دانلود و خرید کتاب دینداری در فضای مجازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دینداری در فضای مجازی اثر حسن نمازی

کتاب دینداری در فضای مجازی

معرفی کتاب دینداری در فضای مجازی

کتاب دینداری در فضای مجازی گردآوری‌شده توسط حسن نمازی و جابر پوریانی و سیده سارا میرقاسمی و ویراستهٔ معصومه اشتری است و انتشارات پشتیبان آن را منتشر کرده است. این کتاب با تأسی از آموزه‌های اسلامی و مفاهیم سواد رسانه‌ای نوشته شده است.

درباره کتاب دینداری در فضای مجازی

 رسانه‌ها به‌عنوان ابزار انتقال پیام، جایگاهی فراتر از اطلاع‌رسانی و سرگرمی پیدا کرده‌اند. بعد از انقلاب اسلامی و ایجاد بستر انقلاب فرهنگی، نگاهی تربیتی نسبت به رسانه‌ها شکل گرفت. 

تا زمانی که انحصار تولید محتوا در دست رسانه‌های سنتی بود، تلاش می‌شد رسانه به‌عنوان ابزاری در جهت اشاعهٔ فرهنگ ایرانی- اسلامی در نظر گرفته شود. با ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی در بستر فضای مجازی، تولید محتوا به شکل عمومی تبدیل به فرصتی شد که در اختیار همهٔ افراد قرار گرفته است. در عصر فرا ارتباطات، پدیدهٔ دیجیتالیسم در ساحت جهانیِ فرهنگ و سیاست، پیش روی اندیشمندان و متخصصان قرار گرفته است و رسانه‌های ارتباطی را تبدیل به کانال‌ها و ابزارهای مهمی برای شکل‌دهی به شناخت و آگاهی سیاسی، هوشیارسازی، جهت‌دهی شهروندان و گروه‌های سیاسی و اجتماعی کرده است.

رسانه‌ها و دنیای اینترنت سهم مهم و تأثیرگذاری بر ارتباطات میان انسان‌ها در اقصی‌نقاط جهان داشته و دارند. فضای مجازی ظرفیت قوی و قابل توجهی را در تشویق اهالی این کرهٔ خاکی به سمت‌وسوی پذیرش عادت‌ها، باورها و هنجارهای فردی و اجتماعی دارد. تعیین ساختار هویت ملت‌ها و ارتقای سطح اخلاق و معنویت در جامعه می‌تواند از اهم وظایف رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های مجازی و مدیران این‌گونه رسانه‌ها باشد.

 اینجاست که آموزه‌های سواد رسانه‌ای به مدد انسان عصر حاضر می‌آید و به‌عنوان سپری از طریق بالابردن آگاهی مخاطب، سعی در کاهش حداکثری مخاطرات رسانه‌ها بر جوامع بشری دارد و از سوی دیگر رسانه را به‌عنوان فرصتی جهت ارتقای توانمندی و مدیریت ارتباطات اثربخش در جوامع انسانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

سواد رسانه‌ای به مرکز جاذبه‌ای برای مقابله با اطلاعات جعلی تبدیل شده است. آموزش سواد رسانه‌ای ساختارهای اغلب نامرئی رسانه‌ای را قابل مشاهده می‌سازد.

در خصوص ارتباطات انسانی، دین اسلام با تأکید بر اخلاق و مودت و پیروی از احسن و عدم اشاعهٔ فحشا و مواردی از این دست، چارچوب مشخصی را برای مدیریت روابط بین انسان‌ها مطرح کرده است.

کتاب دینداری در فضای مجازی با هدف تبیین الگوهای کاربردی در فضای مجازی بر اساس تدابیر و مؤلفه‌های ارتباطی که در اسلام مطرح شده است و تطابق این آموزه‌ها با شاخص‌های سواد رسانه‌ای در خصوص مدیریت رفتار در فضای مجازی، بر آن شده است از طریق به‌کارگیری مثال‌های کاربردی و ملموس در خصوص مسائل به‌روز، راهبردهای عملیاتی ارائه کند.

خواندن کتاب دینداری در فضای مجازی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند با نگاه دینداری خود در فضای مجازی فعالیت کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دینداری در فضای مجازی

«رسانه در حال حاضر به کلان‌ترین موضوع اجتماعی در جامعه کنونی تبدیل شده است؛ زیرا چتر آن بر همه موضوعات اجتماعی گسترده است و از دین و فرهنگ و هنر تا مسائل اقتصادی، رفاهی، سیاسی و محیط‌زیست را فرامی‌گیرد و تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؛ سواد رسانه‌ای علاوه بر آموزش مهارت‌های استفاده صحیح از رسانه‌ها و ایمن‌سازی مخاطبان از آسیب‌های احتمالی رسانه‌ها، در نظر دارد از طریق بالا بردن آگاهی مخاطب، انگیزه ارتقای سطح جامعه را با رویکرد مسئولیت اجتماعی در بین مخاطبان ایجاد کند. یکی از موضوعات بسیار مهم در فرهنگ دینی ما که در قرآن و روایات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است، بحث مسئولیت‌پذیری است؛ مسئولیت‌پذیری یعنی اینکه انسان در فرهنگ دینی رها نشده است، بلکه باید مراقب تک تک اعمال و رفتار خود بوده و در مقابل آن‌ها پاسخ‌گو باشد. خداوند انسان را به‌گونه‌ای خلق کرده که باید در برابر اعمال و رفتار خود مسئول باشد.»



نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۹ صفحه

حجم

۲۱۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۹ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان