دانلود و خرید کتاب خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم امیرهوشنگ انوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم اثر امیرهوشنگ انوری

کتاب خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم

معرفی کتاب خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم

کتاب خلیج فارس در نیمهٔ نخست قرن بیستم براساس اسناد وزارت امور خارجه ایران، اسناد محرمانهٔ وزارت امور خارجه انگلیس، اسناد ملی ایران و مطبوعات عصری به دست امیرهوشنگ انوری تألیف شده است. این کتاب را انتشارات خانه تاریخ و تصویر ابریشمی به چاپ رسانده است.

درباره کتاب خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم

در بحث مربوط به اهمیت خلیج فارس، بررسی شده است که خلیج‌ فارس نزد بریتانیا چنان اهمیت داشت که نفوذ هر دولت خارجی به این آبراهه را به معنای اعلان جنگ به لندن برآورد میکند. بنابر این شایسته است، محققان ایرانی در بررسی سیاستها و برنامه‌های انگلستان در ایران، منافع و علائق آن دولت در خلیجفارس داشته را در کانون بررسیهای خود قرار دهند، چرا که بهتر میتوان پرده از اهداف آنان در سیاستورزیهایشان برافکند. و در آغاز راه معتقدیم، مطالعات خلیجفارس، متکی بر اسناد و مدارک و منابع معتبر و موثق تاریخنگاری، باید توسط محققان ایرانی انجام گیرد تا با به وجود آمدن هرچه بیشتر پژوهشهای بومی، شناخت و آگاهی صحیح‌‌تری نسبت به این آبراهة پر اهمیت در اختیار قرار گیرد و با اتکا و اعتنا برآن و نه فقط برنوشته‌ها و تحقیقات غیرایرانی، از تدابیرمناسبی برای تهدیدهای روز افزون که منافع ملی‌‌مان را در این سامان نشانه رفته‌ است، برخوردار باشیم. توجه به اهمیتهای پیش گفته در نیمة نخست قرن بیستم بود که بررسی زوایای مختلف مسائل خلیجفارس در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این برهه، مفاد و مطالب کتاب پیشرو را تشکیل داد. کتاب حاضر، تلاشی است از سوی نگارنده تا با استفاده از اسناد و مدارک، همچنین مطالعة تحقیقات و یافته‌های دیگران به بررسی مسائل خلیج فارس در نیمة نخست قرن بیستم پرداخته و در آن به واقعیتهای تاریخی که نشان دهندة حقانیت ایران بر منافع خود در خلیج‌ فارس است دست یابد.

کتاب خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی که مایل هستند درباره تاریخ خلیج فارس بیشتر بدانند مناسب است

بخشی از کتاب خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم

شارجه: پیروز مجتهدزاده درکتاب خلیج فارس کشورها و مرزها مینویسد:

ازهم گسیخته ترین سرزمین امارات متحده عربی، سرزمین شارجه است. چرا که از پنج بخش جدا از هم تشکیل میشود که عبارت اند از: سرزمین اصلی شارجه در کنار خلیج فارس، دیبه، کلبه و خور مکان در کنار دریای عمان و یک سرزمین کوچک در کوههای الحجر نزدیک وادی خم و منطقه کلبه. بخش اصلی شارجه میان دوبی در جنوب غربی عمان، رأس الخیمه در شرق و امالقوین در شمال واقع شده است. بیشترمردم شارجه به قبیلة قیطاب و برخی نیزبه تیره هایی از قبیلة عبادله، آل علی، حوله، آل بوماهر، مرار،‌ متاریش، نعیم، نقبیین، شرقیین، شواهیین، طناییج، سودان و زغاب تعلق دارند. بخش هایی نیزازهمان قواسم مشهورهستند که خانوادة حکومتی القاسمی شارجه نیزاز آن است. چیرگی مقطعی تیره‌ای از طایفة قاسمی بر بندرهای ایرانی لنگه، الفت، کنگ و جزیرههای ایرانی قشم، تنب و ابوموسی دست مایه‌ای برای ادعای ایشان بر مالکیت جزیره‌های تنب و ابوموسی شد. در سال 1720م، نیروهای قواسم در حملة امام مسقط به بندرعباس در کنار نیروهای عمانی باعث شد تا یکی از رؤسای طایفة قاسمی به نام شیخ راشد در بندر باسعیدو و سواحل مجاور آن استقرار یابد. از این دوره به بعد حضور گستردة قواسم در بندر لنگه، جزیرة قشم و بندر کنگ به چشم یابد میخورد. برای روشن شدن ادعای کنونی شیخ شارجه و رأس الخیمه نسبت به جزایر ایرانی تنب ابوموسی و سیری توضیح بیشتری لازم به نظر میرسد

نظرات کاربران

کاربر 2136415
۱۴۰۳/۰۱/۲۸

من نظرم رادادم فقط قدر دمکراسی را بدانید چراکه آزادی رامجانی به ملتی هدیه نمی کنند؟!!!؟

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۵۶۰ صفحه

حجم

۱۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۵۶۰ صفحه

قیمت:
۵۱,۰۰۰
تومان