دانلود و خرید کتاب مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره) احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره) اثر احمد علامه فلسفی

کتاب مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره)

معرفی کتاب مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره)

کتاب مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره) نوشته احمد علامه فلسفی است که به زندگی، آرا و آثار حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره) می پدرازد.

 درباره حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره)

حضرت آیت الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی (ره) از مراجع تقلید شیعه پس از آیت‌الله العظمی بروجردی بود. او در ۲۷ سالگی به درجهٔ رفیعهٔ اجتهاد نایل گشت. ایشان، از شاگردان آقا ضیاء الدّین عراقی و دهها استاد دیگر در نجف کسب فیض نمود. در همان سالها از جلسات دروس خصوصی اخلاقی حضرات آیات مرحوم آقا سید علی قاضی طباطبایی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و سید احمد کربلائی سود برد و به مقامات بلند معنوی ارتقاء یافت. و در قم نیز از جلسه درس های موُسس حوزه علمیه قم حضرات آیات عظام مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مرحوم میر سید علی یثربی کاشانی در تهران نیز هنگام اقامت چند ماهه خود از استادان بزرگی چون شیخ عبدالنبی نوری، آقا حسین نجم آبادی، میرزا طاهر تنکابنی و میرزا مهدی آشتیانی بهره مند گردید.

گرایش سیاسی ایشان تا حدودی موافق با مواضع امام خمینی (قدس سرّه) بود. و این روحیه در بارزترین شاگردانش نیز دیده می‌شود.

آیت الله مرعشی نجفی، کتابخانه‌ای را تأسیس کرد که امروزه از لحاظ تعداد و کیفیت نسخه‌های خطی کهن اسلامی شیعی، نخستین کتابخانه کشور و سومین کتابخانه جهان اسلام به شمار می‌رود. او هیچ‌گاه برای سفر حج، مستطیع نشد. مدرسه‌های مرعشیه، شهابیه، مهدیه و مؤمنیه را او برای طلاب حوزه علمیه قم تأسیس کرد.

مهم‌ترین تألیفاتش، تعلیقات بر کتاب «احقاق الحق» قاضی نورالله مرعشی شوشتری، شهادت به سال ۱۰۹۰ ه در هند به عنوان ملحقات الاحقاق که تا کنون ۳۶ جلد آن منتشر شده و نیز دانشنامه «موسوعه الامامه فی نصوص اهل السّنه» مشتمل بر فضائل و مناقب اُئمه اطهار علیهم السلام از آثار و تألیفات علمای اهل سنّت که تا کنون سی جلد آن به کوشش فرزند ارشدشان آیت الله دکتر سید محمود مرعشی نجفی و تعدادی از پژوهشگران منتشر شده، و بقیه مجلدات آن که پنجاه جلد بالغ می گردد به تدریج چاپ و منتشر خواهد شد. «مشجرات آل رسول الله الاکرم (ص)»، «طبقات النسابین» و «حاشیه بر عمده الطالب» هستند. او برای نوشتن برخی کتاب‌های خود به کشورهای مختلفی سفر کرد و با دانشمندان ادیان مختلف به گفتگو نشست.

حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی از سادات مرعشی است که نسل ایشان پس از سی و سه واسطه به حضرت امام سجاد (ع) می‌رسد. پدر وی، آیت الله سید شمس الدین محمود حسینی مرعشی (متولد ۱۲۷۰ ق- متوفی ۱۳۳۸ ق)، و مادرش، از نوادگان علامّه حاج سید یوسف طباطبائی بود که از اجداد علامّه طباطبائی فیلسوف و مدرس عالی مقام حوزه های علمیه که آثار این فیلسوف و فقیه بزرگ به دهها زبان ترجمه و در دانشگاههای بزرگ جهان تدریس می شود، به شمار می رفت.

حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، سرانجام در شامگاه چهارشنبه، هفتم صفر سال ۱۴۱۱/ هفتم شهریور ۱۳۶۹ / ۲۹ اوت ۱۹۹۰، در ۹۶ سالگی رحلت کرد. او را بنا بر وصیت خودش در راهروی ورودی کتابخانه‌اش دفن کردند.

خواندن کتاب مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 دانشجویان و پزوهشگران و علاقه‌مندان به شناخت شخصیت های تاثیرگذار دینی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (ره)

جلسه درس آیت الله مرعشی نجفی (ره)

آیت‌الله مرعشی نجفی از نخستین روزهای اقامت در قم در سال ۱۳۴۳ ه تأمل را جایز ندانست و نخست به تدریس سطح پرداخت و کتاب‌های معالم الاصول، شرح لمعه، قوانین الاصول، فرائد الاصول، متاجر و کفایه الاصول را تدریس کرد. همچنین علاوه بر فقه و اصول در دانش‌هایی چون منطق، کلام، تفسیر، فلسفه، رجال، درایه و علم انساب حوزه درسی داشت.

مجلس درس آن بزرگوار در مدرسه فیضیه، ونیز بزرگ بقعه روی آب‌انبار صحن کوچک حضرت معصومه (س) که اکنون راهرو آن صحن به مسجد اعظم قرار دارد، شبستان روبروی ایوان آیینه صحن بزرگ، و در اواخر عمرش در مسجد بالاسر حرم، و در منزل و حسینیه‌ای که در کنار منزل‌اش بود تشکیل می‌گردید. این تدریس از سال ۱۳۴۳ تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت. 

درس فقه آیت‌الله مرعشی بر اساس کتاب «شرائع الاسلام» محقق حلی بود. در اواخر دوره تدریس، شاگردانش به هزار نفر می‌رسیدند و به همین جهت از بلندگو در درس استفاده می‌شد.

سبک درس این‌گونه بود که در مقام بیان هر مسئله، ابتدا به بیان عنوان آن می‌پرداخت، و سپس مدارک آن را برمی‌شمرد، پس از آن اقوال فقها و اصولی‌ها را بیان می‌کرد، و به نقد و بررسی آن‌ها همت می‌گماشت. او فروعات بحث را هم مطرح می‌کرد، و در پایان به ذکر تنبیهات مناسب با مسئله می‌پرداخت. 

نظرات کاربران

کاربر 6820922
۱۴۰۲/۱۲/۲۹

عالی

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۸۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۵ صفحه

حجم

۶۸۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۵ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان