دانلود و خرید کتاب سیاحتنامه ابراهیم بیک حاج زین العابدین مراغه‌ای
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیاحتنامه ابراهیم بیک اثر حاج زین العابدین  مراغه‌ای

کتاب سیاحتنامه ابراهیم بیک

معرفی کتاب سیاحتنامه ابراهیم بیک

«سیاحتنامه ابراهیم بیک» نوشته حاج زین العابدین مراغه‌ای(۱۳۲۸-۱۲۵۵ ق) یک سفرنامه با نگاهی طنزآلود و انتقادی به جامعه و حاکمیت ایرانی است. هنگامی که این کتاب برای نخستین بار منتشر شد، نویسنده از آوردن نامش خودداری کرد تا دچار پیگرد حاکمان قاجار نشود. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «در شهری که چهل هزار جمعیت دارد دو نفر حکیم و دکتر نیست و جراح مکتب دیده مفقود است. جراح معتبرشان آن است که پدرش دلاک بوده. چنین آدم خود به خود جراح می‌شود و یا این که دلاک به مرضای غرباله اماله می‌کند. و گاهی دیده شده که دو نفر با همدیگر منازعه به سر هیچ کرده یکی زده دهان دیگری خون‌آلود گشته، یک نفر پولیس و ضبطیه نیست که بگوید چه هنگامه است؟ احیاناً اگر یکی پیشدستی کرده پیش داروغه بشتابد آن دیگری را بدون سؤال و جواب، اهم از این که مظلوم باشد یا ظالم، گرفته به قدر مقدور پول اخذ کرده رها می‌کند. ابداً نمی‌پرسد که تقصیر داشته یا بی‌قصور بوده است. اگر پول نداشته باشد به چوب فلک بسته آن‌قدر میزنندش که قدرت بیرون آمدن از خانه نداشته و تا دو ما در بستر بخوابد. عیالش از گرسنگی و بی‌طاقتی عاجز و نالان، باید دست سؤال به هر کس و ناکس دراز کند. یا این که گوش و دماغش بریده در بازار بگردانند و از برای آن فقیر بیچاره ننگ بار آرند: معلوم است برای صحت بدنیه و مالیه این فقیر چه قدر صدمه است.»

نظرات کاربران

یحیی
۱۳۹۹/۱۲/۲۹

به همه توصیه میکنم چند ساعت وقت بگذارند کتاب رو مطالعه بکنند یه جاهاییش تو این زمونه دیگه نیاز نیست با دقت بخونید مثل مسائل مربوط به حقوق بشر و این چیزها، ولی در مورد مسافرت و راهها و مقایسه

- بیشتر
mahdi
۱۳۹۹/۰۸/۳۰

کتاب بسیار عالی، نثر خوب و روان، فقط غلط های املایی داره، شاید هم بخشی به خاطر سبک نوشتاری اون زمان هست. در کل این ایراد قابل چشم پوشی هست.

hedayat Homa
۱۴۰۲/۰۳/۳۰

خداروشکر که بلاخره خوندن این کتاب روزیم شد ۲۰ سال پیش برای اولین بار در کتاب های درسی ادبی نام این کتاب را خواندم ودوست داشتم مطالعه کنم . کا ش جلد ۲ و۳ را هم می توانستم بخوانم طاقچه

- بیشتر
کاربر ۵۶۳۹۳۵۲
۱۴۰۱/۱۰/۲۶

جناب احمد کسروی نویسنده ی کتاب مشروطه اظهار دارن جلداول کتاب احتمالا نوشته ی میرزا مهدی خان سردبیر وقت روزنامه ی اختران بوده باشه چون قلم و محتوای جلد اول با دوجلد بعدی کاملا متفاوت هست به هرحال ابراهیم مراغه

- بیشتر
منوچهر
۱۳۹۹/۰۶/۲۱

چرا کتاب مملو از غلط های املایی است؟ اصل نسخه این گونه است یا بهنگام ماشین نویسی اشتباهاتی رخ داده؟

sara
۱۴۰۲/۰۶/۰۱

از بندر انزلی با کشتی میرفتن باکو؟ بابلسر و ساری بندر بین المللی بوده؟ ازین ور دریاچه ارومیه تا اونورش با کشتی میرفتن؟ از بندر بوشهر با کشتی می رفتن تا آفریقا وهند؟ پس چرا الان نیست؟

سید مهدی
۱۴۰۲/۰۳/۱۴

خواندن این کتاب برای هر دلسوخته‌ی میهن، همانند خواندن مرثیه است و دردناک، اما، حداقل نزدیک به انصاف، تلاشی برای برشمردن کاستی‌ها و پیشنهاد راه حل آنها است. خواندن واژگان از روز افتاده، کمی سخت است چه رسد به فهم

- بیشتر
آ ی د ی ن
۱۴۰۰/۰۲/۱۱

از آنجا که کتاب در عصر قاجار نوشته شده، پس باید علاقه مند به نثر آن دوران باشید تا کتاب رو بخوانید، در کل کتاب مناسبی هست اما در برخی موارد نقد های تکراری نسبت به جامعه آن زمان دارد

- بیشتر
کاربر ۱۵۸۱۰۸۹
۱۴۰۲/۱۰/۱۲

کتاب بسیار ارزشمند و خوبی بود ولی خیلی مطالب مفید میشه از اون بدست آورد ولی متاسفانه مملو از اغلاط املائی!

babak1374
۱۴۰۰/۰۳/۳۰

شرح اوضاع زمانه قاجار که نشون کیده کا ایرانیها با تمام تغییراتی که در طول سالیان داشتیک ولی خصلتمون همون خصلت اجدادمونه و بی تفاوتیم نسبت به کشورمون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۲)
مردم شهر در قساوت قلب می‌توان گفت که اشرناسند در معاملات متاعی را که قیمتش یک تومان است پنج تومان می‌خواهند. در سر هر سخن هم بی‌شرمانه سوگند دروغ به حضرت یاد می‌کنند. من خود در بازار چیزی می‌خریدم، سه تومان قیمت خواست و چهار دفعه سوگند به حضرت یاد کرد، آخر الامر بهفت قران به من داد.
emad
«یا بر مراد بر سر گردون نهیم پای یا مردوار در ره همت دهیم سر»
دکتر بی مریض
اینان که شما به نام تاجر یاد می‌کنید و من هم معاملات تجارتی ایشان را تا یک‌درجه دیدم، تاجر نیستند، مزدوران فرنگانند و بلکه دشمنان وطن خودشان هستند.
سید مهدی
گفتم این مردان چرا به دست و پای خودشان مانند زنان حنا بسته‌اند؟ گفت می‌گویند یکی این‌که دست و پای آدمی را حنا همیشه نرم می‌دارد، دوم آن‌که از سنت سنیه و ثواب است. گفتم اینها دلائل بیکاری و تن پروریست. همه ثواب‌ها را تمام کرده‌اند تنها خضاب مانده است؟
Matin
ظل‌السلطان را می‌توان عامل اصلی انقراض نسل ببر مازندران در ایران و جهان دانست بر اساس کتاب تاریخ مسعودی وی به تنهایی ۷۳ قلاده از این حیوان بی‌نظیر را شکار کرده است.
ترمه
ابداً نظر همت عمومی به سوی اصلاح امور وطن معطوف نیست. هر کس از بزرگ و کوچک و غنی و فقیر و عالم و جاهل منفرداً خر خود را می‌چرانند. هیچ‌کس را پروای دیگری نیست. احدی از منافع مشترکۀ وزن و ابنای وطن سخن نمی‌گوید. گوئی نه این وطن از ایشان است و نه با همدیگر هموطتند.
ترمه
این ناکسان در هر کس بویی بردند که پنج شاهی پول دارد به هزار گونه اسباب چینی بر او میتازند. به یکی می‌گویند که برادرت سرباز بود از فوج گریخته، به دیگر می‌آویزند که پسر عمویت چندی قبل شراب خورده، یا یکی از خویشان تو قمار کرده است. حتی همسایه را در عوض گناه ناکردۀ همسایه گرفته حبس و جریمه می‌کنند.
دکتر بی مریض
گفتم: عجب حالتی داری. مگر در این مملکت وزیر جنگ، وزارت داخلیه، خارجیه، مالیه، فوائد، وزارتهای زراعت، تجارت نیست؟ گفت: نام همۀ اینها هست، و منشی و نویسنده نیز هست. حتی در صورتی که تنها دو کشتی جنگی پوسیده در روی آب دارند برای همان دو کشتی وزیر بحریه و وزارتخانه هم دارند! از این یکی پی توانی بُرد که وضع سایر وزارتخانه‌ها باید چطور باشد.
دکتر بی مریض
درجۀ تعصب‌ ملی ابراهیم بیک را از این حکایت می‌توان دریافت. جوان غیرتمند از روزی‌ که خود را شناخت به لحاظ لشگرکشی اسکندر به ایران و خراب کردن بسیاری از آبادی‌های آن کشور و آتش زدنش به شهر استخر پایتخت قدیم ایران و کشته شدن دارا از مکاید آن، نام اسکندریه را به زبان نیاوردی.
دکتر بی مریض
گفتم آقاجان، وبال خون این همه اطفال معصوم همه به گردن شما و بگردن کسانی است که در این اعتقاد هستند که آبله کوبی قول فرنگ است
کاربر ۶۰۹۲۹۲۷

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
۲۷,۵۰۰
۵۰%
تومان