دانلود و خرید کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی محمدامیر قدوسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی اثر محمدامیر قدوسی

کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی

معرفی کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی

کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی اثر محمدامیر قدوسی پژوهشی درباره نسبت مشروطیت و مشروعیت است.

درباره کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی

نظریه پردازی در باب حکمرانی خوب، تاریخ بلندی دارد و نقاط عطف مهمی را از سر گذرانده است. یکی از نقاط عطف در این باب در تاریخ اندیشۀ سیاسی در ایران ـ که چه بسا با مقداری تقدیم و تأخیر زمانی بتوان مشابهی برای آن در سایر کشورهای با پیشینۀ دینی نیز یافت ـ نهضت مشروطیت و دیگری انقلاب اسلامی است. البته اینگونه نیست که متفکران و کنشگران سیاسی در این دو دوران مستقیماً به این پرسش پرداخته و برای یافتن پاسخی برای آن کوشیده باشند. با این همه، از اظهارنظرها و کنشها و واکنش‌ها و موضعگیری‌های آنان در این دو دوران پر فراز و نشیب و پر حادثه می‌توان به پیش‌فرض‌های نهفته در پس ذهن آنان در باب حکمرانی خوب نقب زد و این کاری است که محمد امیر قدوسی، نویسندۀ فاضل، فرهیخته و سختکوش این کتاب، بدان پرداخته است.

قدوسی در این کتاب، چهار نظریۀ مطرح دربارۀ حکمرانی را صورتبندی، تحلیل، مقایسه و نقادی کرده است. اگر این نظریه‌ها را روی یک طیف در نظر بگیریم، در دو سوی این طیف «مشروطیت محض» و «مشروعیت خالص» را خواهیم داشت و در میانۀ طیف دیدگاه‌هایی را که می‌کوشند به نحوی از انحاء این دو را در کنار یکدیگر بنشانند و ناسازگاری آنها را حل کنند. این ناسازگاری، اگر قابل حل باشد، از رهگذر تقدم یکی بر دیگری قابل حل است. بنابراین، نظریه‌هایی که در میانۀ این طیف قرار می‌گیرند، یا قائل به «مشروطیت در چارچوب مشروعیت» هستند یا قائل به «مشروعیت در چارچوب مشروطیت». اگر مشروطیت را حاصل تطبیق ملاحظات اخلاقی بر قلمرو سیاست و مشروعیت را حاصل تطبیق ملاحظات دینی بر این قلمرو بدانیم، آنگاه هم می‌توانیم ربط و نسبت این دو را موردی از «ربط و نسبت دین و اخلاق» و نیز «ربط و نسبت عقل و وحی» ببینیم و هم داوری روشنتری دربارۀ این ربط و نسبت داشته باشیم. 

مقصود از اخلاق در اینجا خصوص «اخلاقِ اجتماعی» است که مقوله‌ای «فرادینی» است. بر این اساس «مشروطیت در چارچوب مشروعیت» نام دیگری خواهد بود برای نظریۀ «حکومت فرادینی در چارچوب حکومت دینی»، یا «حکومت اخلاقی در چارچوب حکومت فقهی»، همانگونه که «مشروعیت در چارچوب مشروطیت» را می‌توان به عنوان تعبیری دیگر برای اشاره به نظریۀ «حکومت دینی در چارچوب حکومت فرادینی» یا «حکومت فقهی در چارچوب حکومت اخلاقی» در نظر گرفت.

 خواندن کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پزوهشگران جامعه‌شناسی و علوم سیاسی مخاطبان این کتاب‌اند.

قسمتی از دیباچه دکتر ابوالقاسم فنایی بر کتاب

مروری اجمالی بر محتویات کتاب نشان می‌دهد که قلمرو مطالعات نویسنده و احاطه و اشراف او به منابع و دیدگاه‌ها گسترده و در عین حال عمیق است. قلم روشن و روان و خالی از تکلّف و تصنع قدوسی، در کنار موشکافی‌های محققانه و نقادی‌های مستند به شواهد تاریخی از دیگر ویژگی‌هایی است که این کتاب را به کتابی خواندنی بدل کرده است. علاوه بر خوانندگانی که دستی در سیاست دارند و پرسش «حکمرانی خوب چیست و چگونه است؟»، دغدغه و مشغولیت ذهنی آنهاست یا باید باشد، آن دسته از طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی که دغدغه‌های پژوهشی جدی دارند نیز در این کتاب، الگویی از یک پژوهش درخشان، میان‌رشته‌ای و کاربردی را خواهند یافت که معطوف به حل مسئله‌ای عینی، عملی، بومی و در عین حال سرنوشت‌ساز است؛ مسئله‌ای که همگان در زندگی روزمره با آن دست به گریبان‌اند و حل شایستۀ آن، گام بلندی در راستای تأمین خوشبختی، بهروزی، رفاه و آسایش عمومی و پیشرفت و توسعه است.

بحران بی‌پایان: چگونه سرمایه‌ی مالی- انحصاری جهان را از آمریکا تا چین به رکود و آشوب می‌کشاند
جان بلامی‌فاستر
اشرافیت، سلطنت، دموکراسی: داستان حماقت و تباهیِ اخلاقی و اقتصادی
هانس هرمان هوپ
تورم و اخلاق
اندرودیکسون وایت
پاره های انسان شناسی آنارشیستی
دیوید گریبر
گورشاه (کتاب اول، دختران گمشده)
سیامک گلشیری
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان: شرح و ترجمه‌ی جزء هجدهم
فرزانه زنبقی
تاملی در مدرنیته ایرانی: بحثی در باره گفتمان‌های روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران
علی میرسپاسی
لویاتان در نظریه دولت تامس هابز
کارل اشمیت
درآمدی بر مناظره لیبرال ها و جماعت گرایان در فلسفه سیاسی معاصر
مجید توسلی رکن‌آبادی
جامعه بازار؛ تفاسیر رقیب
آلبرت هیرشمن
جنبش های فکری دوران جدید؛ هرمنوتیک
لارنس ک. اشمیت
سیاست و فرهنگ
رضا داوری اردکانی
فلسفه در سرزمین نبوت
سید حسین نصر
طراحی و برنامه ریزی معادن روباز (جلد اول؛ مبانی)
ویلیام هوسترولید
نظریه‌ی عمومی نفی دشواری در حقوق اسلامی
دکتر سید مصطفی محقق داماد
راهی به سوی زندگی
مریم صباحی

نظرات کاربران

کاربر ۳۵۰۵۷۷۹
۱۴۰۰/۰۶/۰۱

بریده کتاب: ۱ به باور من فنائی از کم شمار نواندیشان دینی است که «دقّت نظر» و «رعایت باریکه های علمی» در آثارش موج میزند. ۲ شوربختانه قرن بیستم نمایشگاه حکومت هایی بوده است که از رهگذر نهادها و در عین اتکا به قانون

- بیشتر
دانشجوی حقوق 1400
۱۴۰۰/۰۶/۰۳

خلاصه ای از کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی فرنوش فخار دانشجوی حقوق دانشگاه تهران اطلاعاتی درباره نویسنده ی اثر : محمدامیر قدوسی، پژوهشگر فلسفۀ حقوق عمومی و دانش‎‌آموختۀ دانشگاه مفید مقاطع تحصیلات تکمیلی خود را در رشتۀ حقوق عمومی در دانشگاه شهید بهشتی

- بیشتر
حسین
۱۴۰۰/۰۹/۲۸

سلام، موضوع کتاب محرک من برای خریدش بود. اما بسیار خواندنش سخت است و دارای کشش نیست. همانند کتاب های درسی آموزش و پرورش نوشته شده است. اصولاً علاقه ام به خواندن کتابهای تحلیلی هست و تا یک پنجم کتاب

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
مهم‌ترین عناصر مقوم حکومت مشروطه را در چهار مورد زیر خلاصه کرد: ۱ ـ ادارهٔ امور عمومی بر مبنای آراء عمومی (دموکراسی)؛ ۲ ـ پاس‌داشت حق؛ ۳ ـ حکومت قانون و ۴ ـ درنظرداشت سنت.
عباس
چهار نظریه درباره حکمرانی پژوهشی درباره نسبت مشروطیت و مشروعیت نویسنده: محمدامیر قدوسی انتشارات نگاه معاصر
Zeinab
حرکت پرشتاب، مستمر و برگشت‌ناپذیر به سوی عدالت اساسی، تضمین حق‌ها و آزادی‌ها، تحدید قدرت، حکمرانی مطلوب و پیشرفت و توسعه برنامه‌ریزی کرد. دل داشتن در گرو ارزش‌های جهان‌شمول بشری نباید مانع آن شود که حرکت به سوی پیشرفت و توسعه در هر زیست‌بوم با توجه به مقتضیات آن زیست‌بوم طراحی و عملیاتی شود. بلکه برعکس بی‌توجهی به این ویژگی‌ها، دست‌یازی به آرمان‌های بلند هر ملت را با دشواری و بلکه امتناع روبرو می‌سازد. بنابراین، از آنجا که حکومتی که به سنت‌های گوناگون جامعهٔ سیاسی بی‌توجه است، اساساً دچار چالش برای بقا و استمرار می‌شود، چنین حکومتی هرگز به کارآیی که از بدیهی‌ترین خصایص دولت مشروطه است، دست نخواهد یافت. ازاین‌رو، بی‌هیچ تردیدی بی‌توجهی به سنت، به معنای نفی ماهیت و مقوم ذات دولت مشروطه است؛ دولتی که می‌کوشد هم مانا باشد و هم کارآ. در ادامه به بسط و توضیح هر یک از این چهار عنصر کلیدی در حکومت مشروطه خواهیم پرداخت.
Zeinab

حجم

۴۷۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۴۷۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
تومان