دانلود و خرید کتاب گفتن یا نگفتن صادق زیباکلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گفتن یا نگفتن اثر صادق زیباکلام

کتاب گفتن یا نگفتن

معرفی کتاب گفتن یا نگفتن

کتاب گفتن یا نگفتن نوشتۀ صادق زیباکلام است. این کاب را انتشارات روزنه منتشر کرده است. این کتاب مجموعه گفتگوهای سیاسی از دکتر صادق زیباکلام است.

درباره کتاب گفتن یا نگفتن

موضوع این کتاب تعدادی از مصاحبه‌هایی می‌باشد که اینجانب با برخی از روزنامه‌های دوم خردادی در طی سال‌های ۷۸ - ۱۳۷۷ داشته‌ام. موضوعات این مصاحبه‌ها متفاوت است. دو فقره از طولانی‌ترین آنها در خصوص مسئله غرب و نگرش مرحوم دکتر علی شریعتی به آن است.

مصاحبه مفصل دیگری در خصوص دو کتاب «ما چگونه، ما شدیم؟» و «سنت و مدرنیته» آمده که بیشتر پیرامون نسبت یا رابطه میان ما و غرب و شیوه نگرش متفاوتی که در این دو اثر نسبت به غرب صورت‌گرفته می‌باشد. فقره بعدی مصاحبه نسبتاً طولانی است پیرامون مقوله امنیت و امنیت ملی. اینکه امنیت ملی چیست، چگونه تعریف می‌شود و اینکه آیا اساساً یک روزنامه می‌تواند امنیت ملی جامعه یا کشوری را به خطر بیندازد؟ این مصاحبه به دنبال بسته‌شدن روزنامه طوس در شهریور ۱۳۷۷ و دستگیری هیئت تحریریه آن به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی» انجام شده است. مصاحبه بعدی پیرامون احزاب و مسئله تحزّب در ایران است. اینکه چرا در تاریخ معاصر ایران، تحزّب و فعالیت‌های سیاسی در قالب احزاب و تشکل‌های مشخص سیاسی نتوانسته نهادینه شود.

خواندن کتاب گفتن یا نگفتن را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به سیاست می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند.

درباره صادق زیباکلام

صادق زیباکلام در خرداد سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. او در خانواده‌ای تحصیل‌کرده و فرهنگی بزرگ شده. او بعد از پایان دورۀ دبیرستان سال ۱۳۴۵ برای ادامۀ تحصیل در دانشگاه تهران قبول شد. پدرش مخالف تحصیل او در ایران بود، برای همین او را به اتریش فرستاد. صادق زیباکلام تحصیلات خود را در اتریش رها کرد و به شهر هادرزفیلد در انگلستان رفت و برای تحصیل در رشتۀ مهندسی شیمی وارد دانشگاه پلی‌تکنیک انگلستان شد. او پس از اینکه وارد ایران شد، ساواک او را به جرم جاسوسی دستگیر کرد و دولت او را ممنوع‌الخروج کرده و او قادر به بازگشت به انگلستان نشد.

برای مدتی در دانشگاه تهران مشغول به کار شد و پس از انقلاب اسلامی دوباره به انگلستان بازگشته و در رشتۀ علوم‌انسانی به تحصیل پرداخت. او در زمان دانشجویی فعالیت‌های سیاسی انجام می‌داد و انتقادات خود را به تصمیمات سیاسی و اجتماعی بیان می‌کرد.

همچنین او کتاب‌های مختلفی دربارۀ سیاست و تاریخ نوشته است و عقاید خود را نیز در آنها بیان کرده است. کتاب‌های او شامل: ما چگونه ما شدیم، ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی ایران، وداع با دوم خرداد و می‌باشد. او برای ارائۀ تز دکترایش کتاب ما چگونه ما شدیم؟ را به چاپ رساند.

بخش‌هایی از کتاب گفتن یا نگفتن

ـ یکی از نکات بنیادی «ما چگونه ما شدیم؟» این مسئله است که مخالفت و ستیز با غرب را چپ در ایران مطرح کرد. خیلی از کسانی که چپ نمی‌اندیشند - به معنای تعلق خاطر به مارکسیسم داشتن - این را رد کرده‌اند و گفته‌اند که شما اشتباه می‌کنید. تسلیم غرب نشدن و با غرب از در مواجهه و چالش و مقابله درآمدن را چپ و حزب توده به ایران نیاورد و رد پای آن را اگر تعقیب بکنید می‌رسید به قبل از حزب توده، شما این انتقاد را چگونه پاسخ می‌دهید؟

+ درمجموع تا قبل از تولد مارکسیسم در ایران، یعنی تا قبل از شهریور ۱۳۲۰، اگر خیلی خوب تقسیم‌بندی کنیم، دو نوع واکنش و دو نوع عکس‌العمل نسبت به غرب در میان اندیشمندان ایرانی - شامل روشنفکران، تحصیل‌کردگان و آنهایی که به نحوی بافکر و اندیشه سروکار داشتند - می‌بینیم. در کسانی مثل ملکم‌خان، آخوندزاده، تقی‌زاده و دیگران، تفکری وجود دارد که خلاصه‌اش این است که ما چیز زیادی نداریم و غرب به لحاظ اقتصادی، سیاسی و روابط اجتماعی موفق شده و توانسته است چیزهایی به دست آورد، ما هنوز در جهان غریب هستیم، بنابراین چاره‌ای نداریم غیر از اینکه تغییروتحول داشته باشیم و اصلاحات بکنیم که مثل غرب بشویم. این یک نوع تفکر است که حاکم بر اندیشمندان و متفکران ما است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۳۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

حجم

۲۳۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

قیمت:
۶۷,۵۰۰
تومان