دانلود و خرید کتاب شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای اثر احمد علامه فلسفی

کتاب شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۴از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای

کتاب شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای نوشته احمد علامه فلسفی است که به زندگی این شهید بزرگوار و نحوه شهادتش می‌پردازد.

 درباره شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای

شهیدآیت الله سیّد محمّد باقر دُرچه‌ای (ره) در سال ۱۲۶۴ هـ . ق، مطابق با سال ۱۲۲۷ هـ. ش در یکی از شهرهای نزدیک اصفهان که از توابع لِنْجان اصفهان محسوب می‌شود و به دُرچه معروف است، ‌دیده به جهان گشود.

پدر وی سید مرتضی نام داشت و از نوادگان میر لوحی سبزواری عصر صفوی اصفهانی بود که دارای ۹ فرزند پسر و یک دختر بود و همه ‌آنها در رشته علوم دینی تحصیل کرده‌اند و شاخص‌ترین آنها مرجع جهان تشیع علّامه فقیه سید محمّد باقر درچه‌ای است که چهره مشهوری در حوزه‌های علمیه کشورهای اسلامی مخصوصاً حوزه‌های علمیه ایران و عراق بود.

شهیدآیت الله سیّد محمّد باقر دُرچه‌ای (ره) در طول ۴۰ سال تدریس، فقیهان و عالمان وارسته‌ای را تحویل جامعه داد، که از آن جمله‌اند:

* آیة الله شهید سید حسن مدرس (۱۲۸۷ ـ ۱۳۵۶ هـ . ق)

* آیة الله حاج سید حسین بروجردی(۱۲۹۲ـ ۱۳۸۱ هـ . ق)

* آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی (۱۲۸۴ ـ ۱۳۶۵ هـ . ق).

* آیة الله حاج میرزا علی آقا شیرازی (متوفا: ۱۳۷۵ هـ . ق)

* آیت الله نائینی ،آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی، آیت الله قوچانی.

برخی از آثار شهیدآیت الله سیّد محمّد باقر دُرچه‌ای (ره) بدین شرح است : یک دوره فقه و اصول در ۱۶ مجلد موجود و ۲ جلد مفقود شده است. حاشیه بر متاجر شیخ انصاری (چاپ شده است). حاشیه بر مناسک. رساله‌ای در جبر و تفویض. حواشی بر رساله عملیه. حاشیه‌ای بر مکاسب شیخ انصاری. رساله عملیه.  حاشیه بر اصول دین، تألیف شیخ جعفر شوشتری.  تقریرات اصولیه .

 خواندن کتاب شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

 علاقه‌مندان به زندگی شهدا مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب شهید سیدمحمد باقر درچه‌ای

نوه شهید آیت الله سیّد محمّد باقر دُرچه‌ای در مخالفت این سید مجاهد با رژیم منحوس پهلوی بیان کرد: روزی رضاشاه به اصفهان می‌رود و برخی علمای شهر به دیدار او می‌روند، اما آقاسید امتناع می‌کند. شاه گروهی را به دیدار ایشان می‌فرستد تا وقت ملاقات بگیرند و هدایایی نیز با خود می‌برند. آقا سید محمد باقر صحبت آنها را که می‌شنود می‌گوید من وقت برای ملاقات ندارم و همه برنامه‌های من از قبل تنظیم شده و منظم است. آنها اصرار می‌کنند که هدایا را بپذیرند که ایشان آنها را هم قبول نمی‌کند و آنها رفتار سرد ایشان را که می‌بینند، مجبور به ترک مجلس می‌شوند اما ظاهرا شاه با شنیدن موضوع خیلی آشفته می‌شود و چند ماه بعد سیدمحمدباقر رحلت می‌کند. این از جمله مسائلی است که مسأله شهادت آیت‌الله درچه‌ای را تقویت می‌کند. به ادعا و اذعان بسیاری، این برخورد با عمال رضاشاه در نحوه رحلت ایشان بی‌تأثیر نبوده است. حجت الاسلام سیدحسین بهشتی اصفهانی می‌گوید شخصا از آیت‌الله جمال سحری شنیدم که به روی منبر قسم می‌خورد که آیت‌الله درچه‌ای را شهید کردند. نوه دختری آیت الله درچه ای، با بیان اینکه این شخصیت بزرگ ملاقات، هدیه و کتاب شاه را نپذیرفته بود، خاطرنشان کرد: این مسائل زمینه ساز شهادتش شده و دستگاه پهلوی از گذشته برای این اقدام خود برنامه ریزی کرده بود. سرانجام، علامه سید محمد باقر درچه‌ای در شب ۲۸ ربیع الثانی سال ۱۳۴۲ قمری، در حمام درچه توسط عوامل رژیم رضا خان میر پنج دیکتاتور به شهادت رسید و پس از تشییع و عزاداری باشکوه و کم نظیر مردم اصفهان و قصبات اطراف، به تخت فولاد برده شد و در تکیه کازرونی در جوار مزار آخوند گزی آرمید.

بنا بر شواهدی قوی شهادت ایشان، سراسر اصفهان و دیگر شهرهای ایران در سوگ آن مرحوم تعطیل گشت و پیکر مطهر ایشان با جمعیتی بی‌سابقه بیش از ۲۰ کیلومتر بر سر دست، تشییع گردید. بنا بر نقل معتبر برخی از حاضران، کفن ایشان در طول این مسیر در میان انبوه مشتاقان و تبرک جویان چند بار نیازمند تعویض گردید.

نویسنده کتاب زندگانی آیت‌الله چهارسوقی (ره) در این باره چنین می‌نگارد: ازدحام جمعیت تشییع‌کنندگان چنان انبوه شد که برای عبور جمعیت عزادار از ابتدا تا انتها، دو ساعت زمان لازم بود و چون به میدان شاه اصفهان وارد شدند، میدان از کثرت جمعیت دیگر جا نداشت و از وفور ازدحام در حدود غروب آفتاب به تخت فولاد وارد شدند و او را در تکیه کازرونی دفن کردند. تا چندین روز بازارها و دکان‌ها بسته و شوارع و طرق عمومی سیاه‌پوش بود و مردم مشغول عزاداری بودند. بعد از دفن پیکر ایشان اولین مجلس ختم در روز آخر ربیع‌الثانی از طرف آیت‌الله حاج‌آقا نورالله نجفی مسجدشاهی، در مسجد شاه برپا شد و در آن مجلس آن‌چنان انبوهی از مردم شرکت کردند که هیچ‌وقت میدان شاه و مسجد شاه (امام خمینی کنونی) در هیچ واقعه‌ای چنان جمعیتی تا آن روز به خود ندیده بود.


نظرات کاربران

اَلّلهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِکَ الفَرَج
۱۴۰۱/۰۳/۲۵

این کتاب زندگی یکی از بزرگترین علمای تاریخ شیعه رو به تصویر می‌کشه و اطلاعات خیلی خوبی میده پیشنهاد میکنم بخونید و با زندگی این بزرگ مرد تاریخ حضرت علامه آیت الله سید محمدباقر درچه‌ ای آشنا بشید...

کتاب، یار مهربان
۱۴۰۱/۰۴/۲۰

مرحبا

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۱۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان