دانلود کتاب صوتی هیوم فیلسوف انسان‌گرا با صدای محسن هاشمی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی هیوم فیلسوف انسان‌گرا اثر جولیان  بگینی

دانلود و خرید کتاب صوتی هیوم فیلسوف انسان‌گرا

معرفی کتاب صوتی هیوم فیلسوف انسان‌گرا

کتاب صوتی هیوم فیلسوف انسان‌گرا نوشتهٔ جولیان بگینی با گویندگی محسن هاشمی در انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر منتشر شده است. هیوم بر مکاتب فایده‌گرایی، اثبات‌گرایی منطقی، فلسفه علم، فلسفه تحلیلی، علوم شناختی، الهیات و بسیاری حوزه‌ها و متفکران دیگر تاثیرگذار بود. ایمانوئل کانت از هیوم به عنوان کسی یاد می‌کند که او را از خواب جزم‌اندیشی بیدار کرد. هیوم امروزه بیش از همه‌چیز به خاطر افکار فلسفی بسیار تاثیرگذار خود در زمینه تجربه‌گرایی، شک‌گرایی و طبیعت‌گرایی متافیزیکی شناخته می‌شود. 

دیوید هیوم فیلسوفی شکاک است که جزء فیلسوفان تجربه گرا محسوب می شود. وی در شناخت فلسفی نقش تعقل و تفکر انسانی را به نفع تجربه و مشاهده تقلیل داده است. هیوم در فلسفه، معتقد است که باورهای انسان از استدلال ها و دلایل عقلی آنها سرچشمه نمی گیرد و انسان ها بسیاری از امور و مسائل زندگی را از روی تعقل انجام نمی دهند، البته این سخن هیوم به معنای عدم تعقل آدمیان در زندگی نیست، بلکه این معنا را دارد که تاملات و تعقل انسان، باورهایی را پیشاپیش می طلبد که خودشان ثمره عقل نیستند، بلکه نتیجه و حاصل تجربیات جمع کثیری از انسان هاست. ‏

نکته دیگری که هیوم بر آن تکیه دارد این است که عقل هرگز به تنهایی نمی تواند انگیزه ای برای فعل اراده باشد. یعنی عقل هرگز به تنهایی نمی تواند علت فعل اراده و خواست شود و لذا همین قوه عقل از بازداشتن خواست و اراده یا ستیزیدن با موضوع برگزیده انفعال یا عاطفه، ناتوان است.

درباره هیوم فیلسوف انسان گرا

هیوم در رساله‌ای درباره طبیعت آدمی (۱۷۴۰-۱۷۳۹) کوشید شناختی طبیعت‌گرایانه از انسان به دست بدهد که مبنای روانی طبیعت انسان را مورد ارزیابی قرار می‌داد. هیوم مخالف وجود فطرت بود و اعتقاد داشت که تمام دانش انسانی تنها از تجربه سرچشمه می‌گیرد. این اعتقاد او را به عنوان یک تجربه‌گرا در کنار فلاسفه‌ای مانند فرانسیس بیکن، توماس هابز، جان لاک و جرج بارکلی قرار می‌دهد. مساله استقرا به این معناست که ترسیم هر استنتاج علیت از تجربیات گذشته، مستلزم آن است که فرض کنیم آینده شبیه گذشته خواهد بود، فرضی که خود نمی‌تواند مبتنی بر تجربیات گذشته باشد.

هیوم استدلال می‌کرد که استقرا و باور به علیت به جهت عقلی توجیه‌شدنی نیست و این دو، از عرف و عادت ذهنی ناشی می‌شوند. ما در واقع هرگز نمی‌فهمیم که یک اتفاق، معلول اتفاقی دیگر است بلکه تنها «اقتران دائم بین رخدادها» را تجربه می‌کنیم. مسئله استقراء اینجا بدین معناست که برقرار کردن هرگونه رابطه علیت از تجربه گذشته، مستلزم این پیش‌فرض است که آینده شبیه به گذشته خواهد بود، در حالی که خود این پیش‌فرض را نمی‌توان بر اساس تجربه گذشته احراز کرد.

هیوم که جزو مخالفان خردگرایی فلسفی بود، اعتقاد داشت که «امیال» حاکم بر رفتار انسان هستند نه عقل. و مشهور است که می‌گفت عقل‌ صرفا برده امیال انسان است. هیوم احساس‌گرا بود و اعتقاد داشت که اخلاق بیشتر مبتنی بر عاطفه و احساس است تا اصول مجرد اخلاقی. هیوم خود را متعهد به توضیح طبیعت‌گرایانه پدیده اخلاقی می‌دید و معمولا نخستین فردی محسوب می‌شود که مساله «هست و باید» را به روشنی شرح داده است. ایده‌ای که در این مساله مطرح می‌شود این است که الزام‌ و باید را نمی‌توان‌ صرفا از آنچه که هست بیرون‌ کشید.

درباره جولیان بگینی

جولیان بگینی (زادهٔ ۱۹۶۸) نویسنده چندین کتاب فلسفی برای مخاطب عام است. او از بنیان‌گذاران و سردبیر ارشد مجله فیلسوفها (The Philosophers' Magazine) است. بگینی نویسنده کتاب خوکی که می‌خواهد خورده شود و ۹۹ آزمایش فکری دیگر (۲۰۰۵) است. جولیان بگینی، پی‌اچ‌دی فلسفهٔ خود را با تزی درباره هویت شخصی در ۱۹۹۶ از کالج دانشگاهی لندن دریافت کرد. او با انواع روزنامه‌ها، مجله‌ها و رادیوی بی‌بی‌سی همکاری می‌کند.

کتاب هیوم فیلسوف انسان گرا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوست‌داران فلسفه مخصوصاً علاقه‌مندان به مباحث فلسفه اخلاق و طبیعت‌گرایی پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب صوتی کوتاه را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید.

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۴۵ دقیقه

حجم

۴۱٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۴۵ دقیقه

حجم

۴۱٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان