دانلود و خرید کتاب تفنگچیان استارباد سیدرضا امیرلطیفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفنگچیان استارباد اثر سیدرضا امیرلطیفی

کتاب تفنگچیان استارباد

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب تفنگچیان استارباد

کتاب تفنگچیان استارباد نوشتهٔ سید رضا امیرلطیفی در انتشارات نوروزی به چاپ رسیده است.

درباره کتاب تفنگچیان استارباد

منطقه قفقاز برای صدها سال تقریباً به‌صورت مداوم جزئی از خاک ایران بود. غالباً" به‌وسیله خاندان‌های (گرجی - یا ارمنی و حتی مسلمان) بسیار قدیمی و باسابقه این منطقه اداره می‌شد و همواره در امور داخلی خود تقریباً" مستقل بودند. اگرچه تنوع قومی و مذهبی در این منطقه زیاد بود ولی تقریباً" همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند. بعد از جنگ‌های دوره اول روس و ایران و الحاق این منطقه به روسیه تزاری تعادل اجتماعی منطقه به هم خورد. حکام مسلمان زیردست افسران و فرمانداران روس قرار گرفتند و به دلیل تفاوت مذهبی، اعتقادی و فرهنگی مدام با اشغالگران در گیر بودند.

کتاب تفنگچیان استارباد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به کسانی که مایل هستند دربارهٔ تاریخچهٔ این نواحی اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب تفنگچیان استارباد

در سال ۱۲۴۱ هجری قمری اخبار ناگواری از رفتار حاکمان و فرمانروایان روسی در طی دوره سیزده‌ساله بعد از عهدنامه گلستان با مردم شهرها و ایالت‌های متصرفی و اهانت آنها به مساجد و قران و اهالی مسلمان به ایران رسید که باعث برانگیختن قاطبه مردم به‌ویژه روحانیون و مجتهدین شد. اهالی مناطق جدا شده با ارسال نامه‌های متعدد به مراجع مخصوصاً سید محمد طباطبائی معروف به مجاهد خواستار مساعدت و رهایی از وضع موجود شدند. در چنین موقعیتی آیت‌الله سید محمد مجاهد سایر علما را از وقایع مطّلع کرد. از عراق به ایران آمد با فتحعلی‌شاه ملاقات کرد و شاه را به بهبود وضعیت مسلمانان و جلوگیری از ظلم و تعدی قوای روس و بازپس‌گیری مناطق ازدست‌رفته تشویق و ترغیب کرد. علما و مجتهدین دیگر ایران را به تهران دعوت کرد و آنها را در جریان اوضاع مسلمانان نواحی متصرفی قرار داد و به اعلام جهاد متفق شدند و در این راه روحانیون استرآباد آیت‌الله محمدجعفر استرآبادی و سید نصرالله استرآبادی و تعدادی از روحانیون ایالت‌های دیگر مثل سید محمد قزوینی و آخوند ملامحمد مامقانی و ...... تلاش بسیار کردند. تاحدی‌که برای آگاهی دادن و برانگیختن مردم به آذربایجان رفتند مدتی در آنجا اقامت داشتند. مردم را به انجام امور شرعی و شرکت در جهاد علیه متجاوزین و به مرزهای کشور مسلمان و بازپس‌گیری نواحی و شهرهای متصرفی تشویق ترغیب کردند که مورد استقبال قرار گرفت.

عباس میرزا نایب السلطنه که ناراضی از نتایج جنگ‌های دوره اول و قلباً مایل به بازپس گیری ایالت‌های از دست رفته بود تمایل بسیاری به جنگ با روس‌ها داشت و از اینکه علما و روحانیون در برابر درخواست صلح روس‌ها تقاضای تمامی ایالت‌های متصرفی را کردند از این مهم استقبال کرد و اماده جهاد شد. در مدت کوتاهی سپاه عظیمی گرد امد و فتحعلی شاه نیز فرماندهی جنگ را به عهده ایشان گذاشت

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۱ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۱ صفحه