دانلود و خرید کتاب مدیریت مالی دانشکده کسب و کار هاروارد ترجمه مجید کرمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مدیریت مالی

کتاب مدیریت مالی از دانشکده کسب و کار هاروارد و ترجمهٔ مجید کرمی و حمید اسلامیان است و انتشارات آریانا قلم آن را منتشر کرده است. این کتاب دربارهٔ بودجه‌ریزی، صورت‌های مالی، روش‌های حسابداری و تحلیل هزینه فایده (راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه) است.

درباره کتاب مدیریت مالی

آشنایی با مفاهیم مالی در انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی به شما کمک خواهد کرد و در اهداف شرکتتان در کسب موفقیت تجاری و سودآوری دخیل خواهد بود.

کتاب مدیریت مالی به شرح مفاهیم پایه‌ای مدیریت مالی می‌پردازد. با مطالعهٔ کتاب حاضر نه به یک کارشناس مسائل مالی بدل خواهید شد و نه می‌توانید خود را یک تحلیلگر مسائل مالی، حسابرس یا مدیر مالی (CFO) بنامید. اما با استفاده از این کتاب می‌توانید استفادهٔ هوشمندانه از اطلاعات مالی و بهره‌گیری از آن‌ها در برنامه‌ریزی‌ها و اتخاذ تصمیمات تجاری را به دست آورید.

مدیریت مالی در پایه‌ای‌ترین شکل خود، کسب و تخصیص منابعی است که سازمان برای انجام فعالیت‌های خود بدان نیاز دارد. در خصوص کسب منابع، «مدیریت مالی» به سؤالاتی از این دست می‌پردازد:

شرکت ما منابع مالی لازم برای موجودی، تجهیزات و سایر دارایی‌های فیزیکی خود را از کجا تأمین کند؟

آیا باید از سرمایهٔ صاحبان شرکت، وام و یا وجوه نقد داخل شرکت برای کسب منابع بهره گرفت؟

چقدر طول می‌کشد تا بدهی‌های مشتریان وصول شود؟

و در خصوص تخصیص منابع، مدیریت مالی به مدیران کمک می‌کند به سؤالات زیر پاسخ گویند:

اگر قادر باشیم در چند فعالیت مختلف سرمایه‌گذاری کنیم، چطور می‌توان تعیین کرد کدام یک در نهایت ارزش بیشتری تولید خواهد کرد؟

برای اینکه فعالیت، ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد، چقدر باید بازدهی داشته باشد؟

چگونه می‌توانیم سودآوری پیشنهادهای مختلف سرمایه‌گذاری شرکتمان را تعیین کنیم؟

گاهی اوقات مدیریت مالی بخشی از سیستم اطلاعاتی شرکت برای ارائه صورت‌های مالی، بودجه و پیش‌بینی‌ها محسوب می‌شود. این اسناد، در صورتی که به‌درستی تفسیر و مورد استفاده قرار گیرند، آمار و ارقامی را که برای طرح مسائل اصلی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای بخش یا تیم خود نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهند.

خواندن کتاب مدیریت مالی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به مدیران و متخصصان حوزهٔ کسب‌وکار پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مدیریت مالی

«شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی نظیر تولید خودرو، پردازش اطلاعات، ارائه خدمات و حتی پرتاب ماهواره‌ها فعالیت می‌کنند. اما هدف تمام سازمان‌های انتفاعی سودآوری است. وظیفه شما به عنوان مدیر یک سازمان انتفاعی درآمدزایی است، ترجیحاً هر سال بیش از سال قبل. حتی اگر در یک سازمان غیرانتفاعی یا بخش دولتی که در آن سود مهم‌ترین هدف نیست نیز مشغول کار باشید، باز هم بسیار مهم است که بدانید چه مقدار سرمایه وارد سازمان و چگونه هزینه می‌شود.

می‌توانید با کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و یا هر دو به درآمدزایی شرکت‌تان کمک کنید. با انجام سرمایه‌گذاری‌های پرسود و استفاده بهینه از منابع شرکت نیز می‌توانید به موفقیت مالی آن کمک کنید. بهترین مدیران تنها به بودجه توجه ندارند، بلکه ترکیبی از کنترل هزینه‌ها، افزایش فروش و بهره‌برداری از منابع را در نظر می‌گیرند.

سلامت مالی شرکت‌تان چگونه است؟ درآمد شرکت از کجا حاصل می‌شود و پول‌های آن در کجا هزینه می‌شود؟ سودآوری چقدر است؟ گردش مالی به چه شکل است؟

شرکت‌ها پاسخ به این سوالات را در اسنادی سه‌گانه ارائه می‌دهند که صورت‌های مالی نامیده می‌شود: ۱) صورت سود و زیان، ۲) ترازنامه و ۳) صورت جریان وجوه نقد. شرکت‌ها به طور عمومی این اسناد را در اختیار همگان، یعنی سهام‌داران، تحلیلگران بازار و همچنین رقبا قرار می‌دهند. در نتیجه این اسناد به اندازه صورت‌های مالی داخلی شرکت‌ها حاوی جزئیات و اطلاعات نیستند.

روش‌های حسابداری

می‌توان گفت تمام شرکت‌ها برای صورت‌های مالی خود از قالب عمومی مشخصی استفاده می‌کنند. البته بسته به ماهیت کسب‌وکار شرکت، ممکن است بعضی موارد میان آن‌ها متفاوت باشد. ولی با این وجود، امکان مقایسه عملکرد یک کسب‌وکار با دیگری بر پایه این صورت‌های مالی وجود دارد. دلیل آن هم این است که تمام حسابداران از اصول حسابداری مورد قبول عمومی (GAAP)۹ استفاده می‌کنند.

بیشتر شرکت‌ها از حسابداری تعهدی استفاده می‌کنند، به این معنا که تمام درآمدها و هزینه‌ها در هنگام وقوع ثبت می‌شوند، فارغ از این که در چه زمانی واقعاً دریافت یا پرداخت پول انجام شده باشد. این روش بر اصل تطبیق تکیه دارد که به شرکت‌ها کمک می‌کند به علت‌ها و معلول‌های واقعی فعالیت‌های تجاری خود پی ببرند. بر این اساس:

درآمدها در طول دوره‌ای شناسایی می‌شوند که فروش اتفاق می‌افتد.

هزینه‌های مربوط به درآمدها در طول همان دوره شناسایی می‌شوند.

برای مثال، در شرکت هت‌رک که از شاخ گوزن شمالی جالباسی تولید می‌کند، درآمد حاصل از سفارش یک مشتری، زمانی ثبت می‌شود که جالباسی به فروش برسد، حتی اگر پول آن به حساب واریز نشده باشد و بلافاصله دریافت نشود. به همین ترتیب، چنانچه شرکت دو هزار قلاب فلزی از یک شرکت تأمین‌کننده دریافت کند، تمام آن قلاب‌ها بلافاصله هزینه نمی‌شوند بلکه بر مبنای هر واحد هزینه می‌شوند، به این معنا که اگر برای ساخت یک جالباسی به پنج قلاب نیاز باشد، در این صورت هر پنج قلاب با فروش یک جالباسی به عنوان هزینه شناسایی می‌شوند.

شرکت‌های کوچک معمولاً در آغاز فعالیت خود از حسابداری نقدی استفاده می‌کنند، به این معنا که تعاملات مالی، زمانی به حساب می‌آیند که وجه نقد عملاً جابه‌جا می‌شود. این روش نسبت به شناسایی هزینه‌ها کمتر محافظه‌کارانه است، اما اغلب در خصوص شناسایی درآمدها سخت‌گیرانه‌تر است. اما با رشد شرکت‌ها به لحاظ اندازه و پیچیدگی فعالیت‌ها، تطبیق درآمدها و هزینه‌ها در دوره‌های زمانی مناسب، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از این‌رو، شرکت‌ها به حسابداری تعهدی رو می‌آورند.»



نظرات کاربران

کتابخور
۱۴۰۱/۰۶/۳۰

برای کسانی که کسب و کار دارند عالیه اما بعضی جاها غیر کاربردیست و مناسب شرکتهاست

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۳۶۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
تومان