دانلود کتاب صوتی جیران و حرمسرای ناصرالدین شاه با صدای زیبا فقیه + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی جیران و حرمسرای ناصرالدین شاه اثر لطف‌الله ترقی

دانلود و خرید کتاب صوتی جیران و حرمسرای ناصرالدین شاه

معرفی کتاب صوتی جیران و حرمسرای ناصرالدین شاه

کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه رمانی تاریخی نوشته لطف‌الله ترقی و حسین لعل است. در این کتاب صوتی سفری به دل حرمسرای ناصرالدین شاه می‌کنیم و با سوگلی او، جیران، و اقداماتی که انجام داد آشنا می‌شویم.

این کتاب دو بخش دارد. بخش اول ماجراهایی است که پس از به قتل رسیدن امیرکبیر و به صدارت رسیدن میرزا آقاخان نوری رخ داد و بخش دوم به حوادث و رخدادهای داخل حرمسرا اختصاص دارد. نسخه صوتی این کتاب را با صدای زیبا فقیه و محدثه بیات بشنوید و از شنیدن یک داستان تاریخی ایرانی غرق لذت شوید.

درباره کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه

کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه، روایتی از ماجراهایی است که در دربار ناصرالدین شاه رخ می‌دهد. ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه از سلسله قاجاریان بود که القابی مانند قبله عالم و سلطان صاحبقران داشت. امیرکبیر، نخست‌‌وزیری بود که در دربار او خدمت می‌کرد. او اقدامات بسیاری برای بهبود وضعیت کشور انجام داد اما در نهایت به دستور شاه، در حمام فین کاشان به قتل رسید. پس از او، میرزا آقاخان نوری، صدراعظم شد. داستانی که در این کتاب صوتی می‌شنویم، از همین دوران پس از امیرکبیر آغاز می‌شود و سری به حرمسرای ناصرالدین شاه و البته سوگلی‌اش، جیران می‌زند.

اما جیران کیست؟ احتمالا این سوال ذهنتان را درگیر کرده است. چرا کسی باید کتابی برای یکی از زنان حرمسرای ناصرالدین شاه بنویسد؟

جیران، لقبی است که سوگلی ناصرالدین شاه، خدیجه خانم تجریشی داشت. او را همچنین با لقب فروغ‌ السلطنه نیز می‌شناسند. پدرش محمدعلی خان تجریشی بود که در روستای کوهسار، از توابع استان شمیران زندگی می‌کرد و به کار باغبانی و نجاری مشغول بود. او فرزندانی به نام خدیجه، عصمت و اسدالله داشت. خدیجه خانم که چشمان درشتی داشت، بعد از ازدواج با ناصرالدین شاه، جیران خوانده می‌شد. او همچنین موفق شد تا برادرش را به دربار شاه ببرد و آنجا کاری برایش جور کند: اسدالله تجریشی ابتدا در گروه فراشان بود و سپس پیشخدمت ناصراالدین شاه شد.

درباره‌ آشنایی جیران و شاه، دو روایت وجود دارد. عباس امانت، شرق‌شناس و استاد دانشگاه ییل، معتقد است که آشنایی این دو نفر زمانی رخ داده است که شاه، جیران را در جمع ملازمان مهدعلیا، می‌بیند و به او دل می‌بازد. جیران را برای یادگیری رقص و آواز به قصر شاه آورده بودند. روایت دیگر متعلق به اعلم السلطان، تقی خان دانشور، است که در دربار شاه خدمت می‌کرد و ساز می‌نواخت. او اعتقاد داشت که زمانی که شاه برای شکار، سفری به اطراف شمیران و تجریش داشته است، دختری را با چشمان درشت می‌بیند و از او می‌خواهد تا همسرش شود. به این ترتیب جیران وارد قصر پادشاه می‌شود.

داستان کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه در زمانی رخ می‌دهد که شاه دستور قتل امیرکبیر را داده است. پس از اینکه صدراعظم در حمام فین کاشان به قتل می‌رسد، آشوب و بی‌نظمی در دربار زیاد می‌شود. پادشاه تصمیم می‌گیرد به همراه یکی از خواجه‌های مورد اعتمادش، ملیجک، اداره امور دربار را به دست بگیرد. در همین ایام هم خوش‎گذرانی‌های شاه شدت می‌گیرد. او مدام در فکر گسترش دادن حرمسرایش است و به وضوح اعلام می‌کند که در تلاش است تا تعداد کنیزان و همسرانش از تعداد زنانی که در حرمسرای فتحعلی شاه بودند، بیشتر شود. در قصر شهرکی به نام حرمسرا می‌سازد اما کنترل آشوب‌ها و خیانت‌هایی که در همین حرمسرا رخ می‌دهد نیز کاریست دشوار و پیچیده. از سوی دیگر، هزینه‌های بسیاری که شاه باید برای اداره حرمسرا و عیش و نوشش بپردازد، نیز خزانه دولت را خالی می‌کرد.

کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه دو بخش دارد. بخش اول کتاب وارد داستان عاشقانه‌ی میان خدیجه خانم تجریشی، یا همان جیران و ناصرالدین شاه می‌شویم. شرح دلدادگی شاه را به او می‌شنویم و درمی‌یابیم که جیران چگونه موفق شد تا به حرمسرای ناصرالدین شاه وارد شود. این بخش از کتاب، نوشته‌ی لطف الله ترقی است.

حسین لعل در بخش دوم کتاب، از ماجراهایی سخن گفته است که در حرمسرا رخ می‌داد. او همه چیز را با قلمی توانا به رشته تحریر در آورده است: از اسیر شدن زنان در حرمسرا گرفته تا ماجراهایی که در دل این شهرک عجیب اتفاق افتاده است. از خیانت‌های زنان به یکدیگر گرفته تا آرزوها و دلخوشی‌هایشان...

چرا باید کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه را بشنویم؟

بسیاری از ما به تاریخ علاقه‌مند هستیم اما خواندن کتاب‌های تاریخی را دشوار می‌یابیم. اما هنگامی که تاریخ با داستان درهم می‌آمیزد، لطفش دوچندان می‌شود و خواندن و شنیدنش، تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. شنیدن کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه نیز از همین رو می‌تواند متفاوت و دلچسب باشد.

رومن رولان، نویسنده و روشنفکر فرانسوی، اعتقاد دارد ترکیب شدن یک واقعه‌ تاریخی با داستان و اضافه شدن ماجراهای عاشقانه به آن نه تنها از اصل قضیه چیزی کم نمی‌کند بلکه به جذابیت آن نیز می‌افزاید.

شنیدن این کتاب صوتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن کتاب صوتی جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه برای تمام علاقه‌مندان به رمان‌ها و داستان‌های تاریخی، تجربه‌ای منحصربه‌‌فرد می‌‎‎سازد. اگر دوست دارید درباره تاریخ ایران بدانید و آن را در قالب یک داستان جذاب بخوانید، این کتاب صوتی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

درباره لطف‌الله ترقی

لطف الله ترقی در سال ۱۲۸۲ متولد شد. او در تهران زندگی می‌کرد و مال و املاک بسیاری داشت. او نویسنده و روزنامه‌نگار بود. قلمی قدرتمند داشت، اهل ادب بود و در کار وکالت نیز دست داشت. ترقی در دهه‌های سی و چهل خورشیدی، مجله ترقی را منتشر می‌کرد. داستان‌هایش را در این مجله منتشر می‌کرد اما مهم‌تر از داستان‌ها سرمقاله‌هایی بود که به عنوان سردبیر می‌نوشت. او به نوشتن داستان‌های تاریخی علاقه‌مند بود و علاوه بر نگاشتن کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه، کتاب دیگری به نام شب‌های بغداد: دلدادگی‌های هارون به دختر آذرین، سردار ایرانی را هم در کارنامه‌ خود دارد. لطف الله ترقی پدر گلی ترقی، نویسنده و رمان‌نویس مشهور و موفق ایرانی است. او در سال ۱۳۵۲ چشم از دنیا فروبست.

درباره سریال جیران

حسن فتحی، کارگردانی که سریال‌های شهرزاد، میوه ممنوعه، شب دهم و مدار صفردرجه را در کارنامه‌ حرفه‌ای خود دارد، در سال ۱۴۰۰ شروع به ساخت سریالی به نام جیران کرد. این سریال به بررسی وقایعی می‌پردازد که پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شدن میزرا آقاخان نوری، در دربار ناصرالدین شاه رخ داد؛ در همین دوران بود که شاه با زنی با چشمان درشت آشنا شد و تصمیم گرفت با او ازدواج کند. او به خاطر چشمان درشت و زیبای زن او را به نام جیران صدا می‌زد.

پریناز ایزدیار، بهرام رادان، مهدی پاکدل، غزل شاکری، ستاره پسیانی و مهدی کوشکی از جمله هنرمندانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند. در این فیلم بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه ظاهر شده و پریناز ایزدیار، نقش سوگلی شاه، خدیجه تجریشی را بازی می‌کند. همچنین کار آهنگسازی فیلم را فردین خلعتبری بر عهده داشته است و موسیقی آن با صدای همایون شجریان ساخته شده است.

سریال جیران موفق شد تا در فهرست جوایز بین المللی درامای سئول قرار بگیرد و برای دریافت جایزه بهترین سریال نیز نامزد شد.

بخشی از کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه

شاه ساعتش را از جیب بیرون آورد و دید که مدتی از ظهر گذشته است. هلهله و سروصدایی که تا چند لحظه پیش اندرونی او را به صورت پرغوغاترین و پرهیجان‌ترین نقاط عالم درآورده بود، ناگهان مُسکنِ طلا و سوغاتی آرام کرد.

قهقهه‌های نشاط‌انگیز ولی تصنعی که از حلقوم زنان خسته و سرکوفته از احساسات برمی‌خاست، در شاه‌‌ نشین حرمسرا خاموش شد. سکوت مرگبار همه‌جا را فراگرفت. چشمان شاه مانند چشمان گوسفند ذبح‌شده‌یی سایه‌های متحرک زنان را که در نقاط مختلف حرمسرا در حرکت بود، دنبال می‌کرد، اما زنان آن‌چه را از شاه می‌خواستند گرفته بودند و او را به حال خود گذاردند، زیرا از او جز پول دادن، سوغاتی آوردن و پول خرج کردن کار دیگری ساخته نبود.

محیط مرگباری شده بود. شاه در غم گنگ و مبهم تنهایی مانده بود و نمی‌دانست این خلاء وحشتناک روحی را چگونه پر کند. او به عیان می‌دید که زنان پس از گرفتن هدایا از اطرافش گریخته‌اند، مثل این بود که از دیدار شاه و تماس با او نفرت دارند، حق هم داشتند. چگونه ممکن بود زنان جوان، زیبایی خود را دمخور پیرمردی کنند که با قساوت عجیبی پا بر روی قلب هزاران زن زیبای دیگر گذارده بود؟ همین صحنه قلب شاه را تکان داد، قلبی که تا آن وقت هرگز به خاطر عشقی حقیقی نتپیده بود.

با این حال گمشده‌یی داشت، گمشده‌یی که در تمام عمر دنبالش می‌گشت و هنوز بر او دست نیافته بود. مثل این بود که شاه از خواب و رویایی گران بیدار شده و زندگی گذشته را به همان شیرینی و زودگذری یک خیال واهی سپری کرده است. اما قلبش به هیجان آمده بود، می‌خواست در آخرین لحظات زندگی انتقام بگیرد یا بر عشق رویایی و خیالی که احلام آن قلبش را در خود گرفته بود برسد یا آن‌که دوباره زنان و دختران دیگری را به قفس حرمسرا گرفتار سازد و در واپسین سال‌های زندگی انتقامش را از جنس زن بگیرد.

کمابیش در گوشه‌های روح و ذهنش خاطراتی از زنان گذشته داشت، اما سال‌ها بود که شاه دوران حساسیت و شاعرمنشی زندگی را پشت سر گذارده و می‌دانست دیگر این احساسات و غلیان‌ها نوعی گول‌زدن به شمار می‌رود که آدمی برای تفنن و ارضاء خاطر به کار می‌برد. او حتی نمی‌خواست که یادآوری خاطرات و خوشی‌های گذشته را به ذهنش بکشاند و با آن‌ها مشغول شود، زیرا آن شادمانی‌های تصنعی و ظاهری هرگز نمی‌توانست احتیاجات روحی او را در ایام پیری جبران کند و خلاء روحی او را پر سازد.

نظرات کاربران

زهرا بی اذیت
۱۳۹۸/۰۱/۲۳

صدای گوینده خوبه ولی گاهی صدای زمینه خیلی بلنده و صدای گوینده شنیده نمیشه. انسجام مطالب به هم خورده و واقعا آزار دهنده است 😐

arash shahkar
۱۴۰۱/۰۲/۲۷

ای کاش تهیه کننده محترم یکبار خودش گوش میداد تا روایت فوق العاده گوینده محترم بخاطر مشکلات تدوین هدر نمی شد. در ضمن ایرادات زیادی در زمینه قواعد زبان عربی داشت مثلا چندین جا برای افراد مذکر صفات و القاب مونث

- بیشتر
mina shoaa
۱۳۹۹/۱۱/۱۶

سلام کتاب جذاب و حاوی نکات تاریخی است و گویندگی خوبی هم دارد ولی متاسفانه متاسفانه تدوین آن به شدت ضعیف بود به گونه ای در برخی از قسمتها صدای آهنگ زمینه با صدای گوینده تداخل پیدا میکرد و اصلا

- بیشتر
شهلا
۱۳۹۸/۰۷/۰۱

افتضاح پول کم میکنه ولی دانلود نمیکنه

sepide
۱۳۹۸/۰۳/۰۲

کتاب مستند نیست یه داستان که یه شخص از خودش در آورده گفته تاریخ ها با هم همخوانی نداره قسمتی از کتاب گفته میشه ناصرالدین شاه که در اوایل سلطنتش بوده و امیرکبیر هم صدراعظم میرن اصفهان دیدن پسر ناصرالدین شاه

- بیشتر
yasamin
۱۴۰۱/۰۴/۰۵

با این که اول کتاب هستم فکر میکنم استناد تاریخی نداره مثلا میگه امیرکبیر تهران به استقبال ناصرالدین شاه اومده و ناصرالدین شاه اون را بلافاصله شناخت! در صورتی که امیرکبیر در تبریز با ناصرالدین شاه بوده و حتی هزینه

- بیشتر
کاربر ۳۳۷۸۴۵۰
۱۴۰۱/۰۳/۲۸

متاسفم ... خوانش خام و صدای نامانوس را که به دیده اغماض بنگریم با ادای اشتباه کلمات چه کنیم

PariSa
۱۳۹۹/۱۱/۲۴

بی اندازه مشکل دار. صدای آهنگ بلندتر از خوانش گوینده، اشتباهات تکراری، تکرار چند باره بعضی بخش های متن. اصلا انگار قبل از گذاشتن روی اینترنت یه ادیت نکردن که فایلهای مشکل دار رو حذف کنن.

khadem-313
۱۴۰۱/۱۰/۲۰

راوی کتاب متن رو پر از غلط میخونه و انگار که کتاب اصلا ادیت نشد

Shadi
۱۳۹۹/۱۲/۲۶

پر از اشکال بود

زمان

۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۲۴۱٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۲۴۱٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان