دانلود و خرید کتاب چین نو هلویگ شمیت گلینتسر ترجمه واهیک کشیش‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چین نو اثر هلویگ شمیت گلینتسر

کتاب چین نو

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چین نو

کتاب چین نو نوشتهٔ هلویگ شمیت گلینتسر و ترجمهٔ واهیک کشیش‌زاده و ویراستهٔ مهدی سجودی مقدم است و انتشارات مهراندیش آن را منتشر کرده است. این کتاب از جنگ‌های تریاک تا به امروز را شامل می‌‌شود.

درباره کتاب چین نو

 چین از چند نظر خود را به کشورهای پیشرفتهٔ صنعتی نزدیک می‌کند، اما در آنجا با تفاهم کمتری روبه‌رو می‌شود، حال‌آنکه با خودآگاهی فزاینده‌تری به راه نوآوری ویژهٔ خود ادامه می‌دهد. با وجود تمام مخاطرات ناشی از نوآوری‌های شتاب‌زده و هم‌گرایی با اقتصاد جهانی و نیز با وجود عقب‌گردهای فراوان، چین مصمم است که به یک قدرت جهانی تبدیل شود. چین در این کار به تاریخ طولانی خود اقتدا می‌کند. آنچه در مراسم گشایش بازی‌های المپیک در ۸ اوت ۲۰۰۸ به اجرا درآمد، نشان داد که این کشور به دستاوردهای فرهنگی و مدنی خود بهای لازم را می‌دهد: کاغذ، قلم، حروف و چاپ کتاب را در استادیوم المپیک به صحنه آوردند و علاوه‌برآن، دوندگان مشعل‌به‌دست در افق، یادآور پیروزی‌های نوین چین در گسترهٔ فضانوردی، یادآور سفرهای آسمانی هزارسالهٔ حاکمان و همچنین یادآور جاودانگانی بود که ادبیات این کشور مالامال از آن‌هاست.

اما دست‌یازی به شالوده‌ریزی‌های پیشین فرهنگی، نباید ما را از دیدن تجربه‌های ۲۰۰ سالِ واپسین بازدارد؛ تجربه‌هایی که این کشور، همواره نه از روی انگیزه‌های درونی، شروع به وارد شدن به جامعه جهانی کرده است. تجربه‌هایی که چین با قدرت‌های اروپایی، آمریکا، ژاپن و روسیه از سر گذرانده است، هنوز برای آن‌ها زنده است و به میزان چشمگیر و تعیین‌کننده‌ای بر سیاست‌های کنونی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اما منازعات درونی، زوال امپراتوری و نهادهای آن، دوران جنگ داخلی، قدرت‌گیری حزب کمونیست و درنتیجهٔ آن کشمکش‌های درون‌حزبی پس از بنیان‌گزاری جمهوری خلق چین، نقش هویت‌سازی در جامعهٔ کنونی چین دارد. امروز در کنار آن، در کلان‌شهرهای چین زندگیِ مدرن در جریان است و چنان است که در ظاهرِ امر کمتر پدیده‌ای نشان از فرهنگ سنتی این کشور دارد. بااین‌وجود سنت، همچنان حضور پررنگی دارد و در حال بازسازی خود است. در چنین شرایطی مرور تاریخ چین، از دوران جنگ‌های تریاک به این‌سو، آن‌هم در برگ‌هایی اندک‌شمار، به نخستین گام‌های کسی می‌ماند که می‌خواهد به چین و تاریخ و فرهنگ آن کشور بپردازد تا پویایی کنونی آن را بهتر درک کند و بتواند روندهای بحرانی را تحلیل نماید.

