دانلود و خرید کتاب مبانی نظری غرب مدرن شهریار زرشناس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبانی نظری غرب مدرن اثر شهریار زرشناس

کتاب مبانی نظری غرب مدرن

معرفی کتاب مبانی نظری غرب مدرن

مبانی نظری غرب مدرن کتابی از دکتر شهریار زرشناس است که در نشر معارف به چاپ رسیده است.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‏‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشر معارف اخیراً نیز گام‌‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

 درباره کتاب مبانی نظری غرب مدرن

شرایط خاص کشور ما در مواجهه با هجوم تندباد فرهنگ و ارزش‌ها و آداب و عادات و فراتر از آن اعتقادات و اندیشه‌های اومانیستی و سکولاریستی برخاسته از تمامیت تاریخی فرهنگی به نام «غرب مدرن» یا مدرنیته، انجام کاوش‌های نظری و نقد و بررسی‌های مبنایی را در این زمینه برای مجامع علمی و پژوهشی و نهادهای دینی و فرهنگی ما به یک ضرورت مبرم و اجتناب‌ناپذیر بدل ساخته است. واقعیت این است که یک بحران و کمبود عمیق نظری در خصوص تبیین دقیق منظومه فکری اصیلِ اسلامی برخاسته از میراث «کتاب و سنت» و تدوین یک خودآگاهی منسجم منتقد دینی نسبت به ماهیت تاریخی فرهنگی غرب مدرن و زیربناهای فلسفی و مظاهر ذاتی آن نظیر علوم جدید، تکنولوژی، مدل حکومتی مبتنی بر دمکراسی و پارلمانتاریسم و نظایر آن‌ها، در کشور ما به طور جدی دیده می‌شود. این خلأ فکری و فرهنگی در هر دو وجه ایجابی و سلبی خود زمینه‌ساز بسیاری از تشتّت‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی و سیاسی کنونی گردیده است.

کتاب حاضر به صورت درس‌واره به نیت استفاده جهت تدریس در محافل و کلاس‌های غرب‌شناسی به صورتی مختصر و در عین حال جامع، تدوین شده است.  در این کتاب با مفهوم شرق و غرب و تعبیر  تاریخی و فرهنگی آن، غرب مدرن و ماهیت مدرنیته، ادوار تاریخی مدرنیته و ادئولوژی های آن و همچنین طبقات در جامعه مدرن آشنا خواهید شد.

 خواندن کتاب مبانی نظری غرب مدرن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به مباحث جامعه‌شناسی و علوم سیاسی به ویژه غرب‌شناسی، مخاطبان این کتاب‌اند.

معرفی نویسنده
شهریار زرشناس

شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه و سیاست، در سال ۱۳۴۴ در تهران و در خانواده‌ای آملی متولد شد. زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین مشاور فرهنگی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده است. او سابقه‌ی تدریس دروسی مثل تاریخ تمدن، فلسفه و جامعه‌شناسی در دانشگاه را نیز داشته است.

نظرات کاربران

علی دائمی
۱۴۰۱/۰۱/۱۳

چند نکته دربارهٔ این کتاب: ✅ این کتاب میتونه گزینهٔ مناسبی برای شروع مطالعات غرب‌شناسی باشه؛ چراکه مرور سریعی داره بر تاریخ غرب مدرن و جنبش‌ها و جریان‌های فکری مهم این دوره. ❌ با این حال کتاب می‌تونست مفصل‌تر باشه و ابعاد

- بیشتر
سعید
۱۴۰۰/۰۷/۰۳

بی‌شک این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها برای شناخت کلی پایه‌های فکری مدرنیته و تمدن غرب(از دیدگاه انتقادی) هست.

حسام
۱۴۰۰/۱۰/۲۸

گرچه کتاب بیشتر به جنبه‌های منفی مدرنیته می‌پردازد، اما نویسنده مستدل و منصفانه بحث می‌کند و به موضوع مسلط است.

مهدی79
۱۴۰۰/۱۰/۱۴

من درحال خوندنش هستم و رسیدم به آخراش، با وجود انتقاداتی که بهش دارم ولی خیلی برام جذابه و دوست ندارم تموم شه

Sir.Alireza
۱۴۰۲/۰۶/۱۸

به نظرم مشکل جامعه ما از زمان قاجار تا به الان نشناختن درست غرب بوده.این کتاب به صورت مختصر یه ما کمک می‌کنه تا یه دید اجمالی روی پایه های فکری غرب داشته باشیم.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۷)
امروزه دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند غربی شود، بلکه فقط می‌تواند غرب‌زده شود و غرب‌زدگی نیز در دو سطح محقق می‌گردد: ۱. غرب‌زدگی مدرن. ۲. غرب‌زدگی شبه مدرن و این آخری بدتر از همه سطوح و مراتب غرب‌زدگی است و متأسفانه مسیری که روشنفکران و دولتمردان و تکنوکرات‌ها و آکادمیسین‌های مادر نزدیک به دو قرن اخیر برای ما برگزیده‌اند، همین مسیر شبه مدرنیته عقیم بالذّات بیمار بوده است که سال‌هاست مبتلا و گرفتار آن هستیم.
علی دائمی
من اعتقاد دارم که روزگار زوال و مرگ مدرنیته و انحطاط آن بیش از یک قرن است که آغاز شده است و این انحطاط، دیر یا زود موجب انقراض قطعی و نهایی و غرب مدرن خواهد شد.
علی دائمی
واقعیت تاریخی فرهنگی «غرب» ابتدائاً در یونان باستان پدید آمد، اما تدریجاً گسترش یافت و فراگیر شد، به گونه‌ای که امروزه در سیاره زمین تقریباً هیچ جایی نیست که به نحوی ظهورات غربی و یا غرب‌زده در آن به خودنمایی نپردازد.
علی دائمی
وقوع انقلاب اسلامی ایران نیز اتفاق بزرگ و سترگی است که حکایت از چشم‌اندازی معنوی در آینده بشر دارد. هرچند که انقلاب اسلامی در دو دهه و اندی از عمر خود به صورت یک حرکت فراگیر جهانی در نیامده و حتی داخل محدوده جغرافیایی خود در مقابل تهاجم امواج لیبرالیسم و تکنوکراتیسم تا حدودی دستخوش انفعال گردید اما تأثیر جهانی و تاریخی آن به عنوان یک نقطه آغاز و سر فصل در سمت‌گیری نوین تاریخ جهانی به سوی معنویت و عدالت دینی به هیچ روی انکارپذیر نیست.
سید حمید رضا تفتی
«گرگوارسامسا» قهرمان داستان «مَسخ» اثر «کافکا» در واقع توسط همین بوروکراسی مدرن است که این‌چنین مسخ شده و به یک حشره بدل گردیده است. آری بوروکراسی مدرن به دلیل روح توتالیتاریستی آن، آدمیان را به حشرات تبدیل می‌نماید. توتالیتاریسم بوروکراتیک پدیده‌ای نیست که مختص جوامع سوسیالیستی سابق بوده باشد، بلکه نظام‌های دموکراسی لیبرال و اساساً کلیت دولت مدرن، نمودهای توتالیتاریسم بوروکراتیک هستند.
علی دائمی
اگرچه به لحاظ حقوقی، لیبرالیسم یک ایدئولوژی اتمیستی و فردگرا است، به‌گونه‌ای که اساساً «جامعه» را مفهومی اعتباری و فاقد اصالت می‌داند. اما در واقع، در مدل سلطه لیبرالیستی، فرد از طریق نهادهایی چون «افکار عمومی»‌، «ژورنالیسم بورژوایی»‌، «ادبیات رسانه‌ای»، شوق به مصرف‌گرایی و تنوع‌طلبی و توتالیتاریسم اجتماعی نهفته در ذات لیبرالیسم، آن‌چنان کنترل می‌گردد که به هیچ روی فردیت معنوی و شخصیت ویژه‌ای هر فرد که ریشه در «نقش وجودی» و حکمت خلقت او دارد به طور تام و تمام امکان تحقق نمی‌یابد و قابلیت‌های خاص و روحانی و فطری افراد غالباً به صورتی فعلیت نیافته و معطل باقی می‌مانند.
حسام
در واقع دموکراسی، نظام مبتنی بر ارضای اهواء نفسانی بشر است، گاه در هیأت اصالت دادن به اهواء جمعی (مثل نظام‌های جمع‌گرای سوسیالیستی یا ناسیونالیستی و فاشیستی) و گاه در هیأت اصالت بخشیدن به اهواء نفسانی فردی بشر همچون رژیم‌های دموکراسی لیبرال. دموکراسی‌های مدرن (هر صورتی که داشته باشند: لیبرال، سوسیالیستی یا فاشیستی) به هر حال بر پایه مفهوم مدرن «قدرت» سامان یافته‌اند و در جوهر این مفهوم، توتالیتاریسم نهفته است. مفهوم مدرن قدرت، تصرف‌گرا، استیلاجو و سرکوبگر است و میل به فراگیر شدن و تمرکز دارد؛ زیرا نفسانیت‌مدار است. آنچه که قدرت را از تمرکز مفسدانه حفظ می‌کند، حدود شرعی و نیز شهود قُدسی تزکیه فرد صاحب قدرت است.
حسام
اومانیسم بیانگر نسبت مابین آدم و عالم بر پایه این تصور است که بشر شأن مخلوقیت خود را آگاهانه یا ناآگاهانه کمتر مورد توجه قرار داده و خود را مالک‌الرقاب عالم و فرمانروای طبیعت و دائرمدار فرض نماید. در این تلقی، آدمی حتی اگر به دین و آئین‌های معنوی معتقد باشد، آن را به گونه‌ای ذیل نفسانیت خود تعریف می‌کند.
علی دائمی
در غرب یونانی، نحوی خودبنیادی یا انسان‌محوری پنهان نهفته بوده است که در دوره غرب مسیحی تحت لوای تفسیرها و تأویل‌های بعضاً بشرانگارانه همچنان مستور است و در عصر جدید (مدرنیته) به وجه غالب و آشکار تفکر غربی بدل می‌گردد.
علی دائمی
واقعیت تاریخی فرهنگی «غرب» ابتدائاً در یونان باستان پدید آمد، اما تدریجاً گسترش یافت و فراگیر شد، به گونه‌ای که امروزه در سیاره زمین تقریباً هیچ جایی نیست که به نحوی ظهورات غربی و یا غرب‌زده در آن به خودنمایی نپردازد.
علی دائمی

حجم

۱۶۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۶۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان