دانلود کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی (ع) با صدای مریم رادپور + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی (ع) اثر مرتضی مطهری

دانلود و خرید کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی (ع)

معرفی کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی (ع)

کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی علیه السلام اثر استاد شهید مطهری به معرفی ویژگی‌های امیرالمؤمنین(ع) از زاویه‌ای متفاوت می‌پردازد. این کتاب با گویندگی مریم رادپور و علی همت مومیوند در انتشارات ندای فطرت چاپ شده است. 

درباره کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی علیه السلام

کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام مجموعه‌ای است از چهار سخنرانی که در روزهای ۱۸ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان سال ۱۳۴۸ در حسینیهٔ ارشاد ایراد شده است و مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه کلیاتی دربارهٔ جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسان‌ها به طور خاص بحث شده است.

در بخش اول کتاب، جاذبه علی(ع)، که همواره دل‌هایی را به‌سوی خود کشیده و می‌کشد، فلسفه، فایده و اثر این جاذبه مورد بحث قرار گرفته و به آثار اجتماعی عنصر محبت و نیز به آثار تربیتی آن توجه شده است.

 بخش دوم کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی علیه السلام به تبیین کیفیت دافعهٔ امیرالمؤمنین(ع) از راه معرفی آن‌ها که از سوی حضرت طرد شده‌اند، می‌پردازد. استاد در این بخش جریان «خوارج» را معرفی کرده است. کیفیت توضیح استاد در مورد خوارج به‌گونه‌ای است که مخاطب گمان نکند با جریانی صرفاً تاریخی مواجه است که در روزگار کنونی مانندی ندارد. استاد همواره بر تکرار پذیری جریان خوارج تأکید می‌نماید. دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به‌سختی طرد می‌کرد و دور می‌انداخت، در این بخش توضیح و تشریح شده است.

استاد مطهری در کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی علیه السلام در پی اثبات این نکته است که علی(ع) شخصیتی دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد، باید همچون ایشان از جاذبه و دافعه برخوردار باشد. استاد مطهری به تعبیر امام خمینی «متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام» بود، استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران بود و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مامور به تشکیل شورای انقلاب از سوی امام خمینی شد.

شندین این کتاب صوتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی علیه السلام به علاقه‌مندان به مطالعهٔ آثاری دربارهٔ دین اسلام پیشنهاد می‌شود.

درباره استاد شهید مرتضی مطهری

مرتضی مطهری (۱۳۵۸- ۱۲۹۸)، استاد فلسفه و کلام اسلامی است. مطهری در فریمان از توابع مشهد در خانواده‌ای روحانی با اصالت سیستانی زاده شد. مرتضی در کودکی برای فراگیری دروس ابتدایی به مکتب‌خانه و سپس در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی پرداخت. او در ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد.

در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از آیت‌الله بروجردی (فقه و اصول) و امام خمینی (فلسفه و اصول) و علامه طباطبایی (فلسفه) بهره گرفت. در ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت کرد و به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت. در ۱۳۳۴ تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران آغاز کرد.

مطهری برخلاف کسانی چون فردید که فلسفه اسلامی را ذاتاً یونانی می‌دانند، برای فلسفه اسلامی اصالت خاصی قائل است. از این روی نه تنها مانند فردید و اصحاب مکتب تفکیک، فلسفه اسلامی را مغایر با اندیشه اصیل اسلامی نمی‌داند که حتی در ریشه یابی آن به متون دینی نیز رجوع می‌کند. از نظر مطهری اکثر فلاسفه اسلامی شیعه بودند چرا که عقل شیعی از ابتدا عقل فلسفی بود. مطهری یکی از منتقدان سازمان روحانیت است و از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف آن را نحوه تأمین بودجه می‌داند که به طور مستقیم از سوی مردم در قالب ارائه وجوهات صورت می‌گیرد. به اعتقاد وی این مسئله دارای این اشکال است که آزادی و حریّت عقیده روحانیت را در برابر مردم مخدوش می‌سازد.

مرتضی مطهری در شامگاه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان جلسه‌ای در منزل یدالله سحابی (۱۳۸۱ - ۱۲۸۴)، از بنیانگذاران نهضت آزادی، به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی، در تاریکی شب و هنگام خروج از محل جلسه هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه درگذشت. طی سالیان گذشته کتاب‌های وی از استقبال قابل توجهی برخوردار بوده است.

بخشی از کتاب صوتی جاذبه و دافعه علی علیه السلام

«احساسات انسان انواع و مراتب دارد. برخی از آنها از مقوله شهوت و مخصوصا شهوت جنسی است و از وجوه مشترک انسان و سایر حیوانات است، با این تفاوت که در انسان به علت خاصی ـ که مجال توضیحش نیست ـ اوج و غلیان زاید الوصفی می‌گیرد و بدین جهت نام «عشق» به آن می‌دهند و در حیوان هرگز به این صورت در نمی‌آید. ولی به هر حال از لحاظ حقیقت و ماهیت، جز طغیان و فوران و طوفان شهوت چیزی نیست. از مبادی جنسی سرچشمه می‌گیرد و به همان جا خاتمه می‌یابد. افزایش و کاهشش بستگی زیادی دارد به فعالیتهای فیزیولوژیک دستگاه تناسلی و قهرا به سنین جوانی. با پا گذاشتن به سن از یک طرف و اشباع و اِفراز از طرف دیگر کاهش می‌یابد و منتفی می‌گردد.

جوانی که از دیدن رویی زیبا و مویی مجعّد به خود می‌لرزد و از لمس دستی ظریف به خود می‌پیچد، باید بداند جز جریان مادی حیوانی در کار نیست. این گونه عشقها به سرعت می‌آید و به سرعت می‌رود، قابل اعتماد و توصیه نیست، خطرناک است، فضیلت‌کش است. تنها با کمک عفاف و تقوا و تسلیم نشدن در برابر آن است که آدمی سود می‌برد. یعنی خود این نیرو انسان را به سوی هیچ فضیلتی سوق نمی‌دهد اما اگر در وجود آدمی رخنه کرد و در برابر نیروی عفاف و تقوا قرار گرفت و روح فشار آن را تحمل کرد ولی تسلیم نشد، به روح قوّت و کمال می‌بخشد.

انسان، نوعی دیگر احساسات دارد که از لحاظ حقیقت و ماهیت با شهوت مغایر است. بهتر است نام آن را «عاطفه» و یا به تعبیر قرآن «مودّت» و «رحمت» بگذاریم.

انسان آنگاه که تحت تأثیر شهوات خویش است از خود بیرون نرفته است، شخص یا شئ مورد علاقه را برای خودش می‌خواهد و به شدت می‌خواهد. اگر درباره معشوق و محبوب می‌اندیشد، بدین صورت است که چگونه از وصال او بهره‌مند شود و حداکثر تمتّع را ببرد. بدیهی است که چنین حالتی نمی‌تواند مکمّل و مربی روح انسان باشد و روح او را تهذیب نماید.»

معرفی نویسنده
عکس مرتضی مطهری
مرتضی مطهری

مرتضی مطهری روحانی شیعه ایرانی، استاد فلسفه و کلام اسلامی و مفسر قرآن است. او تالیفاتی پرشمار در علوم مختلف اسلامی داشته و نظرات و آثارش از لحاظ محتوا و شکل ارائه، جنبه‌های نوتری نسبت به دیدگاه‌ها و روش‌های سنتی حوزوی دارد؛ می‌توان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیان معاصر در اندیشه و اثر نام برد. مطهری از مبارزین ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد.

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۶/۰۹/۰۲

علی (ع) معجزه ای است که خداوند او را در شکل انسان آفرید تا افتخاری برای جهانیان تا روز قیامت باشد. علی ( ع) یک انسان است با تمام خصوصیات و ویژگی های بشری . اما او او یک معیار و

- بیشتر
فواد اعظمی
۱۳۹۹/۰۱/۱۹

مگر میشه خودت را شیعه بخوانی ولی این کتاب را نخوانی! وقتی بخونی واقعا واقعا واقعا نظرت راجع به خیلی چیزا تغییر میکنه و اصطلاحا اونی ک بقیه تویه آینه میبینن، شما تویه خشت خام خواهید دید! امتحانش کن 😍

Ali
۱۳۹۹/۰۲/۳۱

این کتاب را به همه پیشنهاد میکنم چه مذهبی ها چه غیر مذهبی ها چون درس زندگی یادتان میدهد

Reza Shirazi
۱۳۹۷/۰۳/۱۶

تروخدا اینا رو نگید گرونه پولیه یه ساندویچ کالباسه.ارزششر و پایین نیارید.واسه کتاب خوب قیمت مهم نیست

mohammad.gh
۱۳۹۶/۰۵/۱۵

چندسال پیش به اجبار یکی از دوستان خوندم اصلا چیزی از کتاب نفهمیدم و حال نکردم الان که یه بار دیگه مرور کردم خیلی حال کردم خیلی کتاب مفیدی مخصوصا برای کسانی که کار فرهنگی میکنن

سپیده
۱۳۹۷/۰۳/۱۶

🌒🌒🌒میگن تو شبای قدر، اگه حق الناسی بر گردنت باشه، صدات به عرش نمیرسه... خواهش می کنم و تمنا می کنم، اگه حقی ازتون ضایع کردم، حتی به اندازه ی یک حرف " حلالم کنید " ... شاید این شب ها آخرین

- بیشتر
Mahmoud khaligh
۱۳۹۹/۰۲/۲۷

بسیار زیبا و روان ، من نصفه دوم کتاب رو خیلی بهتر دیدم ، می توانیم تفکرات داعشی زمان امام علی رو در خوارج ببینیم

saber
۱۳۹۹/۰۹/۰۵

من این کتاب رو نسخه چاپیش دارم . به همه توصیه اش می کنم

Maryam
۱۳۹۶/۰۸/۲۳

کتاب عالیه، حقیقت علی(ع) را به زبان ساده نشان میدهد. البته سخنرانی استاد (با اینکه کیفیت صدا پایین است)، بسیار جذابتر از صوت کتاب است.

آیـ🍁ــه
۱۳۹۹/۰۲/۰۹

کتاب خیلی قشنگیه ....من نسخه چاپی رو خوندم

زمان

۵ ساعت و ۸ دقیقه

حجم

۴۲۴٫۳ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۵ ساعت و ۸ دقیقه

حجم

۴۲۴٫۳ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان