دانلود و خرید کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر اکبر کیانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر اثر اکبر کیانی

کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر

کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر نوشته اکبر کیانی و فرضعلی سالاری سردری است. این کتاب یکی از آثار انتشارات نور علم است که کمک می‌کند اطلاعات کاملی درباره مدیریت و برنامه‌ریزی شهری داشته باشید.

درباره کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر

شهرنشینی پیشنه‌ای طولانی دارد و گسترش شهر و توسعه شهرنشینی یکی از مسائل و مشکلات تمدن بشری به شمار می‌رود، که باعث دگرگونی محیط شده است.

برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی معاصر با بی‌توجهی به مسائل کیفی فضای شهرها و اولویت دادن به مسائل کمی و خصوصاً تأکید بر نقش اتومبیل و مشکلات ترافیکی و تکیه بر روش‌های فنی و عدم توجه به محیط زیست و سایر موارد مرتبط با جامعه انسانی و اجتماعی، مسائل و مشکلات بسیاری در جوامع شهری به وجود آورده است. 

عدم توانایی متخصصان شهری شامل سازمان‌ها و مدیران شهری، برنامه‌ریزان، طراحان و معماران فضاها در شهرها، در ایجاد فضاهایی که مردم بتوانند در آن زندگی کنند، به فعالیت‌های اجتماعی خاص مشغول شوند و حیات اجتماعی به طور ارگانیک ادامه یابد در شهرهای معاصر قابل مشاهده و رویت است که لزوم برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای «قابل انعطاف»، «قابل انطباق» و «قابل احیاء» در شرایط اجتماعی هر دوره مکانی و زمانی باشد را می‌رساند.

تشریح مسائل و موارد مرتبط از فضاهای عمومی به صورت مستمر ضروری است، چرا که از آن‌ها به عنوان فضاهای زندگی روزانه جوامع شهری یاد می‌گردد و محل اجتماع روزانه افراد زیادی است. بر این اساس، کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر با در نظر گرفتن چالش‌های ایجاد، نگهداری و مدیریت فضاهای عمومی در شهرهای کشور که کمتر در برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری به آن توجه شده دیدگاه عمیقی از جایگاه، نقش، اهیمت و ابعاد طراحی (کمیت و کیفیت) و روند توسعه و مدیریت این فضاهای ارائه می‌کند. 

خواندن کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان و دانشجویان شهرسازی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اصول و مبانی برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی شهر

فضاهای عمومی یک نقش محوری و ضرورت اساسی در روند برنامه‌ریزی‌ها و توسعه شهرها در برابر فضاهای خصوصی حکایت از باز تولید و نقش آن‌ها در توسعه پایدار اجتماعی، زیست محیطی، تقویت وجهه فرهنگی و آسایش، رفاه، امنیت و مشارکت شهروندان در شهرها دارند. به دلایلی همچون گرایش به زندگی خصوصی، توسعه زندگی الکترونیکی و اطلاعاتی، مهاجرت و ناهماهنگی در شکل‌گیری فضاهای عمومی شهرها ارزیابی فضاهای عمومی ضروری به نظر می‌رسد. دسترسی به فضاهای عمومی نشان دهنده کیفیت زندگی بوده و اثرات قابل توجهی در جنبه‌های گوناگون اجتماع و شهروندان (زنده نگهداشتن زندگی شهری، مشارکت، تعامل اجتماعی، رفاه شهروندان) و فضاهای شهری (زیبایی بصری، نشاط و شادابی) دارند.

فضای عمومی شهری از دیرباز تاکنون بستر تعاملات انسانی بوده است و به نوعی پاسخگویی نیاز اجتماعی ساکنین و شهروندان می‌باشد. این فضاها زمینه‌ی تأثیر گذاری و تأثیر پذیری اجتماعی و فرهنگی کلیه مردم یک جامعه بر یکدیگر می‌باشند. در شهرها، فضاهای عمومی با توجه به عملکرد و تأثیری که بر کالبد و سیمای شهر می‌گذارند، ارزشمندترین اجزاء بافت شهری به شمار می‌آیند. این فضاها به عنوان عرصه تجمع انسان‌ها، فعالیت‌ها و رویدادهای مختلف عمل می‌نمایند و در یک کلام قلب تپنده‌ی کالبد شهر می‌باشند.

بسیاری از فعالیت‌های انسانی در فضاهای عمومی صورت می‌پذیرد که طیف متنوعی از فعالیت-ها در خود جای داده است. فضای شهری (قلمرو و فضای عمومی) به مثابه ساختاری کالبدی برای تعاملات اجتماعی است که دسترسی به آن برای اعضای جامعه شهری امکان‌پذیر است.

امروزه با رشد روز افزون ارزش زمین و تمایل به درآمدزایی، اهمیت توجه به «فضاهای عمومی» در شهرها کاهش یافته است. هر چند با افزایش جمعیت شهرها (تراکم جمعیتی اقشار مختلف مردم) و افزایش زمان حضور مردم در فضاهای عمومی شهری و به کارگیری الگوی مسکن حداقل نیاز به فضاهای عمومی شهری برای فعالیت‌های گوناگون شهری (اجباری، انتخابی و اجتماعی) بیشتر شده است.

در حال حاضر، یکی از دغدغه‌های نظریه‌پردازان شهری مرگ رسمی فضاهای شهری به دلیل خصوصی شدن روز افزون فضاهای شهری است. قرار گرفتن مجتمع‌های تجاری به جای خیابان به عنوان محل خرید، سوق پیدا کردن سکونتگاه‌ها به سوی مجتمع‌های دربسته و تشدید نظارت بر فضاهای عمومی، مؤید این نگرانی‌هاست.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۵٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۵۴,۰۰۰
تومان