دانلود کتاب صوتی سوانح العشاق با صدای مریم محبوب + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی سوانح العشاق اثر احمد غزالی

دانلود و خرید کتاب صوتی سوانح العشاق

نویسنده:احمد غزالی
گوینده:مریم محبوب
امتیاز:
۴.۵از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی سوانح العشاق

کتاب صوتی سوانح العشاق اثری معروف و شناخته شده، از احمد غزالی است که در باب عشق نوشته شده است. این کتاب یکی از مشهورترین آثار ادبیات عرفانی کلاسیک است. گویندگی این کتاب صوتی را مریم محبوب بر عهده داشته و توسط انتشارات نیستان منتشر شده است.

درباره کتاب صوتی سوانح العشاق

آثار فاخر ادبیات ایران هر کدام جذابیت‌های ویژه و خاص خودشان را دارند. گاهی به نظم‌اند و گاه نثر. گاهی از داستانی خیالی و افسانه می‌گویند و گاه به پند و اندرز می‌پردازند. برای آنها که علاقه‌مند به خواندن چنین آثاری‌اند و می‌خواهند با هنر ادیبان، عارفان و نویسندگان گذشته ایران زمین آشنا شوند، سوانح‌العشاق یکی از جذاب‌ترین‌هاست.

کتاب صوتی سوانح العشاق در باب عشق سخن می‌ٰراند اما نه مانند کتاب‌های دیگری که در این باره نوشته شده است. نه فقط داستانی از فراغ یار و دوری معشوق و غم هجران گفته، و نه از عشق آسمانی سخنی به میان آورده است. احمد غزالی در کتابش به داستان‌هایی مانند لیلی و مجنون پرداخته است، اما از منظری دیگر. او به موشکافی عشق و حالات آن پرداخته است. سوانح العشاق کتابی است برای عشق، انحصاری در آن نیست. مانند مزرعه‌ای است که هر که هر چه بتواند از محصولش برداشت می‌کند. مخاطب هر اندازه که در عشق عمیق شود و مفاهیم پیچیده را بیشتر درک کند، محصول بیشتری دریافت خواهد کرد.

داستان پیدایش این اثر فاخر نیز در نوع خود جالب است. کتاب، بنا به درخواست یک دوست نوشته شد. احمد غزالی در ابتدای کتاب سوانح العشاق به شرح این موضوع پرداخته و می‌گوید: «دوستی عزیز که به نزدیک من، به جای عزیزترینِ برادران است، و مرا با او انس تمام بود، از من خواست که آن‌چه تو را فراخاطر آید در حال، در معنی عشق، فصلی چند اثبات کن تا به هر وقتی مرا با او انسی بود و چون دست طلبم به دامن وصل نرسد، بدان فصول تعلل کنم و به اثبات معانی آن ابیات تمسکی می‌سازم.»

پس احمد غزالی تصمیم گرفت کتابی بنویسد که در آن از حال و احوال عشق بگوید. بدون آن‌که عشق را به خالق یا مخلوق نسبت دهد تا هر کس به فراخور حالات درونی و قوه درک خود از آن بهره گیرد.

در کتاب صوتی سوانح العشاق با نثری روان و دلنشین مواجه هستید که مفهومی عمیق و سخت را می‌رساند. برای درک مفاهیم این کتاب کمی باید وقت بگذارید و زمان صرف کنید.

هلموت ریتر مستشرق آلمانی، که مصحح کتاب سوانح العشاق نیز بود درباره دشواری و پیچیدگی این کتاب می‌نویسد: «با آن‌که اثر نسبتاً کوتاهی است به مراتب بیش از متون بلندتری که تاکنون تصحیح کرده‌ام مرا به زحمت انداخته است. حتی چند بار پس از این‌که متن را تصحیحی کردم به این فکر افتادم که از آن منصرف شوم و به این گفته منصف عمل کنم که جلالت او را از درک علم دور است.»

اما این کتاب جدا از مفهوم عمیق و خاص، زیبایی‌های نوشتاری کم‌نظیری دارد که توجه علاقه‌مندان به ادبیات را به صورت ویژه جلب خواهد کرد. از جمله نثری که همراه با نظم آمده و به آن لقب «شعر منثور» داده‌اند.

یکی دیگر از زیبایی‌های کتاب صوتی سوانح العشاق استفاده از ترکیبات وصفی و اضافی‌ جالبی است که در کمتر جایی دیده و شنیده‌ایم و از ذوق و استعداد نویسنده خبر می‌دهد. ترکیباتی مانند: «بوقلمون وقت»، «جناب عدل عشق»، «عشق مردم‌خوار»، «بارگاه سیاست عشق» یا ترکیبات فعلی مانند «از او اوتر بود»، «به ترک خود گفتن» و...

غزالی در کتاب، از «دل» می‌گوید. از نظر او دل، جایگاه اسرار غیبی است. «اگر به سر وقت خویش‌‌ بینا گردی، بدانی که قاب قوسین ازل و ابد، دل توست و وقت تو.»

احمد غزالی عارفی است که راه رسیدن به عشق را در پاکی دل می‌داند. او برای نفس پاک و دل عاری از سیاهی ارزش بسیاری قائل است. وقت هم یکی دیگر از مهمات رسیدن به عشق است. وقت مناسب در سیر و سلوک عرفانی. وقت و زمانی که بسیاری از حقایق روشن می‌شود و عشق واقعی پدیدار.

از نکات جالب در کتاب صوتی سوانح العشاق که آن را به نسبت رساله‌های دیگر خاص‌تر کرده است پرداختن به مقوله روان‌شناختی است. غزالی حتی به موشکافی روان‌شناختی انسان‌ها پرداخته است و این در زمانی حوالی قرن پنجم هجری بسیار بدیع و تازه بود. او با دقت و به درستی از حال و احوال و درونیات یک عاشق می‌نویسد و از ویژگی‌های معشوق می‌گوید.

چرا باید این کتاب صوتی را بشنویم؟

برای این‌که با یکی از آثار فاخر ادبیات کلاسیک ایران آشنا شویم لازم است کتاب صوتی سوانح العشاق را بشنویم. در این‌صورت می‌توانیم بدانیم این کشور چه بزرگان و ادیبانی در خود پرورش داده است، با مفهوم عشق از منظری دیگر آشنا شویم و از نثر زیبا، روان و البته با مفهوم پیچیده احمد غزالی لذت ببریم.

شنیدن کتاب صوتی سوانح العشاق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

به همه آنها که ازد وست‌داران ادبیات کهن ایران هستند، افرادی که می‌خواهند با بزرگان هنر ایران زمین بیشتر آشنا شوند، بزرگانی که هر یک در زمینه‌ای صاحب نظر و سبک‌اند، کسانی که دوست دارند از عشق بخوانند و با عشق آشنا شوند پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی سوانح العشاق را بشنوند.

درباره احمد غزالی

احمد غزالی برادر کوچک‌تر امام محمد غزالی است. از آن‌جایی که تاریخ و محل تولد او در منابع ذکر نشده بنا به نزدیکی سن با محمد غزالی، احتمالاً او هم در طابران طوس و در سال ۴۵۲ یا ۴۵۳ هجری متولد شده است. گفته‌اند پیشه پدر این دو بزرگوار قالی بافی بوده است.

کنیه احمد غزالی ابوالفتح بود و با القابی مثل مجدالدین و زین‌الدین هم شناخته می‌شد. او یکی از عارفان و صوفیان بنام و مشهور زمان خود بود و همچنین در سخنوری نیز بسیار ماهر بود. احمد غزالی هم مثل برادرش تحصیلات مقدماتی خود را در فقه به پایان رساند. او از سال ۴۸۸ هجری، به مدت ده سال، جانشین محمد غزالی شد و به تدریس در مدرسه نظامیه بغداد پرداخت. احمد غزالی بزرگان بسیاری را تعلیم داد که یکی از آنان عین‌القضات همدانی است.

