دانلود و خرید کتاب اخلاق تولید پول یورگ گوئیدو هولسمن ترجمه سید امیرحسین میرابوطالبی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اخلاق تولید پول اثر یورگ گوئیدو  هولسمن

کتاب اخلاق تولید پول

معرفی کتاب اخلاق تولید پول

«اخلاق تولید پول» نوشته یورگ گوئیدو هولسمن(-۱۹۶۶)، اقتصاددان آلمانی است. این کتاب شرح فشرده‌ای از نظریۀ پولی با تاکید ویژه بر جنبه‌های اخلاقی و نهادی تولید پول ارائه می‌کند. نویسنده در مقدمه کتاب توضیح می‌دهد که این کتاب به سه دلیل، متفاوت و ویژه است: اول اینکه این کتاب از سنت واقع‌گرایی فلسفی برای تحلیل پول و بانکداری بهره می‌برد. یکی از بزرگ‌ترین پیشگامان این رویکرد ریاضی‌دان، فیزیکدان، اقتصاددان و اسقف قرن چهاردهم یعنی نیکلاس اورسم بوده است که اولین رساله دربارۀ تورم یا به عبارت دیگر اولین رساله دربارۀ یک مشکل اقتصادی را نگاشته است. اورسم به طور اختصاصی به بحث تنزیل ارزش سکه‌ها و مشکلات آن می‌پردازد که نوعی از تورم بوده که اهمیت چندانی در عصر حاضر ندارد. با این حال اصولی که اورسم به کار می‌بندد همچنان به روز بوده و کاملاً قابل استفاده است. تئوری اتریشی بانکداری و پول دستوری، عنصر دوم تحلیل‌های ماست. مکتب اتریشی بیش از هر چیز به عنوان به کارگیرندۀ اصلی سنت واقع‌گرایی در اقتصاد و همچنین مدافع اصلی سیاست‌های بازار آزاد شناخته می‌شود. هفت نسل از اقتصاددانان اتریشی به توضیح این مسئله پرداخته‌اند که چرا حقوق مالکیت خصوصی می‌تواند فراهم‌کنندۀ چارچوبی بنیادی برای همکاری‌های اجتماعی در یک اقتصاد به واقع انسانی باشد. به اعتقاد آن‌ها اثرات ناشی از تعرض به حقوق مالکیت خصوصی توسط افراد حقیقی و یا دولت می‌تواند بهره‌وری را به کلی مختل کند. سومین عنصری که رویکرد ما را متمایز می‌سازد، تحلیل اخلاق پول و بانکداری با استفاده از روش فلسفی قرون وسطای توماس آکویناس و نیکلاس اورسم است. این روش تحلیلی تلاش می‌کرد تا بصیرت ارسطویی را با سنت روشنفکری مسیحیت پیوند بزند آن هم با این استدلال که علم و اخلاق می‌توانند به عنوان شاخه‌هایی مختلف از یک نظام دانایی واحد شناخته شوند. «مورای روتبارد‌» با تاکید بر زمینه‌های اخلاقی، رویکرد تومیسم (دکترین توماس آکوینس) را تایید می‌کند.
چین چگونه سرمایه‌داری شد؟
رونالد کوز
چرا اقتصاد فرو می‌ریزد؟: به سوی نظریه‌ای عمومی درباره علت افول اقتصادی کشورها
جوزف استیگلیتز
اقتصاد در یک درس
هنری هازلیت
اقتصاد به روایت دیگر
موسی غنی‌نژاد
اشرافیت، سلطنت، دموکراسی: داستان حماقت و تباهیِ اخلاقی و اقتصادی
هانس هرمان هوپ
اقتصاد کلان مدرن: مصاحبه با بزرگان مکاتب مختلف اقتصادی
بریان اسنودن
نابرابری اقتصادی
آمارتیا سن
اقتصاد و دولت در ایران
موسی غنی‌نژاد
قدرت و اقتصاد نئوکلاسیک
آدام اوزان
نبرد با رکود
پل کروگمن
مقدمه‌ای بر تفکرات اقتصادی پساکینزی
مارک لاوویی
اقتصاد چگونه کار می‌کند
راجر فارمر
قدرت و بازار: دولت و اقتصاد
مورای ان. روتبارد
بیماری هلندی در اقتصاد ایران
رضا منوچهری
خصوصی‌سازی پول
فریدریش فون هایک
سرنوشت پول‌های جهانی پس از بحران
سارا آیزن
سرمایه و ساختار آن
لودویگ لاخمان
انسان در مقابل دولت
هربرت اسپنسر
جستارهایی بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین
آنتونی پین
حکمت مالیه
میهیر دسای

نظرات کاربران

احسان
۱۴۰۰/۰۳/۱۹

به پولی که در دستان هر روز برای خرید استفاده میکنید نگاه کنید، از خودتان بپرسید چگونه است که یک تکه کاغذ با یه مشت نوشته رویش اینهمه قابلیت های شگفت انگیز دارد!؟ هر کس که در اقتصاد های عقب

- بیشتر
نارگیل
۱۴۰۲/۰۳/۱۵

هر کالایی در بازار، طبق اصولی تولید میشود اما پول که یک‌طرف اصلی هر معامله هست چطور؟ آیا پول‌های حکومت‌ها با انتخاب مردم در جامعه، ماندگار شدند؟ یا با زور و جبر؟ این کتاب بدیهیاتی پنهان‌شده از ماهیت پول و تورم

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
نهادهایی همچون بانک مرکزی آمریکا نمی‌توانند ورشکست شوند. آن‌ها می‌توانند به هر مقداری که نیاز دارند و بدون هیچ هزینه‌ای پول چاپ کنند. شاید فقط یک قطره جوهر نیاز باشد که یک یا دو صفر به یک اسکناس ۱۰ دلاری اضافه شود! اینجاست که یک تفاوت اساسی بین تولید پول‌های کاغذی و پول‌های طبیعی همچون طلا و نقره هویدا می‌شود.
نارگیل
برنامه ریزی مرکزی یا تورم حاد (و یا مخلوطی از هر دو) ، آیندۀ اقتصاد تحت نظام پول کاغذی خواهد بود. تنها راه غیر از این‌ها کنار گذاشتن پول کاغذی و بازگشت به نظم پولی طبیعی است.
laissez faire
کشورهایی که از تورم مداوم رنج می‌برند بیشتر از دیگر کشورها نیاز به تعمیرات بنا‌ها و خیابان‌ها دارند که نشانی از بی‌کیفیتی مصالح به کار رفته در ساخت آن‌هاست. در چنین شرایطی رفتار و گفتار افراد به شکلی در خواهد آمد که به سختی می‌توان دروغ را از راست تشخیص داد. تورم افراد را بر آن می‌دارد که در مورد کالاهایشان دروغ بگویند، و تورم مداوم عادت دروغ گویی را به صورت روزمره در خواهد آورد.
shahram naseri
با توجه به نظام تورمی که ما در آن قرار داریم، بدهی و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی برای این فرد سودمند خواهد بود. زمانی که افزایش سطح قیمت‌ها مداوم و همیشگی باشد، بدهی شخصی بهترین راه‌حل ممکن برای فرد خواهد بود.
shahram naseri
ویژگی اصلی یک بنگاه کلاه‌بردار این است که صاحب آن از همان ابتدا نمی‌خواهد به وسیلۀ تولید حقیقی از آن بنگاه درآمد کسب کند. تنها هدف این شرکت این است که سرمایۀ سرمایه‌گذاران فریب خورده را به جیب صاحب خود سرازیر کند. آسیبی که به سرمایه‌داران وارد می‌شود که کاملاً واضح و آشکار است. اما این موضوع از نظر اجتماعی نیز مخرب است، چرا که در این روند سرمایه مصرف می‌شود بدون آنکه باز تولیدی از آن صورت بگیرد. و به این ترتیب دستمزدهای آینده و بهره‌وری تلاش‌های انسانی را کاهش می‌دهد. بانکداری اندوخته-کسری کلاهبردارانه نیز در این دسته جای می‌گیرد. ورشکستگی مانند مرگ طبیعی آن خواهد بود، که در کنار آن تعقیب قانونی بانکدار متقلب نیز می‌تواند جای بگیرد.
shahram naseri
تورم دستوری به طور مداوم قدرت خرید پول را کاهش می‌دهد. افراد تا حدی امکان محافظت از پس‌اندازهایشان را در برابر این روند دارند. اما چنین کاری مستلزم دانش مالی، صرف زمان برای کنترل مداوم سرمایه‌ها و البته مقداری شانس است. افرادی که یکی از این ملزومات را نداشته باشند احتمالاً بخش قابل‌توجهی از آنچه سرمایه‌گذاری کرده‌اند را از دست خواهند داد. چنین شرایطی می‌تواند منجر به آن شود که پس‌اندازی که فرد برای بازنشستگی‌اش انجام داده به یکباره از بین برود. نتیجۀ این روند ناامیدی و ریشه کن شدن استانداردهای اخلاقی و اجتماعی است. اما اینکه فکر کنیم که این اثر تنها در میان افراد مسن‌تر صادق است کاملاً اشتباه خواهد بود.
shahram naseri
نکتۀ اساسی این است که تورم هیچ منبع جدیدی را به وجود نمی‌آورد. تنها کاری که تورم می‌کند این است که تخصیص منابع موجود را تغییر می‌دهد. در شرایط تورمی این منابع به جای اینکه به سمت کمپانی‌های کارآفرینانی برود که با پول خود مشغول به کارند، به سمت مدیران اجرایی خواهد رفت که کمپانی‌هایی را اداره می‌کنند که با اعتبارات تأمین مالی می‌شوند.
shahram naseri
تورم دستوری که به عنوان ابزار تأمین مالی دولت نام برده می‌شود، در اصل روش تأمین مالی یک حکومت استبدادی است.
shahram naseri
پول کاغذی در همۀ موارد از تجاوز به مالکیت شخصی و همین طور نقض گستردۀ قراردادها از طرف بانک‌های مرکزی پدید آمده است. این حقایق مطمئناً برای ارزیابی اخلاقی پول‌های کاغذی مفید و لازم خواهد بود.
shahram naseri
در قدم اول، دولت اقدام به وضع نظام سکۀ انحصاری می‌کند، حال یا به صورت مستقیم و با غیر قانونی کردن استفادۀ پولی دیگر فلزات گرانبها و یا به طور غیر مستقیم و با وضع نظام دو فلزی. سپس دولت انحصار پول رایج را به اسکناس‌های بانک اندوخته-کسری مورد نظر اعطا می‌کند. در نهایت، زمانی که اسکناس‌های رجحان یافته، تمام انواع دیگر وسیله‌های پرداخت را از دور خارج کرد، دولت به این بانک اجازه می‌دهد (تا برخلاف مفاد قرارداد) از نقد کردن این اسکناس‌ها سرباز بزند. همین مزیت تعلیق پرداخت‌ها، این اسکناس‌ها (گواهی‌های پولی) را به پول کاغذی بدل می‌کند.
shahram naseri

حجم

۳۹۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۳۹۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان