دانلود و خرید کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس) سجاد نصیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس) اثر سجاد نصیری

کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس)

نویسنده:سجاد نصیری
امتیاز:
۴.۳از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس)

کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس) نوشته سجاد نصیری است که به موضوع مهم مبارزه با نفس می‌درذازذ.

 نویسنده در این کتاب به اهمیت مبارزه با نفس به ویژه برای طلاب علوم دینی و روحانیون تاکید کرده و تاثیر آن را در همه ابعاد زندگی برسی کرده است.

 خواندن کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به کتاب‌های اخلاق اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس)

برادران! من و شما داريم از آن ذخيره مى‏خوريم؛ فراموش نكنيد، آن را مردم ديدند. نمى‏شود ما در زندگى مادّى مثل حيوان بچريم و بغلتيم و بخواهيم مردم به ما به شكل يک اسوه نگاه كنند؛ مردمى كه خیلی‌شان از اوليّات زندگى محروم‌اند. در اين راه، از خيلى چيزها بايد گذشت. نه‌فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نيز بايد گذشت. نمى‏گويم مثل پيامبر باشيم، نمى‏گويم مثل امیرالمؤمنین كه شاگرد پيامبر بود باشيم؛ كه انسان آن مطالب را كه مى‏خواند، تنش مى‏لرزد. اميرالمؤمنينى كه زهدش در زندگى و دنيا مَثَل ساير است و مسلمان و غیرمسلمان آن را مى‏دانند، درباره‌ی پيامبر مى‏گويد: «قَدْ حَقَّرَ الدُّنْیَا وَ صَغَّرَهَا وَ أَهْوَنَ بِهَا وَ هَوَّنَهَا»؛ دنيا را تحقير كرد يعنى همين لذايذ و بهره‌مندی‌ها و برخوردارى‏هاى دنيا را كوچك كرد به آن‏ها توهين كرد و سبكشان نمود... در آن راه بايد قدم برداريم، كمتر خرج كنيم، كمتر بذل و بخشش بيجا كنيم، كمتر به زندگى شخصى خودمان بپردازيم. من و شما همان طلبه يا معلم پيش از انقلابيم. يكى از شماها معلم بود، يكى دانشجو بود، يكى طلبه بود، يكى منبرى بود، همه‏مان اين‏طور بوديم؛ اما حالا مثل عروسى اشراف عروسى بگيريم، مثل خانه‏ى اشراف خانه درست كنيم، مثل حركت اشراف در خیابان‌ها حركت كنيم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آن‏ها فقط ريششان تراشيده بود، ولى ما ريشمان را گذاشته‏ايم، همين كافى است؟! نه ما هم مُترِفين مى‏شويم. وَ اللّه در جامعه‏ى اسلامى هم ممكن است مُترِف به وجود بيايد. از آيه‏ى شريفه‏ى‏ «وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فیها» بترسيم. ترف، فسق هم دنبال خودش مى‏آورد... گاهى از جاهايى گزارش‌های نومیدکننده‌ای مى‌‏رسد و در برخى موارد انسان واقعاً عرق شرم بر پیشانی‌اش مى‏نشيند ...گزارش آمده كه روحانى عقيدتى، سياسى در يكى از دستگاه‏ها، خودش ماشين دارد، ولى ماشين دولتى سوار مى‏شود! من نوشتم كه حق ندارد اين كار را بكند. براى من جواب آمد كه اين كار رويّه است و همه مى‏كنند! اين آقا خودش يك ماشين دارد، كه براى خودش لازم است؛ يكى هم خانمش دارد و نمى‏شود كه خانمش از اين ماشين استفاده كند! عجب! اين چه حرفى است؟ من الآن اعلام مى‏كنم و قبلاً هم نوشتم و اين را گفتم كه آن وقتى‏كه آقايان امكانات شخصى دارند، حق ندارند از امكانات دولتى استفاده بكنند. اگر ماشين داريد، آن را سوار شويد و به وزارتخانه و محل كارتان بياييد؛ ماشين دولتى يعنى چه؟ واللّه اگر من از طرف مردم مورد ملامت قرار نمى‏گرفتم كه مرتب ملاحظه‏ى جهات امنيتى را توصيه مى‏كنند، بنده با ماشين پيكان بيرون مى‌‏آمدم. به حد ضرورت اكتفا كنيد و اندازه نگه‌دارید؛ اين‏ها ما را از مردم دور مى‏كند، روحانيون را از مردم دور مى‌‏كند.

 فهرست کتاب جهاد اکبر (مبارزه با نفس)

مقدمه

فصل اول: علما و طلاب

سفارش به حوزه های علمیه

وظایف حوزه

لزوم شناخت زندگی قله های تهذیب

تأکید بر جدیت حوزه ها به درس اخلاق و تهذیب

سفارش به طلاب

توجه به مسئولیت لباس روحانیت

عواقب سوء هوای نفس در علما و مجتهدین

توجه به ساده زیستی

راه جلب محبت و اعتماد مردم

خداوند با کسی خویشاوندی ندارد

علما، عامل بزرگ ترین خدمات و بدترین خیانت ها

لزوم پاسداری از سرمایه تشّیع

فصل دوم: توصیه های عمومی

تقدم تزکیه بر تعلیم

از خودتان مراقبت کنید

رضایت حضرت ولی عصر علیه السلام در تهذیب نفس است

تزکیه، هدف اصلی انقلاب اسلامی

ماه رمضان، تأکید خداوند بر خودسازی همگانی

شما طبیب خودتان بشوید

حسرت ابدی

روزه نفس

نکاتی از مناجات شعبانيه

دل جای خداست

نزدیکی به خدا با ترک گناه

همه مفاسد از منت است

کمال انقطاع به سوی خدا

بدون استقامت نمی شود

حضور قلب در محضر الهی

فتنه گری از عوارض هوای نفس است

منزل اول در تهذيب نفس «یقظه» است

غفلت و غرور موانع اصلی استغفار

عظمت جایگاه استغفار

همه محتاج استغفار هستند

راز تضرع اولیاء الهی

فصل سوم: مسیر گذشته و راه آینده

روش علمای سَلَف

نقشه راه آینده

راه سیدالشهدا(علیه السلام)

یادداشت‌ها

نظرات کاربران

امیرحسین
۱۴۰۱/۰۱/۱۲

کتاب خوبیه. حتما پیشنهاد میکنم بخونین. در کنارش سلسله جلسات «تنها مسیر» از استاد پناهیان رو هم گوش بدین که مکمل خوبی برای این کتاب هست و مباحث رو به صورت کامل توضیح میده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
من خودم را بيش از همه و پيش از همه، مستحق اصلاح مى‌دانم
mahdi_313
قدم اول در راه خدا، شكستن خويشتن و خود را فقير و تهى‌دستِ مطلق ديدن است. يعنى انسان در عين قدرت و ثروت و علم و برخوردارى از مزايا و محاسن و خصوصيات مثبت و در اوج دارايى و توانايى، واقعاً نه به‌صورت تعارف خود را در مقابل خدا، نيازمند و تهى‌دست و محتاج و كوچك و حقير ببيند. اين، آن روحيه‌ى كمال انسانى است كه البته بايد با تمرين به اینجاها رسيد.
shariaty
يكى از كارهاى لازم در حوزه‌ها مطالعه‌ى آثار ايشان است. جوانان عزيز ما بايد با آثار شهيد مطهرى‌ آشنا شوند. اگر بنده مى‌خواستم برنامه‌ى حوزه‌ى علميه‌ى قم را بنويسم، بلاشك يكى از مواد برنامه را اين مى‌گذاشتم كه کتاب‌های آقاى مطهرى‌ خوانده شود، خلاصه‌نويسى شود و امتحان داده شود.
shariaty
من لازم مى‌دانم و بارها هم اين نكته را گفته‌ام كه همه‌ى طلاب و همه‌ى اهل منبر، يك دور آثار آقاى مطهرى‌ را بخوانند.
shariaty
در اين راه، از خيلى چيزها بايد گذشت. نه‌فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نيز بايد گذشت.
shariaty
براى نزديكى به خدا، اصل قضيه، ترك گناهان است. انجام مستحبات و نوافل و توسلات و دعا و بقيه‌ى امور، فرع است. اصل قضيه، اين است كه انسان از صدور گناه و خلاف از خود، مانع بشود. اين، همان تقوا را مى‌طلبد. تقوا و پرهيزگارى، مهم‌ترين يا بگوييم اوّلى‌ترين مظهرى است كه وجود انسان بايد داشته باشد. همين است كه مانع از گناه انسان مى‌شود
shariaty
توجه به نماز، اهتمام به نماز، خيلى تأثير دارد. نماز را با توجه خواندن، اول وقت خواندن، با حضور قلب خواندن، با تمركز خواندن، خيلى خيلى اثر دارد. انس با قرآن، خيلى خوب است. هرروزی يك مقدار قرآن بخوانيد، ولو نیم‌صفحه؛ مواظب باشيد ترك نشود. قرآن را بازکنید؛ نیم‌صفحه، دو آيه، با توجه بخوانيد. این‌ها مستمرند. اين، آن مراقبت از معنويت و تهذيب نفس است.
shariaty
ماه رمضان فرصت خوبى براى خودسازى است. ما همان ماده‌ى خام هستيم كه اگر روى خودمان کارکردیم و توانستيم اين ماده‌ى خام را به شکل‌های برتر تبديل كنيم، آن كار لازم در زندگى را انجام داده‌ايم. هدف حيات همين است.
shariaty
مسائل دنیایی که در باب زهد مطرح است، فقط هم پول و این زخارف مادی زندگی نیست؛ شأن و مقام و رتبه و وجاهت و محبوبیت و اینها هم جزوش است. برای دنیا کار کردن، برای دنیا درس خواندن، برای دنیا تلاش کردن، این‌ها همه جزو همان چیزهایی است که در باب زهد، کنار گذاشتن آن‌ها و بی‌رغبتی به آن‌ها مورد تأکید قرارگرفته است.
shariaty
من الآن اعلام مى‌كنم و قبلاً هم نوشتم و اين را گفتم كه آن وقتى‌كه آقايان امكانات شخصى دارند، حق ندارند از امكانات دولتى استفاده بكنند. اگر ماشين داريد، آن را سوار شويد و به وزارتخانه و محل كارتان بياييد؛ ماشين دولتى يعنى چه؟ واللّه اگر من از طرف مردم مورد ملامت قرار نمى‌گرفتم كه مرتب ملاحظه‌ى جهات امنيتى را توصيه مى‌كنند، بنده با ماشين پيكان بيرون مى‌آمدم.
shariaty

حجم

۸۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۳ صفحه

حجم

۸۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۳ صفحه

قیمت:
۹,۰۰۰
تومان