رشد انفجاری تولید کالا و پیدایش بازارهای گوناگون، در رابطه با مناسبات و همکاری‌های اقتصادی، سیاست و نهادهای سیاسی را با چالش‌های همواره تازه‌تری روبه‌رو می‌سازد. فقط با جاری‌سازی وردگونهٔ «جامعهٔ متعادل» بر زبان، نمی‌توان بر این چالش‌ها فائق آمد. برای تضمین دوام آنچه دوران مدرن نام گرفته، به نهادهای تضمین‌کنندهٔ روال بازار، به ضمانت‌های قانونی و نیز به دیگر ابزارهای مدیریتی نیاز هست. اما بخش‌های آموزشی، جایگاه بنیادی خود را حفظ می‌کند؛ در کار آموزش، تداوم آن سیاستِ اصلاح‌گرانه که از سال ۱۹۰۵ با لغو ضوابط امتحانیِ دوران قیصر در پیش گرفته شد، قابل پیش‌بینی است. ارتقای سطح کاردانیِ نسل‌های نو و مشارکت آن‌ها در فرهنگ جهانیِ اطلاعاتی و مصرفی به پیدایش چین نوینی می‌انجامد که هم سنت‌های فرهنگی و مدنی کهن و هم سنت‌های مذهبی و ادبی را، توأمان، ازنو به کار می‌گیرد. ازاین‌رو، در کنار رویکردی فردی، در اروپا به دامن زدن گفتمانی عمومی دربارهٔ نقش آتی امپراتوری میانه نیاز است.

این کتاب به صورت مفصل هم نگاهی به تاریخ چین دارد و هم چین امروز را در بوتهٔ نقد می‌‌گذارد و شما می‌توانید روند تغییرات این کشور عظیم را بررسی کنید و چشم‌انداز آن را متصور شوید.

خواندن کتاب چین نو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ تاریخ جهان، به‌ویژه تاریخ کشور چین پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب چین نو

زمانی که آدمی در نخستین سال‌های سدهٔ بیست‌ویکم دست به نگارش تاریخ صدوپنجاه سالِ واپسین می‌برد، آنچه توجه بسیاری را در سده‌های متمادی به خود جلب کرده است، در پرتو روشنای نوینی خودنمایی می‌کند. چنین به نظر می‌رسد که مرحلهٔ گذارِ دشواری پشت سر گذاشته شده است، دورانی که برای چین' گذاری دوگانه بوده است: از بین بردن قانون اساسی امپراتوری گذشته و پایداری در برابر نیروهای استعماری و ادعاهای ارضی ژاپن و روسیه.

چینِ امروز از دیدگاه اقتصادی، بسان طولانی‌ترین دوران امپراتوری چین، کانون جاذبهٔ شرق آسیا است. بازارهای مالی بین‌المللی با توجه به مازاد عظیم صادراتی به‌گونهٔ فزاینده‌ای به این منطقه انتقال می‌یابد. هم‌زمان با آن' چین از دوران در پیش گرفتن سیاست درهای باز' پیوندهای بین‌المللی خود را چنان گسترش داده است که ازنظر نیاز به مواد خام و تأمین مواد انرژی‌زا و نیز از دیدگاه وابستگی به فن‌آوری و تجارت خارجی به موتور رونق اقتصاد جهانی تبدیل شده است، این امر زمینه‌ساز وابستگی عظیمی شده است. سیاست کنونی چین هنوز متأثر از اجبارِ برآمده از دوران جنگ تریاک برای یافتن جایگاهی در جهان است. هرچند دیگر خاطرات فروپاشی سلسلهٔ منچو در سال ۱۹۱۲ و خفت و خواری ناشی از اشغال بخش‌هایی از این کشور توسط ژاپنی‌ها و جنگ داخلی کم‌کم از اذهان مردم پاک می‌شود، بااین‌وجود در پرتو روشنای نوینی به تجربه‌های دردناک دوران «انقلاب فرهنگی» نگریسته می‌شود.

چین در چارچوب تکامل و پیشرفت اقتصادی در شرق و جنوبِ شرقی آسیا ـ که چینی‌های مقیم خارج سهم عمده‌ای در آن دارند ـ عهده‌دار نقش مهمی می‌شود. اجرای این نقش از دیدگاه سیاسی و نظامی از هم‌اکنون آغاز شده است. چین، همانند گذشته، ولی به شکلی دیگر، نه‌تنها به بخشی از جامعه' جهانی تبدیل شده، بلکه تاریخ چین، اکنون در زمانهٔ پس از پایان دوران استعمار، باید بازنویسی شود، همچنان‌که به تاریخ اروپا همانند تاریخ هر دو آمریکا (شمالی و جنوبی) از زاویه‌ای نوین و تاکنون نامأنوس بر پایهٔ روندهای تکاملی جهان باید نگریسته شود.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

حجم

۱۲۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان