رساله دکتر محمدرضا حاجی ملاعلی است که توسط انتشارات ساقی به چاپ رسیده است. این پژوهش بخشی از فرهنگ ایران اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی را موردمطالعه قرار می‌دهد و بخش فرهنگی مورد بررسی این کتاب نمایش شادی‌آور تخت حوضی است که در جشن‌ها به اجرا در می‌آمد. کتاب تخطی طرب رابطه دوسویه میان تولیدات فرهنگی و بسترهای فرهنگی را که در مراسم و آیین‌ها ویژگی بازتابندگی و شکل دهندگی دارند، مورد بررسی قرار می‌دهد. نمایش مردمی تخت حوضی هم ویژگی بازتابی و انعکاسی و هم ویژگی ساختاردهی دارد، به این معنا که مسائل مربوط به جامعه را بازتاب می‌دهد و در شکل‌گیری زبان و گفتمان جاری مردم در آن عصر تأثیرگذار است و آن را شکل می‌دهد. ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان از طریق تحلیل نمایش‌ها و بررسی بستر و شرایط فرهنگی حاکم در جامعه امکان‌پذیر می‌شود و می‌توان به مؤلفه‌های بنیادین نمایش‌ها مانند شخصیت‌پردازی و موضوعات آن پی برد. این جشن‌ها و اجراها از نظر گفتمانی و آستانه‌ای نیز موردتوجه هستند و برای داشتن این ویژگی‌ها کارکردی فرهنگی و سیاسی پیدا می‌کردند. چلکوفسکی معتقد است که تخت حوضی‌ها خانواده‌ها روی صحنه هستند و این خانواده نشان‌دهنده وضعیت کل جامعه است.

در کتاب تخطی طرب به آرای میخائیل باختین هم پرداخته شده است. نظریات باختین درباره مفاهیمی چون کارناوال، دیگری، قدرت، جشن، خنده کمدی و نظام طبقاتی جامعه «به‌ویژه جامعه قرون‌وسطا» شباهت زیادی با جامعه ایران در اواخر عصر قاجار و اوایل پهلوی دارد.

نظریة کارناوال باختین نظریه‌ای است که می‌توان مصادیق آن را در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌های جهان در مقاطع زمانی متفاوت پیدا کرد.

سؤالاتی که در این کتاب پاسخ داده می‌شود؛

۱. کارکرد سیاسی فرهنگی تخت حوضی چه بوده است ؟

۲. ویژگی‌های کارناوالی نمایش‌های تخت حوضی چیستند؟

هدف از نگارش این پژوهش چهار نوع هدف است؛ هدف کلی بررسی نمایش‌های ایرانی در چهارچوب مطالعات فرهنگی در نظام اجتماعی سیاسی فرهنگی سیاسی است. هدف ویژه مطالعه تخت حوضی و نمایش شادی‌آور از دیدگاه آرای باختین و مطالعات فرهنگی است، هدف کاربردی این پژوهش تأکید بر اهمیت فرهنگ عامه و ایرانی برای گفتمان‌های جهانی است، هدف آرمانی این پژوهش ارائه یک پارادایم مشخص و جامع برای بررسی نمایش‌های ایرانی است.

خواندن کتاب تخطی طرب را به چه کسانی پیشنهاد می‌‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به هنر و نمایش تخت حوضی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
تومان