از احمد غزالی کتاب‌های بسیاری بر جای مانده از جمله «لباب الاحیا»، «رساله العشقیه»، «البصیره بحر الحقیقه» و... ولی معروف‌ترین و شاخص‌‍ترین اثر او «سوانح العشاق» است که روی بزرگانی مثل عراقی و جامی تأثیر بسیار زیادی گذاشت.

سرانجام احمد غزالی در سنه ۵۲۰ در قزوین وفات یافت. آرامگاه این بزرگ‌مرد در مسجد احمدیه شهر قزوین قرار دارد.

تحفه الملوک
علی‌‌بن ابی‌‌حفص بن فقیه محمود اصفهانی
گنجینه الاسرار
عمان سامانی
بهارستان
عبدالرحمن بن احمد جامی
قابوسنامه
عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر
سیرالملوک
حسن بن علی نظام‌الملک
لیلی و مجنون (خمسه نظامی ـ گنج سوم)
نظامی گنجوی
هفت پیکر (خمسه نظامی ـ گنج چهارم)
نظامی گنجوی
صفیر سیمرغ
ش‍ه‍اب‌ال‍دی‍ن‌ س‍ه‍روردی‌
لغت موران
ش‍ه‍اب‌ال‍دی‍ن‌ س‍ه‍روردی‌
مثنوی معنوی (دفتر دوم)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
مثنوی معنوی (دفتر چهارم)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
آواز پر جبرئیل
ش‍ه‍اب‌ال‍دی‍ن‌ س‍ه‍روردی‌
مثنوی معنوی (دفتر سوم)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
از کوچه‌ی رندان
آرمان سلطان‌زاده
فیه ما فیه
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
مثنوی معنوی (دفتر پنجم)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
غزلیات سعدی
شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی
غوغای غزل. از سنایی تا سایه
احسان چریکی
مقالات شمس
محمد بن علی شمس تبریزی
مخزن الاسرار (خمسه نظامی ـ گنج اول)
نظامی گنجوی

نظرات کاربران

Ali Zamani
۱۴۰۰/۰۷/۰۵

فقط یک عاشق می‌تونه دربارهٔ عشق چنین کتابی بنویسه. یک‌بار خواندنش کمه. برادران غزالی خیلی تحسین‌برانگیزند.

کاربر ۲۶۰۹۷۵۳
۱۴۰۰/۱۰/۲۶

خیلی دلنشین بود. آهنگسازی عالی، روایت خانم محبوب عالی، متن هم خیلی گیرا بود.

حسانه ایزدیار
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

شنیدن وصف عشق با اینهمه ریزبینی و ضرافت بسیار دلنشین و روح نوازه...در این دنیای درهم برهم بسیار آرام کننده ذهنه...من از شنیدن ش لذت بردم هرچند با توجه به فاصله زیادی که از این ادبیات گرفته بودم چندین لار

- بیشتر
مجتبی قراگوزلو ۶۹۷۵۵۰۴
۱۴۰۲/۰۵/۱۶

عالی

شهاب
۱۴۰۱/۰۵/۱۵

مطالب و متن کمی سنگینه. اما همون اندازه که متوجه بشین هم شیرین و جذاب و لذت بخشه. حالتون رو عوض می کنه‌ 🌷

maryam
۱۴۰۳/۰۱/۰۱

یقینا سوانح‌العشاق از زیباترین متون عارفانه در باب عشق است. اما در معرفی کتاب نیامده که از کدام تصحیح استفاده شده است. با تصحیح ایرج افشار مقابله کردم و تفاوت‌هایی دارد که کاملا مشهود است و به نظرم کتاب متنی من

- بیشتر

زمان

۲ ساعت و ۲۹ دقیقه

حجم

۱۰۲٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۲ ساعت و ۲۹ دقیقه

حجم

۱۰۲٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان