دانلود و خرید کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران ایران فاطمه عبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران ایران اثر فاطمه عبادی

کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران ایران

معرفی کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران ایران

کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران اثری نوشته فاطمه عبادی است که به جهت شناخت و بررسی نقوش هندسی دست بافته‌ها تالیف شده است. 

درباره کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران

ارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی است که در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این ناحیه بخشی از شهرستان‌های اهر، کلیبر و ورزقان را دربر می‌گیرد و از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌ است. همسایه‌های ارسباران در شرق، شهرستان مشگین‌شهر و پارس‌آباد، در جنوب، شهرستان سراب، و در غرب با شهرستان تبریز و شهرستان مرند هستند. 

ورنی بافی یا هنر گلیم بافی که با نام گلیم سوزنی نیز شناخته می‌شود در منطقه ارسباران، قدمت و پیشینه تاریخی دارد. خاستگاه تولید ورنی، منطقه قره باغ در کشور آذربایجان است. ورنی یک اثر هنری کاربردی است که ترکیبی از فرهنگ، آداب و سنن و نقوش هنری زنده در جای جای منطقه ارسباران را نمایش می‌دهد. در پس هر نقشی از ورنی که موتیف‌های انتزاعی آن ارتباط نزدیکی با شاخصه‌های گرافیکی ایجاد کرده، داستانی برآمده از دلمشغولی‌های مردمان این خطه است. 

فاطمه عبادی در کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران به بررسی سرچشمه نقوش، روند شکل گیری، سیر تکامل و نحوه ترسیم نقوش و ویژگی‌های نمادها و نگاره‌های ورنی پرداخته است و با تکیه بر عناصر هندسی، انتزاعی و بصری آن به شاخصه های گرافیکی پرداخته است.

کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

هنرجویان رشته قالیبافی، صنایع دستی، گرافیک و همه علاقه مندان به هنر می‌توانند کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران را مطالعه کنند.

بخشی از کتاب نمادها و نگاره ها در نقوش ورنی های منطقه ارسباران

جامعه عشایر به عنوان جامعه‌ای با ویژگی‌های متمایز از جوامع شهری و روستایی از دیرباز در کشور حائز اهمیت بوده و همواره در زمینه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و سیاسی ایفاد نقش نموده‌اند. از گذشته‌های دور تاکنون اجتماعات عشایری جزو پدیدآورندگان، حاملان و حافظان اصلی میراث فرهنگی هنری اصیل این مرز و بوم بوده‌اند و هنوز هم عده کثیری از بقایای عناصر و ترکیبات فرهنگی اصیل ایرانی را میتوان در جنبه‌های مختلف رفتارها و زندگی اقوام و ایالت عشایر ایرانی مشاهده کرد.

استان آذربایجان شرقی با دارا بودن اقلیم متنوع مراتع و جنگل‌های سرسبز و نیز کوه های مرتفع یکی از استانهای عشایر نشین کشور محسوب گشته و براساس نتایج سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۷۷، ۸۶۳۳ خانوار با ۵۲۰۰۱ نفر جمعیت میباشد. طبق نتایج سرشماری مذکور این استان در فصل ییلاق ۶/۴۶٪ و در فصل قشلاق ۳/۱۹٪ از کل جمعیت عشایر کشور را در خود جای میدهد.

گفته میشود عشایر استان آذربایجان شرقی بیش از یک میلیون دام در اختیار دارند و جمعیت آنها را حدود صد هزار نفر برآورد می‌نمایند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان