دانلود و خرید کتاب ذهن اخلاقی مارک هاوزر ترجمه محمد فرخی یکتا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ذهن اخلاقی اثر مارک هاوزر

کتاب ذهن اخلاقی

معرفی کتاب ذهن اخلاقی

کتاب الکترونیکی «ذهن اخلاقی» نوشتهٔ مارک هاوزر با ترجمهٔ محمد فرخی یکتا در انتشارات شرکت کتاب هرمس چاپ شده است.

درباره کتاب ذهن اخلاقی

این کتاب چکیده‌هایی پرمغز و گزارش‌هایی شگفت‌آور از رشته‌های گوناگون در اختیار خواننده‌اش می‌گذارد و گام به گام می‌کوشد خرده‌ها و تکه‌های جور و ناجور یافته‌های دانشمندان در علوم زیست‌شناسی و علوم اجتماعی را سامان دهد و تصویری بسازد از همگرایی محتمل در این علوم به سوی تدوین «دانش نوین اخلاق». این دانش نوینْ انسان را صاحب موهبت یا استعداد اخلاقی می‌انگارد، «استعدادی» که با کم‌ترین تحریک بیرونی، و بر مبنای «اصولی» فعال اما پنهان، به رویدادها و تجربه‌های محیطی رنگ و بوی اخلاقی می‌بخشد. «استعداد اخلاقی» ویژگی زیستی‌ای مختص انسان است که اجزایش را شاید بتوان در جانداران دیگر پیدا کرد، ولی کارکردش به آن شکل منسجم و سامان‌مندی که در انسان سراغ داریم در جهان موجودات زنده بی‌همتاست. این استعداد ذاتی را انسان‌ها با خود به دنیا می‌آورند تا راهنمایشان برای بقا و گذران زندگی باشد. اما این سازواره همچون هر سازواره طبیعی دیگر تنوع نیز می‌پذیرد.

کتاب ذهن اخلاقی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفهٔ اخلاق پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب ذهن اخلاقی

هزاران کتابِ خودشناسی و صدها برنامه «صدای شما» و بسیاری مرشدان اخلاق همچون ویلیام بِنِت۱۰ و رَندی کوهن۱۱ در ایالات متحده یافت می‌شوند؛ همه آن‌ها برای ما دلایل اصولی می‌آورند و روش‌های گوناگون توصیه می‌کنند که چرا و چگونه باید پرهیزگارانه زندگی کنیم. دانشکده‌های حقوق در چهارگوشه زمین هرساله هزاران دانش‌آموخته تربیت می‌کنند تا در پرونده‌های کلاهبرداری، دزدی، ضرب و شتم، تبعیض و ... وکالت و قضاوت کنند؛ کتاب‌های حقوق مملو از اصول داوری در رفتارهای انسان، چه اخلاقی و چه غیراخلاقی، هستند. غالب دانشگاه‌های برتر، در زمینه تعقل اخلاقی، درسی اجباری ارائه می‌کنند تا به دانشجویان اهمیت منطق‌ورزی بی‌غرض، قضاوت بر اساس شواهد، سنجش مقدماتِ استدلال و بیان صریح تضمُّن‌ها و فرضیه‌ها را بیاموزند. بُردهای پزشکی و حقوقی سیاست‌گذاری‌های عقلایی و بسیار منطقی دارند تا راهی برای تشخیص اعمال مجاز، ممنوع، یا مستحق مجازات بیابند. در تجارت، قراردادها وظیفه وضع قواعد مذاکره و معامله را بر عهده دارند. فرماندهان نظامی نیز سربازان را برای تصمیم‌گیری خونسردانه تعلیم می‌دهند و به آن‌ها می‌آموزند که چگونه به راه‌های جایگزین بیندیشند، برای حمله مؤثر برنامه بریزند، و وقتی که تعقل لازم است آن عواطف و غرایزی را که ممکن است به رفتارهای تکانشی و بی‌تدبیر دامن زند مهار نمایند. چندین کمیته در نهاد ریاست جمهوری تأسیس شده تا اصول اخلاقی و تبعات سرپیچی از آن‌ها را در داخل و خارج کشور تدوین کند. همه این متخصصان در یک نظر اشتراک دارند: همگی می‌پندارند که استدلال اخلاقی خودآگاهانه مبتنی بر اصولِ صریح سرچشمه قضاوت‌های اخلاقی ماست. چنان که در یکی از آثار کلاسیک فلسفه اخلاق می‌خوانیم، «امر اخلاقی، پیش و بیش از هر چیز، منوط به مراجعه به عقل است. هر آنچه اخلاقاً مقبول است آن چیزی است که، در جمیع شرایط، بهترین دلایل برای آن موجود باشد.»

نظرات کاربران

کوروش
۱۴۰۱/۰۶/۱۹

این کتاب کندوکاوی عمیق و توام با جزییات در موضوع اخلاق است و امر اخلاقی را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار می دهد. ریز بینی و نگاه نقادانه ی نویسنده قابل ستایش است و تقریبا به اغلب سئوال ها

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
«خلوص نیت، اگر به‌دست‌آمدنی باشد، چیزی نیست جز نگاهِ روشن و عملِ نیک و مهارِ نفس، بر پایه انصاف».
محسن
آزادی انتخاب + چانه‌زنی در اصول = عدالت به مثابه انصاف
محسن
اسقف ویلبرفورس در آخرین روزهای نبرد خود هاکسلی را خطاب قرار داد و از او پرسید: «عالیجناب، شما از طریق جد پدری‌تان یا از طریق جد مادری‌تان به حضرت گوریل می‌رسید؟» هاکسلی به آرامی پاسخ داد: «چرا یک مرد شریف باید نگران شود که جد پدری‌اش گوریل باشد. اگر من نیاکانی داشته باشم که نام بردن از آن‌ها موجب شرم و سرافکندگی باشد، آن نیاکان گوریل‌ها نیستند بلکه همین حضرات هستند ــ همین آقایان سخت‌جانِ سخت‌فکر ــ که به آن همه غنائم و فتوحاتی که دارند قانع نمی‌شوند، و در پرسش‌های علمی‌ای که به آن‌ها ربطی ندارد فضولی و تجسس می‌کنند، فقط بدان خاطر که آن پرسش‌های شریف را با گزافه‌گویی‌های بی‌هدفِ خود تیره و تار نمایند و با توسلِ استادانه خویش به تعصباتِ موهومْ توجه مستمعان را از نکته‌های پرمغز به حاشیه‌های میان‌تهی منحرف گردانند.»
محسن
تناسب یا برابری واقعی میانِ جرم و کیفرْ وحشیانه و منسوخ به نظر می‌آید و جامعه متمدن هرگز چنین گزینه‌ای را جدی نمی‌گیرد. ولی شاید شگفت‌آور باشد که همین امروزه نیز، در جوامعِ مدرنی که متمدن هم دانسته می‌شوند و دستگاه حقوقی عریض و طویلی دارند، قصاص وجود دارد.
محسن
هان ای نیاکان نوع بشر ... که خود را به دو گندم فروختید، اگر بوقلمون بریان می‌دیدید چه می‌کردید؟ بریاساوارَن
محسن
مردان مسئولِ بخش اعظمِ آدمکشی‌ها هستند، و از این بخش سهمِ بزرگی به مردان جوانِ پانزده تا سی‌ساله تعلق می‌گیرد؛ درونِ فرهنگ‌ها و میانِ فرهنگ‌ها نیز تفاوت‌های فاحشی هست که نظریه جهانی ما باید آن‌ها را تبیین کند. در حقیقت، یکی از بهترینِ شاخص‌ها برای تبیین این نابرابری جمعیت مردانِ ازدواج‌نکرده است! اگر به منطقِ این نکته پی ببرید، به سادگی درخواهید یافت که جوامعی که چندهمسری در آن‌ها رواج دارد بیش‌تر در معرض این نوع از خشونت هستند، زیرا شماری از مردان سلطانِ حرمسرا می‌شوند و شمارِ بیش‌تری بی‌نصیب می‌مانند.
محسن
برخلاف بسیاری از تحلیل‌های سیاسی امروزی، اصل توزیع درآمدی که هم نابرابری را می‌پذیرد و هم جانب نیازمندترین‌ها را نگاه می‌دارد هرگز انگیزه کار و کوشش را نمی‌کاهد و نیز هرگز جولانگاه متقلبان و غارتگرانِ نظام رفاهی جامعه نمی‌شود.
محسن
دو اصلی که قائمه استعداد اخلاقی ما هستند: (یک) همه اعضای جامعه حقی برابر در برخورداری از آزادی‌های اساسی دارند، و (دو) توزیع امکانات اجتماعی و اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که نابرخوردارترین اعضای جامعه را نیز در بر گیرد؛ این اصلِ دومین جایی برای توزیع نامساوی باز می‌کند، ولی تنها به شرطی که افراد فرودست به راستی سودی ببینند.
محسن
اگر قانون و شمّ اخلاقی در تضاد قرار گرفتند، «قانون» است که دچار مشکل می‌شود.
محسن

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۲۸ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۲۸ صفحه

قیمت:
۷۲,۰۰۰
تومان