دانلود و خرید کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی محمود صناعی
کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی اثر محمود صناعی

کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی

نویسنده:محمود صناعی
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی

کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی نوشتهٔ محمود صناعی و حسن حمیدپور است. انتشارات ارجمند مجموعه مقالات دکتر محمود صناعی را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی

کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی با پیشگفتاری به قلم حبیب‌الله قاسم‌زاده (استاد گروه روان‌پزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی تهران) آغاز شده است. این کتاب که در ۷ بخش نوشته شده، مجموعه‌ای از مقاله‌های محمود صناعی پیرامون موضوع تربیت را در بر گرفته است؛ تربیت به‌معنای ایجاد تغییرات مطلوب در انسان‌ها و به‌منظور پرورش شخصیت، منش انسانی و فضایل اخلاقی.

محمود صناعی از جمله معدود دانشمندان ایرانی بوده است که علاوه بر آشنایی با چند رشته از علوم جدید و تخصص در پسیکو آنالیز، با زبان و ادب پارسی و گذشتهٔ ایران و اسلام آشنایی کافی داشته، به ایران و فرهنگ و هنر ایران و آثار درخشان ادبی و عرفانی و فلسفی ایران صمیمانه عشق می‌ورزیده، نثر فارسی را روان و دلنشین می‌نوشته و گاه از سر تفنن نیز شعری می‌سروده است. او در کنار موضوع‌های تحقیقیِ علمی و ادبی، هرگز از مسائل و مشکلات وطنش غافل نبود و در این‌گونه موارد، تنها به برشمردن کاستی‌ها و گفتن دردها بسنده نمی‌کرد؛ بلکه از سر دلسوزی و بصیرت به ارائهٔ راه‌های درمان نیز می‌پرداخت و آن‌ها را در مجله‌های معتبر ادبی و تحقیقی ایران منتشر می‌ساخت. از همین طریق بود که خوانندگان مقالاتش با آرای تربیتی، اجتماعی و سیاسی او آشنا می‌شدند.

خواندن کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ مقاله درمورد تربیت پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تربیت، آزادی، تفکر علمی

«علوم و ادبیات به زبان ساده پیشرفت معرفت بشری در همه رشته‌های علم، در زمان ما، چنان شده است که برای دانشمند میسر نیست جز در قسمت کوچکی از علمی که برگزیده است صاحب‌نظر باشد و به‌ندرت کسانی را می‌توان یافت که در جمیع انشعابات علم خود به‌درستی صاحب خبر باشند. وسعت علم و پیشرفت آن البته مایه خوشبختی است، امّا کمی فرصت و کوتاهی عمر بیش از پیش مایه تأسف است. چه حس می‌کنیم هنوز با مهمانسرای جهان انس ناگرفته و با الفبای وجود آشنا نشده باید رخت سفر بربندیم. هم‌زبان برناردشا باید بگوییم عمر چند صدساله باید تا شروع به فهمیدن معنی زندگی کنیم. پیشرفت دانش هرچند تسلط بشر را به‌طور کلی بر طبیعت بیشتر کرده است به افراد حس کوچکی و محدودیت خاصی داده است. حس می‌کنیم میلیون‌ها ذرات شناختنی در عالم وجود دارد و حال آنکه ما بیش از ذره‌ای را نتوانیم شناخت. همراه گوته باید بگوییم:

جهان و زندگانی خردخرد گشته است

پیش آن پیر خردمند خواهم رفت

که تواند این قطعات را به هم پیوستن

و از آن مجموعه‌ای قابل درک ساختن

برای چاره کردن این وضع در پنجاه سال اخیر دانشمندان و نویسندگان فرنگستان کوشش‌هایی کرده‌اند. کوشیده‌اند تا علوم را به‌زبان ساده در دسترس همه بگذارند تا آن‌کس که مثلا منجم است و فرصت آنکه از باستان‌شناسی اطلاع دقیق پیدا کند ندارد، اگر بخواهد بتواند با خواندن یک یا چند کتاب مختصر از پیشرفت‌هایی که در این علم رخ نموده خبر گیرد. تردید نیست که به این ترتیب خدمتی بزرگ انجام داده‌اند، چه گذشته از آنکه ما احتیاج ذاتی به دانستن داریم و حس می‌کنیم که هرچه آگاهی خود را از جهان وسعت دهیم مثل این است که عمر خود را در عرض افزایش داده‌ایم، اغلب دانستن اصول علوم و فنون دیگر برای زندگی روزمره ما به‌کار می‌آید و گاه ضروری است و مسلماً همیشه زندگی را آسان‌تر و تطابق ما را با محیط سهل‌تر می‌کند. اگر مثلا عالمی عالیقدر در زبان‌شناسی هیچ از اصول فیزیک و مباحث الکتریسیته یا مختصری از بهداشت اطلاع نداشته باشد در زندگی روزانه خود با اشکال مواجه می‌شود. پیداست که خواندن دو یا چند کتاب ساده در این زمینه به او کمک خواهد کرد.»

نظرات کاربران

کاربر 6092927
۱۴۰۲/۰۷/۰۷

انصافا کتاب خوبی هست من عاشق دکتر صناعی هستم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۰۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴۰ صفحه

حجم

۹۰۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴۰ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
تومان